اخبار

نشت مشترک ائمه جمعه استان تهران با مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد

نشت مشترک ائمه جمعه استان تهران با مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد
عملکرد و برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در گردهمایی ائمه جمعه استان تهران و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد تشریح شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از  روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گردهمایی ائمه محترم جمعه استان تهران و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد، صبح امروز سه شنبه در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه خوشحالیم که اولین جلسه هر سال ائمه محترم جمعه تهران با موضوع مسجد برگزار می شود، ضمن تشکر از حضور ائمه جمعه تهران، در تشریح عملکرد امور مساجد در سال ٩٤ اظهار کرد: همچون سال های پیش در سال گذشته هم سعی کردیم که نگاه برنامه محور خود را ادامه دهیم. مرکز در حال حاضر با برنامه پیش می رود و در حالیکه هنوز بودجه کشور نهایی نشده است، بودجه مرکز ابلاغ شده و ما با یک برنامه مشخص وارد سال جدید شده ایم.

وی ادامه داد: ما در سال ٩٤ معاونت آموزش را مستقر کردیم و در همین چند ماه بر اساس نقشه ای که طراحی شده اقدامات خوبی انجام شد. همچنین در سال گذشته سامانه سجم مستقر شد که همه گردش کارهای مساجد را برای اعمال مدیریت به صورت به روز در اختیار مرکز قرار می دهد و در سال جاری این سامانه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. همچنین بانک اسناد مرکز به سامان شد و ما در حال حاضر از یک بانک اسناد تحت نظارت های حراستی دقیق برخوردار هستیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه خدمات مرکز برای رفع اختلاف ها به جای خوبی رسیده و در کمیته صیانت مشکلات زیادی برطرف شده، به گسترش ارتباط امور مساجد با نهادها مانند آموزش و پروش و امضای تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: برپایی نماز جماعت صبح در مساجد به نقطه روشنی رسیده است و با یک قدم دیگر می توانیم به جایگاه مطلوب نزدیک شویم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه دهه تکریم و روز جهانی مسجد در سال ٩٤ متفاوت و آبرومند برگزار شد و آثار محیطی خوبی به جا گذاشت، اضافه کرد: خدمات تکریمی مرکز برای ائمه جماعات هم در سال گذشته ادامه و بهبود پیدا کرد. همچنین مرکز در سالی که گذشت از حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری نمره مطلوبی گرفت. طرح نهضت قرآنی هم موجب شد ارتباط مساجد با قرآن بیشتر شود و اتفاقات خوبی در گسترش کرسی تلاوت و تفسیر رخ دهد. همایشی هم روز نهم اردیبهشت به منظور تقدیر از فعالان قرآنی مساجد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز اقدامات اولیه برای طراحی نظام فرهنگی مسجد را انجام داده است، اظهار نمود: تقویت نواحی و بررسی نظام مالی بیش از دو هزار مسجد، استقرار نظام مالی و توجه به خادمان مسجد هم در تکریم و هم در آموزش از دیگر اقدامات انجام شده در مساجد استان تهران است.

رئیس مرکز در بیان نقاط ضعف مرکز در سال ٩٤ به  کمبود بودجه، تاخیر در طراحی برخی اسناد، ضعف ارائه خدمات حقوقی متناسب، عدم انجام طرح مساجد الگو، ضعف در حوزه اطلاع رسانی، کمبود نیروی کیفی در برخی موارد و عدم عملیاتی کردن برنامه های مشترک با برخی نهادها اشاره کرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در سال جدید همه طرح های سال گذشته ادامه پیدا می کند، گفت: رویکرد ما امسال «مسجد و بانوان» است. وضعیت مساجد ما در ارتباط با بانوان از نظر کالبدی و هم حضوری مناسب نیست و امیدواریم با پشتیبانی نهادها اقدامات خوبی به سرانجام برسد.

************
حجت الاسلام و المسلمین نوری، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از این گردهمایی در تشریح گزارش عملکرد این معاونت، ضمن بیان اینکه توسعه توانمندی های علمی و تخصصی ائمه جماعات و کارگزاران مسجد ماموریت معاونت آموزش است، گفت: ما اهداف را با توجه به مخاطبین سه گانه (ائمه جماعات، خدام و امنا) طراحی کردیم. درباره ائمه جماعات باید گفت که برای ایشان یک شان طلبگی وجود دارد که از نظر تکمیل تحصیلات و پژوهش ائمه جماعات باید به یک طرازی دست پیدا کنند. شان دوم هم جایگاه تخصصی و مدیریت مسجد است.

وی ادامه داد: کار بعدی این بود که ائمه جماعات ما طیف بندی شدند و در رده های سنی متفاوت چهار طرح فیضیه برای پایان دروس حوزوی، طرح صدرا برای ادامه تحصیل در رشته های تخصصی در مراکز آکادمیک، و طرح حکمت و هادیان هم برای  آموزش های تخصصی طراحی شدند.

معاون آموزش مرکز خاطر نشان کرد: در طرح فیضیه سال گذشته پرونده های ائمه جماعات در حوزه استخراج شد، آزمون های شفاهی سطح دو و سه برگزار شد. همچنین در طرح صدرا درس خارج فقه المسجد آیت الله اراکی در ١٨ جلسه برگزار گردید. همچنین رشته تخصصی تبلیغ به صورت غیرحضوری با شرکت حدود ٢٠٠ نفر برگزار گردید که ترم اول با ١٣٠ نفر آغاز شده است. رشته امام و مهدویت و فرق ادیان هم در حال بررسی است که در سال ٩٥ انجام می شود.

وی ارائه بسته رهنمون در آستانه انتخابات به بالغ بر ١٥٠٠ نفر از ائمه جماعات استان، آموزش های محله ای، پیش بینی ٥ مرکز آموزشی علاوه بر مرکز محراب در استان تهران و برگزاری دوره اول آموزش روش تفسیر را از دیگر برنامه های معاونت متبوعش برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوری اضافه کرد: ارائه بسته آموزشی کرامت با موضوع بهداشت، آغاز به کار سامانه پیامکی آموزش خدام با بیش از ٢٠٠٠ شماره، طراحی رشته خدمت مسجد در دوره کاردانی، آموزش خانواده های کارگزاران مسجد، انتشار نشریه خانه خوبان و اردوی خانوادگی ائمه جماعات از دیگر برنامه های این معاونت است.

**********

حجت الاسلام و المسلمین آقایی، معاون هماهنگی مرکز نیز در این نشست با اشاره به شورای سیاستگذاری ائمه جماعات، به تشریح روند تشکیل ستاد ساماندهی مساجد استان تهران با ریاست رئیس مرکز و متشکل از سپاه حضرت رسول(ص)، اوقاف، شهرداری تهران، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد، نمایندگی شورای سیاست گذاری استان، آموزش و پرورش و استانداری تهران پرداخت و از ابلاغ آیین نامه این ستاد از طرف مرکز و استانداری در آینده نزدیک خبر داد.

**********

در ادامه این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز نیز به ارائه گزارش پرداخت و برگزاری ١٦ نشست ستارگان محراب، همایش پرچمداران بهشت، همایش خادمان بهشت، همایش یاران محراب با حضور جوانان مسجدی، همایش سراسری ائمه جماعات، تکمیل بانک ایده های مسجدی، تالیف ٣٤ کتاب، ارائه فیش های سخنرانی، تولید محتوای مناسبتی در پایگاه تخصصی مسجد، طراحی سند مسجد طراز اسلامی، برگزاری کرسی های تلاوت، برگزاری دوره های تفسیر ترتیبی و آیات منتخب در مساجد، برپایی نماز جماعت صبح در١٣٠١ مسجد استان، امضای تفاهم نامه مرکز با آموزش پروش تهران و شهرستان های استان تهران، راه اندازی طرح میز تخصصی مسجد در دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان پاتوق ایده پردازی معاونت فرهنگی را از برنامه های این معاونت قلمداد نمود.

وی در پایان سخنانش ضمن بیان عناوین روزهای دهه تکریم و غبارروبی مسجد، موضوع کودک و نوجوان، جوان، بانوان، ترویج فرهنگ نماز جماعت صبح، فراگیر شدن طرح نهضت قرآنی را از اولویت های فرهنگی مرکز دانست.

 ***********

در بخش پایانی این گردهمایی ائمه محترم جمعه حاضر به بیان نکات، پیشنهادات و دغدغه های مورد نظر خود پرداختند.

اضافه شدن اداره ورزش و جوانان به ستاد ساماندهی مساجد تهران، حل مشکلات باقی مانده مساجد با اوقاف، برگزاری جلسات امام جمعه با ائمه جماعات منطقه برای عملیاتی کردن اسناد و برنامه ها، توجه به جایگاه مدیریتی امام جماعت در مسجد، توجه به شعار سال و تلاش برای تحقق آن، تقویت حضور جوانان در مسجد، به کارگیری همه ابزار اطلاع رسانی و رسانه ها در خدمت و امتداد منبر مساجد، طراحی همه اماکن تفریحی بر محور مسجد، ارائه بولتن های مناسبتی، اضافه کردن کیفی و کمی نیروهای نواحی و تدوین زندگی نامه ائمه جماعات استان تهران از مهمترین مواردی بود که توسط ائمه جمعه مورد  بحث و گفتگو قرار گرفت 

 
 

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۲۴

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید