اخبار

مسجد کبود در «مزار شریف» افغانستان

مسجد کبود در «مزار شریف» افغانستان
مسجد کبود در مراز شریف افغانستان، یکی از مکان هایی است که به اعتقاد برخی مسلمانان، پیکر مطهر «حضرت علی(ع)» در آن جا مدفون است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد کبود در شهر «مزار شریف» در افغانستان قرار دارد و حنفی مذهب ها معتقدند حضرت «علی بن ابی‌ طالب»(علیه السلام) در آن‌ جا مدفون است. البته به اعتقاد غالب مسلمانان، پیکر مطهر حضرت « علی بن ابی‌طالب»(علیه السلام) در نجف و  در کشور عراق قرار دارد. به همین منظور، سالیانه هزاران نفر از داخل و خارج افغانستان برای بازدید و زیارت از این مکان به مزار شریف سفر می کنند.

 

در طول صدها سال گذشته مسجد کبود بارها تخریب و بازسازی شده است. این مسجد در زمان سلطان احمد برای نخستین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. این مسجد به دست چنگیزخان در سال 1220 میلادی در جنگی حوالی این منطقه تخریب شده است و «سلطان حسین میرزا» درقرن پانزدهم آن را بازسازی کرده است.

در زمان «سلطان حسین» گنبد و ضریح در این مکان ساخته می شود. وی در ابتدا چندین ساختمان‌ و بازار را در این شهر احداث کرده است.

 

ضریح مسجد از کاشی ساخته شده و در میان صحن فراخی قرار دارد که چهار در بزرگ دارد که همه از کاشی است. صحن مسجد هم دارای چهار در است در چهار سو و رو به‌ روی هم که هر کدام رو به خیابانی باز می شود.  در  جلوی در ورودی رواق بزرگی قرار دارد که سقف آن ‌پوشیده‌ شده است و در آن جا نماز جماعت اقامه می شود.

هم اکنون درهای مسجد همچون ضریح آن در وضعیت خوبی به سر می برد و بعد از سال 1910 به مسجد قبرستانی افزوده اند که قبر بسیاری از رهبران سیاسی و دینی در آن جا قرار دارد و همین امر باعث شده تا این مکان را توسعه یابد.

 

 

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۳۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید