اخبار

مسجد ولیعصر؛ کانون تظاهرات مردم زنجان علیه رژیم پهلوی

مسجد ولیعصر؛ کانون تظاهرات مردم زنجان علیه رژیم پهلوی
نخستین راهپیمایی مردم زنجان در پنجم مهرماه سال ٥٦ از مسجد ولیعصر(عج) آغاز شد، امروز این مسجد به‌ عنوان «مکان رویداد انقلاب اسلامی» در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان، مسجد ولیعصر (عج ) تنها مسجد گسترش یافته زنجان، در راسته صندوق‌سازان بازار زنجان توسط حاجی پیر ولی ساخته شده و فردی به نام ملا محمدعلی حجت زنجانی معروف معروف به بابی آن را تعمیر کرده است.بنای اولیه این مسجد در دوره‌ زندیه ساخته شده و در دوره‌ ناصرالدین شاه قاجار این مسجد در اختیار ملا محمدعلی حجت زنجانی قرار گرفته است و به همین علت این مسجد در میان مردم به مسجد بابیها معروف است.

 

مسجد ولیعصر (عج) زنجان

مسجد و مدرسه ولیعصر (عج) به جز شبستان زنان دارای سه صحن و شبستان اصلی است که با فاصله زمانی مختلف ساخته شده، این شبستان‌ ها با طاق ضربی بر روی ستون‌ های آجری و قطوری استوار شده‌ و قدیمی‌ترین صحن این مسجد به عنوان نخستین سازه آن به روزگار آل زندیه باز می‌گردد که از سطح محیط و فضای پیرامون پایین‌تر است و کالبد اصلی در حال حاضر بر فراز این صحن قرار گرفته است.

 

مسجد ولیعصر زنجان کانون انقلاب در این شهر بوده است که در حال حاضر به فراموشی سپرده شده است،مسجد حضرت ولیعصر(عج) زنجان به‌ عنوان «مکان رویداد انقلاب اسلامی» در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

 

این مسجد به‌عنوان پایگاه تأمین ‌کننده فکری و ایدئولوژی انقلاب اسلامی طی سال ‌های ٥٦ و ٥٧ مطرح بود و اولین راهپیمایی مردم زنجان در ٢٦ دی‌ ماه سال ٥٦ به‌ دنبال بسته شدن این مسجد در پی سخنرانی یکی از مبارزان زمان طاغوت رخ داد.

 

همچنین نخستین راهپیمایی مردم زنجان در پنجم مهرماه سال ٥٦ از مسجد ولیعصر(عج) آغاز شده که در پی آن اولین شهید در این راهپیمایی جان خود را فدای انقلاب کرده است.

 

یورش گارد سرکوب رژیم شاه در ١٦ آذرماه سال ٥٧ و تخریب بخشی از مسجد و شهادت تعدادی از مبارزان را از دیگر رویداهای مهم صورت گرفته در مسجد ولیعصر(عج) در طی مبارزات مردم زنجان علیه رژیم شاه محسوب می شود.

 

 مسجد ولیعصر زنجان همزمان با دهه فجر سال‌ 1391 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.مسجد ولیعصر یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر زنجان است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

این مسجد کانون مبارزات مردم استان در سال های 57 و قبل از آن از این مسجد بوده است. مسجد ولیعصر (عج) همزمان با دهه فجر سال1391 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۱۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید