اخبار

مساجد نسبت به تأمین پوشش بیمه اقدام نمایند

مساجد نسبت به تأمین پوشش بیمه اقدام نمایند
مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، :سال گذشته حدود ٨٠٠ مسجد در استان تهران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که تأمین خسارت و هزینه های احتمالی با تایید کارشناس مربوطه، بدون احتیاج به مراجع قضایی قابل پرداخت می باشد.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد ،مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، با اعلام شرایط جدید بیمه مسئولیت مدنی مساجد تهران، از کارگزاران مساجد درخواست کرد برای پیشگیری از تحمیل خسارات مالی به مسجد نسبت به تأمین پوشش بیمه برای مساجد اقدام نمایند.
آقای غلامرضا صادقی مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر ضرورت پوشش بیمه مسئولیت مدنی برای مساجد، اظهار کرد:  بر اساس شرایط این بیمه نامه، ائمه جماعات، خدام، اعضای هیأت امنا، نمازگزاران و کلیه کسانی که برای انجام هر کاری به مسجد مراجعه می کنند تحت پوشش بوده و می توانند در صورت بروز حوادث، هزینه خسارات وارده را از بیمه دریافت نمایند.
وی ادامه داد: ما در سنوات قبل شاهد بودیم در برخی ازمساجد اتفاقاتی رخ داده است که منجر به آسیب دیدن، نقص عضو ویا فوت برخی افراد شده است. با توجه به اینکه این اتفاقات در مسجد بوقوع پیوسته است طبعا کارگزاران و مسئولین مسجد به عنوان مقصر شناخته شده اند. لذا از نظر مراجع ذیصلاح امام جماعت و اعضای هیأت امنا بعنوان مدیر وکارگزاران مسجد محکوم به تأمین هزینه های درمان، دیه نقص عضو و فوت شده اند.
مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: درصورت وقوع چنیین حوادثی، اکثر مساجد توان و بنیه مالی لازم برای تأمین خسارات وارده به افراد را نداشته و از طرفی هیچ سازمان و نهادی نیز مسؤلیت و بودجه ای در قبال آن ندارد.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر کسانی که در مسجد بطور افتخاری بعنوان هیأت امنا قبول مسؤلیت نموده و بعضا در تأمین هزینه های مسجد مشارکت وکمک می نمایند نباید در صورت وقوع حوادث، هزینه و خسارات وارده به افراد به آنها تحمیل شود. درحالیکه  اگر مسجد قادر به تأمین اینگونه هزینه ها نباشد طبعا تأمین آن متوجه آنان یعنی امام جماعت و هیأت امنا خواهد شد.
آقای صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما در این زمینه بر اساس تدابیر رئیس مرکز راهکارهای ممکن را بررسی کردیم و بهترین راه حل را مذاکره با شرکت های بیمه یافتیم تا با قائل شدن تسهیلات ویژه، زمینه برای تامین پوشش بیمه مسئولیت برای مساجد مهیا شود که بحمدالله با انعقاد تفاهم نامه این فرصت فراهم شده تا مساجد با هزینه بسیارکم تحت پوشش بیمه قرارگیرند.
وی تاکید کرد اگر هر مسجدی به صورت انفرادی خارج ازچارچوب این تفاهم نامه برای بیمه شدن اقدام نماید باید چند برابر مبلغ تعیین شده درقرارداد را پرداخت کند، درحالیکه  با تعامل و تفاهم بعمل آمده، دو سال است با شرکت های بیمه تفاهم نامه و قرارداد امضا شده است که براساس آن  مساجد با کمترین هزینه تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می گیرند و به تبع آن اگر خدای ناکرده درمسجد حادثه ای رخ دهدکه منجر به آسیب دیدن افرادگردد هزینه درمان، دیه نقص عضو یا فوت آنان ازسوی شرکت بیمه طرف قرارداد پرداخت خواهدشد.
مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه سال گذشته که سال اول این طرح بود برای فرهنگ سازی،  کلیه مساجدی که مراسم اعتکاف برگزار کردند تحت پوشش قرار گرفتند و یکسری مساجد هم خودشان اقدام کردند، گفت: امسال هم با تفاهم نامه ای که با یکی از شرکت های بیمه به امضا رسیده است این زمینه فراهم شده که با پرداخت مبلغ ١٨٢ هزار و ٣٠٠ تومان هر مسجد به مدت یکسال تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار بگیرد. در طول یک سال اگر برای کسانی که برای هر امری در مسجد حضور پیدامی کنند حادثه ای رخ دهد و مسجد مقصرشناخته شود، شرکت بیمه هزینه درمان و یا دیه را جبران می کند.
وی با اشاره به اینکه مبلغ حق بیمه پول قابل توجهی نیست ولی اگر حادثه ای رخ دهد تسهیلاتی که ارائه می شود بسیار  قابل توجه وکارگشا می باشد اضافه نمود: در سال گذشته در چندین مسجد شاهد حوادث ناگواری بودیم که البته صرفا خسارات وارده به آن دسته از مساجدی که تحت پوشش بیمه قرارداشتند از طریق بیمه تأمین و پرداخت شد. بنابراین از همه مسؤلین محترم مساجد تقاضا داریم این موضوع را جدی گرفته و نسبت تأمین پوشش بیمه برای نمازگزاران و سایر مراجعین به مسجد اقدام نمایند. لازم به یادآوری است براساس مفاد تفاهم نامه منعقده، هزینه پزشکی برای هرنفردرهرحادثه مبلغ ٥٠ میلیون ریال و تعهدات بیمه گر در قبال  فوت و نقص عضو هر نفر معادل دیه سال مربوطه که توسط مراجع ذی صلاح تعیین می گردد خواهد بود.
صادقی با تاکید بر اینکه بیمه مسؤلیت صرفا مشمول افراد می گردد و شامل تأمین خسارات دارایی ها و اموال مسجد نمی گردد، خاطرنشان کرد:  اگر مسجدی تمایل داشته باشد می تواند دارایی واموال خود را نیز با شرایط خاص و با استفاده از تمهیدات و تسهیلات ویژه درمقابل حوادث وآتش سوزی تحت پوشش بیمه قراردهد.
وی همچنین ضمن تاکید بر اینکه پوشش بیمه مسئولیت مدنی بسیار ضروری است، گفت برای سهولت و ایجاد تمهیدات:  یک کارگزار برای پیگیری وعقد قرارداد ها تعیین و معرفی شده است که نمایندگان مسجد می توانند ازآن طریق اقدام نمایند. توضیح اینکه در سال گذشته حدود ٨٠٠ مسجد در استان تهران تحت پوشش بیمه گرفتند و از نکات مثبت این تفاهم نامه این است که، تأمین خسارت و هزینه های احتمالی با تایید کارشناس مربوطه، بدون احتیاج به مراجع قضایی قابل پرداخت می باشد.
مشاور اداری مالی رئیس مرکز رئیس رسیدگی به امور مساجد در پایان با تاکید مجدد بر اینکه تجارب و اطلاعات موجود در مرکز نشان می دهد این بیمه برای همه مساجد ضروری است، اعلام کرد: مسؤلین مساجد برای کسب اطلاعات بیشترو پوشش بیمه ای، می توانند با شماره تلفن  های ٠٩١٢٢٨٢١١٢١ ، یا ٦٦٣٤٦٩٨٧ تماس حاصل فرمایند.
 
 

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۰۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید