اخبار

رئیس مرکز در همایش سراسری ائمه جماعات: مسجد به عنوان قرارگاه انقلابی بصیرت و معنویت در محلات عمل کند

رئیس مرکز در همایش سراسری ائمه جماعات: مسجد به عنوان قرارگاه انقلابی بصیرت و معنویت در محلات عمل کند
مسجد باید به عنوان قرارگاه انقلابی بصیرت و معنویت در محلات عمل کند و در برابر همه هجمه ها ایستادگی نماید.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد , حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در همایش سراسری ائمه جماعات استان تهران که در حسینیه الزهرا و با حضور جمع کثیری از ائمه جماعات استان برگزار شد، با اشاره به نزدیکی سالروز دهه فجر، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی راه خود را در ٣٧ امین سال پیروزی با رهبری یک مرجع بزرگوار پیش می برد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، دیگر حنای انقلاب های بزرگ جهان رنگی ندارد و ما عصر جدیدی را که به نام امام خمینی(ره) شناخته شده، آغاز کرده ایم. انقلاب اسلامی ایران استقلال را در جنبه های زیادی متحقق کرده است. از نظر آزادی ما جز برترین کشورها هستیم. وقتی هم می گوییم جمهوری اسلامی حضور شگفت انگیز مردم در انتخابات را داریم که بیانگر و تضمین کننده این جنبه از انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه از علایم حیاتی انقلاب اسلامی این است که دشمنی ها رو به تزاید است، ادامه داد: آمریکایی ها، صهیونیست ها، انگلیسی ها و سعودی ها حتی یک روز از ضربه زدن به انقلاب حتی در دوره پسا برجام کوتاه نیامده اند. در این اتفاق دستگیری ملوانان آمریکایی هم دیدیم که نیروهای ما قدرت خودشان را به رخ دشمن کشیدند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: در هر کجای جهان برویم حلقه های انقلاب اسلامی قابل رویت است. نمونه آن شیخ زکزاکی در نیجریه است که وقتی به حرکت امام خمینی پیوست تعداد شیعیان نیجریه کمتر از هزار نفر بود در حالیکه امروز بیش از ٢٠ میلیون پیرو ائمه اطهار (ع) در نیجریه داریم. در عربستان سعودی هم اقلیت منفعل شیعه با رهبری مرحوم شهید نمر در حال انسجام جدید است.

رئیس مرکز با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما را در جهان با مسجد می شناسند، اضافه کرد: امروز روحانیت شیعه باید برای گام های بلند با محوریت مسجد در جهت ترویج مکتب فکری امام خمینی، ترویج دستاوردهای انقلاب، افشای چهره پلید ستمشاهی و استکبار جهانی به میدان بیاید زیرا عده ای به دنبال تطهیر و بزک کردن رژیم شاه و هم چنین استکبار جهانی هستند. مسجد باید به عنوان قرارگاه انقلابی بصیرت و معنویت در محلات عمل کند و در برابر همه هجمه ها ایستادگی نماید. فضای مسجد هم باید سرشار از برنامه های جذاب و غنی برای نمازگزاران باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دو انتخابات پیش رو در سال جاری، یاداور شد: انتخابات از مصادیق امری است که حیثیت نظام به آن گره خورده است. اینجاست که باید جلوه مردم سالاری دینی نظام ما به رخ جهان کشیده شود. با هر انتخاباتی مبانی ما مستحکم تر می شود و مانور زیبایی از اقتدار و عزت در کشور به نمایش گذاشته می شود. همه ما باید پشت سر مقام معظم رهبری باشیم و در صدر این حرکت هم ائمه جماعات و مسجدی ها باید حضور داشته باشند. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری راهبرد حضور حداکثری، انتخاب اصلح، جلوگیری از نفوذ، فرستادن عناصر شجاع و ولایی به مجلس و برگزاری انتخابات سالم و عادلانه راهبردهایی مهمی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان این نکته که مسجدی ها را باید به درک درست تجهیز کنیم، با تاکید بر حضور پرشور مردم در صندوق های اخذ رای مساجد، ادامه داد: شورای نگهبان همیشه مورد هجمه دشمن بوده است و دشمن می خواهد از این سد گذر کند. لذا حرکت عمومی شورای نگهبان باید مورد حمایت باشد. ما باید شاخص ها را تبیین کنیم. درست است که مساجد برای همه است اما مسجد پایگاه انقلاب اسلامی و ولایت است.

وی با بیان اینکه باید در مساجد از حضور سخنرانانی که رعایت حرمت مسجد را نمی کنند و اهانت می کنند جلوگیری به عمل آید، گفت: در شهرستان های استان تهران به علت ویژگی های های قومیتی حساسیت های بیشتری وجود دارد و مساجد باید ظریفتر عمل کنند. 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به رویکرد سال ٩٤ درباره مسجد و جوانان، گفت: رویکرد جوان گرایی پیش روی ماست و ما باید این شاخص را داشته باشیم که نیمی از جمعیت مسجد را جوانان تشکیل دهند. رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ، تقویت تعامل مسجد و بانوان است. سال آینده هم به نام حضرت زهرا(س) متبرک شده چرا که هم با نام ایشان شروع می شود و هم با نام مبارکشان پایان می یابد. تقاضا دارم از رویکرد تقویت مسجد و بانوان استقبال شود و پیشنهادات ارسال گردد تا بتوانیم با انجام پژوهش ها و برنامه ریزی ها این موضوع را جلو ببریم.

وی با بیان اینکه تا دیماه امسال ١١٥٢ مسجد نماز جماعت صبح را در مسجد برگزار می کنند که امیدواریم این آمار تا پایان سال به ١٤٠٠ مسجد برسد، گفت: درباره نهضت قرآنی هم ٤٠٠ مسجد کرسی تلاوت برگزار می کنند و تفسیر آیات منتخب در ١٥٠٠ مسجد انجام می شود. همچنین در اسفندماه همایش تقدیر از فعالان قرآنی را خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به برقراری شورای فرهنگی در مساجد، نشست های ستارگان محراب، دهه تکریم و روز جهانی مسجد، ادامه داد: تا پایان سال نظام جامع فرهنگی مسجد تدوین می شود و در سال آینده در ٢٠٠ مسجد مستقر خواهد شد. همچنین مباحث آموزشی را با این شعار که اداره مسجد یک تخصص است و با حرکتی جدید آغاز کرده ایم و طرح های زیادی را آماده کرده ایم. خواهش من این است که این مباحث آموزشی و بسته های محتوایی جدی گرفته شود. در حال حاضر برای استقرار نظام مالی در ٢٢٠٠ مسجد اقدام شده که امیدواریم بتوانیم کامل کنیم. همچنین از ائمه جماعات درخواست می کنم که بیمه مسجد جدی تلقی شود چرا که تجربیات تلخی در حوادث ناگوار در مسجد وجود دارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا مرکز بهتر بتواند فعالیت های خود را پیش ببرد، گفت: لازم می دانم یاد کنم از بزرگان روحانیت که در صدر آنها امام خمینی(ره) هستند که با کمک یارانشان انقلاب اسلامی رقم خورد. همچنین لازم است یاد کنیم از شهید حجت الاسلام و المسلمین تمام زاده به عنوان مدافع حرم، حجج الاسلام و المسلمین اخوان و مرتضایی دو نفر از مهاجران الی الله در حادثه منا و همچنین آیت الله طاهری از معنونین تهران که روز گذشته به رحمت الهی پیوستند.

 


 

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در حاشیه همایش سراسری ائمه جماعات استان تهران که در حسینیه الزهرا برگزار شد، با اهدای لوح تقدیر از مواضع و اقدامات دشمن شکن نیروهای سپاه پاسداران تشکر به عمل آمد.

در بخش هایی از این تقدیرنامه که در این همایش قرائت شد، خطاب به سرلشگر عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته شده است:

 

 " غیرت‎ورزی و شجاعت مرزبانان ‎نیروی دریایی در آب‎های نیلگون خلیج فارس، علاوه بر اینکه پاسخ دندان‎شکنی برای ماجراجویی دشمنان و آزمایش میزان آمادگی دفاعی کشور بود، پختگی، درایت و تسلط حوزه فرماندهی میدانی و قرارگاهی نیروهای مسلح را در مدیریت بحران و واکنش سریع به همگان نشان داد.

   زانو زدن نمایندگان ارتش آمریکا در برابر سربازان ایرانی و عذرخواهی زبونانه ایشان که بالافاصله پژواک آن از دستگاه دیپلماسی شیطان‎بزرگ رسماً شنیده شد، هرچند سمبل بلاهت در گیتی را برای چندمین بار از نفوذ به مرزهای جغرافیایی و سرزمینی نا امید نمود، در عین حال موجب خواهد شد، تلاش برای نفوذ عقیدتی و فرهنگی تشدید گردد که این تهدید خطرناک، به مراقبت جانانه سنگرداران جبهه فرهنگی انقلاب نیاز دارد. 

    این لوح ، فراتر از تقدیرنامه ، در حقیقت عهدنامه‎ای است که به واسطه یادگار معزز دفاع مقدس، یاور و پشتیبان مدبر مساجد، سردار کاظمینی، قائم ‎مقام موفق قرارگاه ثارالله علیه‎السلام تقدیم می‎گردد تا مستحضر باشید که ائمه‎ محترم‎ جماعات مساجد با روحیه جهادی و انگیزه مضاعف، همچون ایام دفاع مقدس آمادگی دارند با سرانگشت اشاره فرمانده معظم کل قوا دامت ‎برکاته لباس رزم بر تن کرده و با بسیج جوانان ‎مشتاق ‎شهادت و سلحشور مسجدی، در عمق ‎مرزهای ‎استراتژیک‎ جبهه ‎‎مقاومت ‎برای‎ صیانت از حریم‎ قرآن‎‎ کریم ‎و حرم ‎اهل ‎بیت‎ عصمت‎‎  و طهارت علیهم‎السلام نقش‎آفرینی نمایند."

  

 

این لوح تقدیر توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری به سردار کاظمینی، قائم ‎مقام قرارگاه ثارالله علیه‎السلام، تقدیم شد.

سردار کاظمینی نیز در اظهاراتی ضمن تشکر از دست اندرکاران مساجد با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره تقویت مساجد، گفت: انقلاب اسلامی برای احیا مساجد صورت گرفت و ما باید همه چیزمان برای زنده کردن مساجد باشد. ما بدنبال این هستیم که مدیریت انقلابی مساجد را اداره کنند و این با همکاری بسیج و امام جماعت موثر است. از ائمه جماعات می خواهم که در تربیت نیروهای بسیج در پایگاه های مساجد تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم شورای فرهنگی داشته باشیم که اهداف مان را پیگیری کنیم، ادامه داد: باید در مساجد را به روی جوانان باز کنیم و اگر این اتفاق بیفتد بهتر می توانیم اهداف خود را دنبال کنیم. این اهداف در تفاهم نامه هایی که بین سپاه و امور مساجد امضا شده ، بیان شده است.






 


به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد،حجت الاسلام و المسلمین غفوری، مدیر حوزه های علمیه استان تهران در همایش سراسری ائمه جماعات استان تهران که با حضور ائمه جماعات استان در حسینه الزهرا برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامیداشت دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حوزه علمیه تهران باید به علت افزایش جمعیت تهران به سمت توسعه کیفی و کمی حرکت کند. با توجه به الحاق مدرسه مروی به مدیریت حوزه های علمیه استان تهران، تعداد طلاب در تهران مقداری بیشتر از ٧ هزار نفر است. همچنین ما حدود ٧٥٠ استاد در ٧٠ حوزه علمیه و ٦ مرکز تخصصی داریم.

وی با تاکید بر اینکه ائمه جماعات و روحانیون تهران می توانند در جریانات مختلف دینی و امور مربوط به نظام جمهوری اسلامی تاثیر گذار باشند، ادامه داد: با توجه به جمعیت تهران، تعداد طلاب در استان کافی نیست. البته در سال جاری علی رغم اینکه در پذیرش سخت گیری های زیادی اعمال شد تهران با رشد ٢٠ درصدی در پذیرش مواجه بودیم و غیر از مدرسه مروی ١٠٠٠ نفر را پذیرش کردیم.

مدیر حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه در سال آینده ضمن ارتقا کیفیت پذیرش، پیش بینی شده است ٢٥٠٠ نفر جذب حوزه های علمیه استان تهران شوند، ادامه داد: روش پذیرش در حوزه های علمیه باید اصلاح شود. حوزه های علمیه برای تربیت افرادی تشکیل شده که جامعه را هدایت کند. البته راه هایی را در نظر گرفته ایم مانند تاسیس مدارس پیش حوزی از دبستان تا نقش تربیت دانش آموزان برای ورود به حوزه را ایفا کنند. ما هرچه داریم از حوزه علمیه است و در عصر غیبت مسئولیت هدایت جامعه بر عهده روحانیت شیعه و کم و کیفش در گرو حوزه های علمیه است. اینکه وضعیت حوزه های علمیه چگونه باشد وضعیت جامعه و دین دین را می توان دید. در شرایط فعلی احتیاج داریم تا فرایندها را اصلاح کنیم.

وی خطاب به ائمه جماعات پیشنهاد داد: اگر هر امام جماعت در هر مسجد با ابزاری که در دست دارد حداقل دو نفر را از بین بچه های مسجد برای حوزه شناسایی کند، ما با سرمایه مسجد یک جمعیت ٥ هزار نفری را در حوزه پذیرش خواهیم کرد. یکی از رویکردهای حوزه علمیه تهران بصیرت بخشی است که ان شالله نتیجه آن در انتخابات دیده خواهد شد.


۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۳
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید