اخبار

مسجد محل وفاق اندیشه و فکر دین محور مردم در زمان انقلاب بود

مسجد محل وفاق اندیشه و فکر دین محور مردم در زمان انقلاب بود
یک کارشناس حوزه مسجد با اشاره به جایگاه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مردم با حضور در مساجد متحد شده بودند و در واقع مسجد محل وفاق اندیشه و فکر اسلامی و دین محور مردم در زمان انقلاب بود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام جوانمردی، پژوهشگر و کارشناس حوزه مسجد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر پایه ساختار و محور دین مبین اسلام موجب تحول در جامعه ایران و جامعه مسلمین جهان شد، اظهار کرد: این انقلاب شکل گرفت چرا که مردم ایران نگاه انتقادی به حکومت وقت داشتند و نمی توانستند نسبت به ظلمی که در جامعه وجود داشت سکوت کنند و همین حرکت بعدها منشا بسیاری از تحولات و حرکات در سطح جهان اسلام شد.

 

وی ادامه داد: بر اساس همین زیربنای فکری بود که انقلاب اسلامی ایران نه تنها ماندگار ماند بلکه به عنوان الگوی کشورهای اسلامی قرار گرفت، زمینه فکری این انقلاب باورهای فکری مردم بود که برخاسته از نهضتی مسجدی شکل گرفته بود، مردم با حضور مستمر در مساجد از ماهیت انقلاب اسلامی مطلع می شدند و پیوندی دوباره با اسلام ناب محمدی برقرار می کردند، چراکه حکومت وقت از بیخ و بن مخالف با دین و مذهب بود. بنابراین اگر بخواهیم بررسی چندجانبه نسبت به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم اولین مساله بر می گردد به رهبری آگاهانه امام خمینی (ره) ، امام راحل عالمی اهل عمل بود، از سوی دیگر زمینه فکری مردم که بر اساس دین  شکل گرفته بود وهمچنین از حضور در مسجد و هدایت روحانیت آگاه جامعه که تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا انقلابی مردمی شکل گیرد.

 

حجت الاسلام جوانمردی با اشاره به شرایط خفقان و حکومت نظامی که در جامعه ایران در آستانه انقلاب اسلامی ایجاد شده بود گفت: حکومت شاه در واقع رژیم پلیسی و نظامی بود، مردم اما با وجود آن خفقان و شرایط سخت از پا ننشستند و با ایثار و از جان گذشتگی به خیابان ها آمدند، جلسات مساجد مکررا برقرار بود و ملت بیدار به دنبال حذف رژیم شاه بودند. در واقع مسجد محل وفاق اندیشه و فکر اسلامی مردم در زمان انقلاب بود.

 

این کارشناس حوزه مسجد افزود: نقش پررنگ مسجد در زمان انقلاب و همچنین تداوم این جریان تبدیل به فرهنگی مسجدی در میان مردم شد به طوری که در دوران جنگ نیز مساجد ستاد پشتیبانی و حمایت از جبهه های جنگ بودند و مردم هر چه که در توان داشتند به مساجد کمک می کردند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به راهکارهای تقویت حضور جوانان در مسجد در دوره کنونی گفت: آن فرهنگ مسجدی هنوز وجود دارد و از میان نمی رود چون اولا مسجد اساس اسلام اسلام است و از سوی دیگر مردم به مسجد علقه دارند، منتهی برای پررنگ شدن این مساله و حضور حداکثری جوانان در مسجد باید تلاش کنیم که مطابق با نیاز روز جامعه و جوان برای مسجد برنامه ریزی داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید بحث معارف دینی در مساجد احیا شود، گفت: تکیه بر معارف و هویت دینی مساله ای که است فرهنگ جامعه را می سازد، اگر بتوانیم در سطح مساجد فعالیت ها را گسترش داده و از سوی دیگر نیروی انسانی حاضر  در مسجد و مبلغ فعال در مساجد داشته باشیم در این صورت شاهد خواهیم بود که بسیاری از مسایل جامعه از این طریق حل خواهد شد. وقتی مسجد ماوا شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

حجت الاسلام جوانمردی تصریح کرد: از نظر من مساجد باید وارد مقتضیات زمانه شوند، مسجد خانه تقوا است، امروز اگر در سطح جامعه جهانی و در میان مردم شبکه های اجتماعی حرف اول را می زنند در جهان اسلام باید مسجد به عنوان شبکه اجتماعی مشترک میان مسلمین حرف اول را بزند و آن وفاق را در میان مسلمین ایجاد کند. امروز وظیفه ما این است که بتوانیم مطابق با برنامه های روز و کاربردی مباحث محتوایی را در مساجد ارایه کنیم.

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۱۷

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید