اخبار

برای فهم بهتر قرآن راهی به جز تمسک به اهل بیت(ع) نداریم

برای فهم بهتر قرآن  راهی به جز تمسک به اهل بیت(ع) نداریم
آیت‎الله ‏العظمی وحید خراسانی : قرآن خواندن کجا و قرآن فهمیدن کجا؛ چه بسیار انسان‎هایی که عادت به خواندن دارند و عادت به فهمیدن ندارند

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله ‏العظمی وحید خراسانی صبح امروز 8 اردیبهشت در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خداوند در قرآن بیان می‎کند که در قیامت، به هیچ شخص و شئی ظلمی نمی‎شود و هر کس به آنچه کرده است می‎رسد.

وی افزود: در روز قیامت به هر کسی کتابی داده می‎شود، که نویسندگان آن ملائک روز و شب هستند که این کتاب را با توجه به اعمال انسان نوشته و در قیامت تمام این نسخه برداری‎ها به انسان باز می‎گردد.

این مرجع تقلید بیان کرد: این دو کتاب به دو دسته انسان در قیامت داده می‎شود که یکی از آنها کتاب فجار و دیگری کتاب ابرار است که کتاب فجار به فجار و ابرار به ابرار داده می‎شود و نتیجه این کتاب سرنوشت آنها را مشخص می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم اهمیت فهم قرآن تاکید کرد و گفت: قرآن خواندن کجا و قرآن فهمیدن کجا؛ چه بسیار انسان‎هایی که عادت به خواندن دارند و عادت به فهمیدن ندارند؛ در روز قیامت آنچه گوش، شنیده و چشم دیده و لامسه حس کرده است، علیه انسان شهادت می‎دهند ولی فهم این مسئله بسیار مهم است که متاسفانه بسیاری به آن توجه ندارند.

وی بیان کرد: خداوند بیان می‎کند که کتاب فجار لفی سجین است و کتاب ابرار در علیین؛ حال اینکه علیین و سجین چیست، بحثی است که ما به فهم آن نمی‎رسیم و تنها روزی می‎‌فهمیم که آن را ببینم؛ سوال دیگر این است که اگر کتاب ابرار در علیین است، پس خود آنها به کجا می‎روند و همچنین همین مسئله نسبت به علیین صدق می‎کند.

وی اظهارکرد: برای فهم بهتر قرآن هیچ راهی به جز تمسک به اهل بیت(ع) نداریم زیرا آنچه از این بیت خارج نشده است باطل است و حق تنها منحصر به همین بیت و آن چیزی است که از این بیت صادر می‏ شود.

آیت‎الله وحید خراسانی بیان کرد: آفت کلام، یا هوای نفس است و یا خطای سهوی و عمدی ولی از آنجایی که کلام معصومین(ع) عاری از خطا و هوای نفس است هیچگاه خطایی در آن ایجاد نمی‎‌شود.

وی گفت: افلاطون که رییس فلاسفه اشراقی است در لحظه مرگ چند جمله بسیار مهم گفت؛ وی گفت که بی اختیار زاده شده و بی اختیار خواهم رفت و حال می‎‌فهمم که هیچ نمی‎دانم؛ البته افلاطونی لازم است که بفهمد که هیچ نمی‎فهمد زیرا بسیاری عالمان که جهل مرکب دارند خود را عالم می‎دانند درحالی که به این حد نرسیدند که بفهمند که هیچ نمی‎دانند.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند ملائک روز را برای اعمال روز و ملائک شب را برای اعمال شب آفرید ولی در فجر صادق هر دوی این ملائک همزمان شاهد و ناظر اعمال ما هستند و چه بهتر که دراین لحظات در حال گفتوگو با خدا و عمل خیر باشیم تا این دو ملک هر دو شاهد باشند و برای ما ثبت کنند.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۳۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید