اخبار

نخستین گردهمایی فعالان قرآنی مساجد برگزارشد

نخستین گردهمایی فعالان قرآنی مساجد برگزارشد
نخستین گردهمایی فعالان قرآنی مساجد و تجلیل از ائمه جماعات و خادمان طرح «نهضت قرآنی مساجد»، صبح امروز، ۹ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین گردهمایی فعالان قرآنی مساجد و تجلیل از ائمه جماعات و خادمان طرح «نهضت قرآنی مساجد»، صبح امروز، ۹ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجج‌اسلام موسوی‌کاشانی، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدیان، معاون وزیر آموزش و پروش و برخی مسئولان و ائمه جماعات برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سرود جمهوری اسلامی پخش شد و در ادامه محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. سپس کلیپی همراه با آیاتی با موضوع توجه به مساجد و بیان نکاتی از امامان جماعات مساجد به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.
این مراسم با اجرای  مجید یراقبافان، کارشناس مجری صدا و سیما همراه بود، سپس حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه و تبریک اعیاد ماه رجب، گفت: مدتی است که این مرکز با الهام از آموزه‌های دین مبین اسلام و سیره اهل‌بیت(ع)، توجه به قرآن و اولویت‌بخشی به قرآن را در صدر برنامه‌هایش قرار داده است.

وی با اشاره به حدیثی از رسول الله(ص) که «همانا فلسفه برپایی مسجد، تبیین قرآن است»، ادامه داد: لذا ما مأمور شدیم که برنامه‌های قرآنی با عنوان طرح «نهضت قرآنی مساجد»  را در دستور کار قرار دهیم.
کرمی عنوان کرد: برپایی کرسی‌های تلاوت گام اولیه این طرح بود که در این خصوص ۴۰۰ مسجد، این کرسی‌های تلاوت را برگزار کردند که در ۲۰ درصد مساجد فعال، این طرح انجام شد که بخشی از این محافل با حمایت این مرکز و برخی نیز با حمایت خیرین برگزار می‌شد که اندک اندک تبدیل به جریان فراگیر شده است. همچنین در نظر داریم تفسیر آیات را در دستور کار قرار دهیم که تفسیر روزانه نیز در کنار این تلاوت قرار گیرد.
وی افزود : در بحث تفسیر آیات منتخب نیز ۱۵۰۰ مسجد ورود پیدا کردند که در ابتدا توجه به آیات سبک زندگی اسلامی در نظر گرفته شده است که ابتدای هر هفته این آیات به علاقه‌مندان پیامک می‌شود و فرضمان بر این است که تا پایان هفته نیز این مخاطبان با شأن نزول و نکات تفسیری آیات آشنا شدند.
کرمی با اشاره به تفسیر ترتیبی در فاز سوم این طرح و هدف‌گذاری آن در ۵۰۰ مسجد، خاطر نشان کرد: که برای این طرح اساتیدی را به مسجد دعوت کرده‌اند که البته خوشحال و شکرگزاریم که در برخی از مساجد شاهد، تفسیر روزانه قرآن هستیم.
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در معاونت آموزش مرکز نیز طرحی هم با عنوان «روش بیان تفسیر» در نظر گرفته شده است و امسال هم برنامه‌های متعددی را در پیش داریم که از جمله آن راه‌اندازی قطب‌های تفسیری در مساجد محوری، حمایت از برنامه‌های مساجد ویژه قرآنی که دارای بسته‌هایی از فعالیت‌های قرآنی چون آموزش قرآن، تفسیر و مفاهیم است، هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فلسفه برپایی این نشست، گفت: بازخوانی این طرح پس از اجرای آن و بیان نقاط آسیب‌های آن و شناسایی آن آسیب‌ها و هم‌افزایی در این زمینه است و همچنین بیان افق پیش‌رویمان از دیگر اهداف این جلسه است.
وی عنوان کرد: امیدوارم به جایی برسیم که مساجد منبع و مبدع تمام فعالیت‌های قرآنی باشند و باید تلاش کنیم که فردی که می‌خواهد آموزش قرآن ببیند، به مسجد بیاید و اگر می‌خواهد با تفسیر آشنا شود به مسجد بیاید. همچنین در نظر داریم که تجربیات را احصاء کنیم و از فعالان قرآنی و اساتید تفسیر این طرح نیز تجلیل و تشکری انجام دهیم.
در ادامه نیز چند نفر از ائمه جماعات مساجد حجج‌اسلام عظیمی، امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر، مرادی، امام جماعت مسجد‌الرضا(ع)، حسن حشمتی، امام جماعت مسجد جامع رسول اکرم(ص) و استاد و مدرس قرآن، محمد بنیادی به بحث و تبادل نظر در خصوص اجرای طرح نهضت قرآنی در مساجدشان پرداختند.
حجت‌الاسلام حسن حشمتی، امام جماعت مسجد جامع رسول اکرم(ص) در خصوص کرسی‌های تلاوت قرآن و چگونگی استفاده از منابع مردمی به سمت اجرای برنامه‌های قرآنی در مساجد، گفت: باید در مساجد، جایگاه قرآنی کاملا مشهود باشد و هر امام جماعتی در مسجدش باید چهره قرآنی باشد. لذا فعالیتمان را از اینجا آغاز کردیم که در طول سال پنج شنبه‌ها محفل قرآنی با حضور یکی از قاریان ممتاز کشورمان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به قرائی که طی این ایام در مساجدشان در برپایی کرسی‌های قرآن همکاری داشتند، عنوان کرد: در طی دو سال از حدود ۲۴ قاری ممتاز که صوت دلنشین آنها بسیار در جوانان اثرگذار بوده چون کریم منصوری، شاکرنژاد، عباس سلیمی، شهریار پرهیزکار، سعید طوسی، عباس امام جمعه، مهدی قره شیخلو، حسن کارخانه، حسن رضائیان، جعفر فردی و ... استفاده کرده‌ایم.‌
در ادامه حجت‌الاسلام عظیمی، امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر، که برگزارکننده کرسی‌های قرآن و جلسات تفسیر و پرورش‌دهنده حافظان قرآن در مسجد موسی‌بن‌‌جعفر است، گفت: قرآن مجید کتابی جهانی، کامل، همیشگی و دارای محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ است.
وی با اشاره به اینکه چهار شب در هفته در مسجد به تفسیر آیاتی که بین نماز قرائت می‌شود، می‌پردازیم، عنوان کرد: مسجد ما بیشتر به پرورش و تربیت حافظان قرآن کریم مشهور شده است که پیشتاز حضور در این عرصه در این مسجد، بانوان هستند که تا کنون ۲۵ بانو، ۲۶ جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.
عظیمی با اشاره اینکه ۳۰ نفر از دختران جوان قرآن را به صورت کاربردی و آیات موضوعی را حفظ کرده‌اند، اظهار کرد: این امر به صورت اقتصاد مقاومتی و بدون کمترین شهریه و هزینه‌ای از آنها انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه اگر در سال ۹۳ مسجد موسی‌بن‌جعفر در منطقه نظام‌آباد به عنوان یکی از مساجد نمونه استان تهران معرفی شد، تصریح کرد: شاید این امر به دلیل بهره‌گیری از کمترین امکانات و با بهترین وضع است.

سپس حجت‌الاسلام مرادی، امام جماعت مسجدالرضا(ع) در خصوص جلسات تفسیر قرآن این مسجد، اظهار کرد: قرآن برای افرادی که بخواهند از آن استفاده کنند، نور است و قرآن دارای کلیاتی است که سعادت زندگی فردی و اجتماعی انسان را تأمین می‌کند. اگر ما قرآن را به عنوان کلام خود به عنوان شناسنامه فردی خود قرار دهیم، قرآن انسان را نورانی می‌کند چون کلام خداست و باید با کلام الهی آشنا شویم و خوب آن را بخوانیم و آن را درک کنیم و در آن تدبر کنیم و در زندگی روزمره‌مان به آن عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه قرآن انسان را با بصیرت می‌کند، تصریح کرد: قرآن قابل فهم برای عموم مردم از زنان و مردان و بزرگان، جوانان، کودکان و فرزانگان و با هر سن و تحصیل علمی است. آنچه در قرآن مهم است تربیت، اخلاق، احکام، عمل و ... است که ما باید به عنوان افرادی که در بین مردم قرآن را تبلیغ می‌کنیم به صورت موضوع کاربردی در زندگی روزمره مردم بوجود بیاوریم.
مرادی با اشاره به اینکه حدود ۱۴ سال در مسجد الرضا(ع) بهار شمالی، امام جماعت است، گفت: به تفسیر قرآن می‌توان به صورت نوین، کلاسیک و موضوعی پرداخت. جلسات تفسیر این مسجد بعد از نماز مغرب و عشا، طی ۳۵ دقیقه با تلاوت آیات، بیان شأن نزول و استفاده از روایات و جملات بزرگان و بیان ریشه‌های لغات و پیام آیات و نکات کاربردی آیات همراه است. اجرای این طرح بسیار جاذبه ایجاد کرده است به گونه‌ای که در جلسات تفسیر بیش از ۱۵۰ نفر حضور دارند که دارای تحصیلات متفاوت هستند.
وی در خصوص روابط صمیمی که میان امام جماعت این مسجد و مأمومین مسجد برقرار شده است، عنوان کرد: به منظور این امر یک ساعت قبل از نماز در مسجد حاضر می‌شوم و به شبهات و سؤالات آنها پاسخ می‌دهم.
سپس محمد بنیادی، مدرس قرآن در خصوص اینکه فعالان قرآنی در کنار ائمه جماعات چه نقشی می‌توانند برای بسترسازی قرآن در مساجد داشته باشند؟ گفت: نظم در استمرار در حرکت و همت برای ورود به قرآن بسیار مهم است و اینکه مخاطبان در جلسات قرآن را تفکیک نکنیم و آنچه که بسیار مهم است رابطه جامعه قرآنی با روحانیت معزز است.
وی ادامه داد: تدرج و نظم و انضباط، بیان محتوای قرآن بدون دخل و تصرف در جلسات تفاسیر قرآن و جلسات قرآن، قابل تأمل و مهم است. حضور ائمه جماعات در کنار قاری در مساجد، مهم و حیاتی است.
در ادامه گروه همسرایی و نواهای آوایی جمهوری اسلامی ایران «محراب» به اجرای برنامه پرداختند و سپس از د10 عنوان کتاب مرکز رسیدگی به امور مساجد رونمایی شد. و سپس از  ائمه جماعات قاری و حاف قرآن و فعالان قرآنی مساجد با حضور مسئولان با اهدای لوح سپاس و هدايایی تجلیل بعمل آمد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد سخنران پایانی این مراسم بود که استمرار جدی همه فعالیت‌های قرآنی در زمینه برپایی تفسیر و تبیین معارف و کرسی تلاوت و حلقات قرآنی در مساجد با نظم و بدون هیچ خللی را خواستار  شد.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۵۷

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید