اخبار

مراسم بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی برگزار شد/ مساجد کم جمعیت شوند، فساد در جامعه زیاد می شود

مراسم بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی برگزار شد/ مساجد کم جمعیت شوند، فساد در جامعه زیاد می شود
چهاردهمین نشست ستارگان محراب با هدف تجلیل از آیت الله علوی تهرانی برگزار شد.

در چهاردهمین نشست ستارگان محراب با هدف تجلیل از آیت الله علوی تهرانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، چهاردهمین همایش ستارگان محراب (بزرگداشت  ائمه جماعات مفاخر تهران) هشتم بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشا به منظور تجلیل از مقام شامخ مرحوم  آیت الله سید محمد رضا علوی تهرانی در مسجد امیر(ع) برگزار شد.

 در این همایش، حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، استاد برجسته اخلاق اظهار کرد: چند قرن قبل از طلوع خورشید نبوت خداوند کلمه مسجد را بر زبان پاک مردم جاری کرد و آن هم به خاطر حضور اصحاب کهف بوده است زیرا افرادی که جز اصحاب کهف بودند از کلمه مسجد استفاده کردند.

 وی با اشاره به اینکه مردم آن زمان پس از اینکه اصحاب کهف از دنیا رفتند، بر مزار آنها مسجدی بنا کردند که محل عبادتشان باشد، گفت: همین یک پاسخ قانع کننده برای مفتیان آمریکایی و  صهیونیست ها و وهابیت است که می گویند ساختن مسجد بر روی قبور حرام است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه و در باب حکمت بر ساخت مسجد تاکید داشتند، ابراز کرد: به ما گفته شده است که نجس کردن فرش مسجد و نیز آلوده کردن مسجد حرام است، کسانی که عاشق پروردگار هستند و کل دنیا را مسجد می دانند با معاصی کبیره و صغیره مانند دروغ، تهمت، غیبت، رشوه، ربا، زنا و حرص در و دیوار مسجد را نجس نمی کنند زیرا می دانند حرام است و پاک به دنیا می آیند و پاک زندگی می کنند و محل زندگیشان که مسجد است را پاک نگه می دارند و پاک هم از دنیا می روند.

وی درباره نمونه هایی از  تاکید روایت های اسلامی بر ساخت مسجد گفت:  روایات نابی وارد شده است که مردم را تشویق به ساخت  مسجد می کند ولو به اندازه یک لانه مرغ، این نشان دهنده اهمیت مسجد است تا وقتی که از دنیا رفتید جز سازندگان مسجد به شمار آیید.

این استاد اخلاق با بیان اینکه برخی می گویند، توان مالیشان اقتضا ساخت مسجد را نمی دهد، تصریح کرد: اصرار نشده است که یک نفر ساخت مسجد را برعهده گیرد بلکه اگر کمک ناچیزی هم برای ساخت مسجد صورت گیرد اجر خواهد داشت. چه محلی برای ساختن ساختمان تقوا در وجود مردم از مسجد بالاتر است. شیعیان بویژه آنهایی که  تمکن مالی دارند باید تمام مناطق کشور را بگردنند و بدانند که چه مناطقی نیازمند مسجد است.

وی با انتقاد از اینکه در برخی مکان ها با ٥٠ هزار جمعیت مسجدی وجود ندارد، گفت: بیشتر ساختمان های مسکن مهر و در برخی مجتمع های مسکونی ، یک مسجد ندارند و بسیاری از جاده های کشور نیازمند مسجد هستند.

وی با اشاره به تشویق هایی که  به ساخت، حفظ، نگهداری و ایجاد جاذبه برای مسجد در دین آمده است، تاکید کرد: عمران  و آبادی مسجد اجر بسیاری دارد. پیامبر(ص) زمانی که می خواستند به شهر مدینه وارد شوند در نزدیک این شهر منتظر ماندند تا امام علی(ع) هم برسند و با هم وارد شهر شوند. پیغمبر(ع) با آن بزرگی وقتی دیدند که مردم به استقبالشان آمده اند فرمودند: بدون علی(ع) به مدینه نمی روم و در آن روستای نزدیک مدینه مشغول به ساخت مسجد قبا شدند و فرمودند: من با مسجد زنده هستم.

وی با اشاره به این روایت که مومن در مسجد همانند ماهی درآب است،  ادامه داد: با این روایت می توان به این نتیجه دست یافت که مسجد حیات دل، عقل و قلب مومن است و جای کمی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان اظهار کرد: قبل از انقلاب  و در سال های ٥٢ یا ٥٣ امام جماعت مسجدی از مناطق محروم تهران از من برای سخنرانی دعوت کرد تا در آن مسجد  سخنرانی کنم اما انگار این سخنان برای من و حاکی از مطالعه من نبود، جریان را به امام جماعت مسجد گفتم. پاسخ داد که بانی این مسجد زن ٢٠ ساله ای است که با وجود آنکه خودش نیازمند بود اما با تمام دارای های اندکش این مسجد را بنا کرد. ما باید مراقب باشیم زیرا فردای قیامت از ما درباره جاهایی که نیاز به مسجد بود و با پولی که به امانت در اختیارمان قرار دادند، مسجدی نساختیم و فقط به عیش ونوش پرداختید، سئوال خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسجد دارای محراب است و محراب در لغت به معنای جنگ است، ادامه داد: امام جماعت وقتی وارد محراب می شود باید با نفس خود بجنگد و اگر در باطنش رذایل اخلاقی، اخلاق زشت و امور ناپسند دید با آنها مبارزه کند و در حد لازم خود را تزکیه کند. نمی گویم که امام جماعت خودش را به مقام عصمت برساند زیرا این امکان ندارد اما در حد عدالتی که اهل بیت(ع) برای امام جماعت تاکید کرده اند، لازم است  آن را درخودش تقویت کند زیرا که در روایت های شیعه  آمده است، کسی که در محراب حضور می یابد باید  در نظر مردم عادل باشد.

این استاد اخلاق اضافه کرد: امام جماعتی که با نفس خودش مبارزه کرده باشد، رذایل درونی ندارد و انسانی با محبت، هنرمند، با کرامت و  دارای جاذبه است و در مسجد، وکیل پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است که دست جوانان را در دست پیغمبر(ص) و  اهل بیت(ع) می گذارد. امام جماعت اگر یک نفر را هدایت کند برای او از آنچه  آفتاب از آن می تابد و غروب می کند، بهتر است.

 وی با اشاره به اینکه اگر مساجد ما کم جمعیت شوند، فساد در جامعه زیاد می شود، گفت: با خالی شدن مساجد، طلاق و گناه در جامعه زیاد می شود. امام جماعت عادل، پاک دل و پاک اخلاق به طور قطع حافظ دین مردم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان افزود: در دوران کودکیمان امام جماعت مسجد محله مان، مرحوم آیت الله برهان بود که باید گفت مرد خدا بود و در کنار مسجد کودکستان، دبستان، دبیرستان و موسسات فرهنگی ایجاد کرده بود و خودش از همه زودتر در مسجد حضور می یافت و مسجد را پاکیزه می کرد و بسیار با اخلاق و خوش برخورد بود. ما با علم امام جماعت به مسجد جذب نشدیم بلکه با اخلاق در مسجد متدین شدیم این موضوع امروز باید مورد توجه ائمه جماعات قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در قدیم در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان ٩٠ درصد ائمه جماعات اهل خواندن دعای ندبه، کمیل، ابوحمزه ثمالی، عرفه و اهل بکاء و گریه بودند و رفتار، منش، صبر و حوصله شان بر مردم تاثیر بسیاری می گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به اینکه خدا نکند، عالمی باعث گریز مردم از دین و موجب آلودگی روح کسی شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مساجد و ائمه جماعات بسیار خوبی در کشور داریم. فقط لازم است که مردم مساجد را پر کنند. امام حسن مجتبی(ع) برای مسجد هشت منفعت بیان کرده است که این موارد منافع بسیاری برای انسان ها دارد.

 وی با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله علوی تهرانی اظهار کرد: آن شخصیت بزرگ جاذبه و علم بسیاری داشتند و جوانان بسیاری را تربیت کردند. جای شکر است که یادگاری از خودشان گذاشتند که راه او را با میدان وسیع تری در این منطقه ادامه می دهد و امید است خداوند مردم این منطقه را از برکت وجود ایشان سالیان سال بهره مند دارد.

همچنین در ابتدای این همایش، حجت الاسلام میرشاه ولد، مدیر ناحیه شهید مطهری با اشاره به اینکه همایش ستارگان محراب برنامه ارزشمندی در تجلیل از ائمه جماعات مفاخر تهران است، گفت: این برنامه درراستای تجلیل از انسان های بافضلیت، با تقوا و با قداستی است که سال ها در سنگر محراب  وحفظ ارزشهای اسلام تلاش کرده اند.

وی بیان کرد: مرحوم آیت الله علوی تهرانی ٢٥ سال در این مسجد و خانه خدا حضور و فعالیت داشت و امروز این راه توسط فرزندشان استمرار و این چراغ فروزان تداوم دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی، امام جماعت مسجد امیر(ع) نیز از برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای تجلیل از مفاخر ائمه جماعات تشکر کرد و گفت: رمز موفقیت یک عالم در مسجد در محراب و منبر است. کسی که در صدر مسجد قرارمی گیرد باید اهل مباحث معنوی باشد تا در اقتدایش و ارتباط امام وماموم تاثیرگذار ایجاد شود و کسی که درصدر منبر است باید جنبه قدسی و علمی  را باهم داشته باشد.

وی گفت: جامع مشترک منبر و محراب حقیقت اخلاق است زیرا اخلاق مهم ترین رکن برای جذب است. این موضوع همواره مورد توجه مرحوم علوی تهرانی بود و کسانی که با ایشان مانوس بودند واقف به این مسئله هستند.

در این مرسم از تابلو یادبود آیت الله علوی تهران رونمایی به عمل آمد و در پایان نیز حاج مرتضی طاهری با خواندن اشعاری به بیان ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداختند. 



 
 بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  1

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  10

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  9 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  8 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  7 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  6 
 
بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  4 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  3 
بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  2 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  12 

بزرگداشت آیت الله علوی تهرانی  11 




۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید