اخبار

مقاله / مسجد، پرچمدار نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)

مقاله / مسجد، پرچمدار نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)
پس از شکل گیری مسجد توسط پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، یکی از نقش های اساسی این جغرافیای مقدّس، آموزش قرآن و معارف دینی بود. حضرت عقیده داشت شالودۀ مسجد می بایست با معارف پاک شکل گیرد، تا مردانی پاک در آن رشد یابند.

 پایگاه تخصصی مسجد، دهه تکریم و غبارروبی مساجد/پس از شکل گیری مسجد توسط پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، یکی از نقش های اساسی این جغرافیای مقدّس، آموزش قرآن و معارف دینی بود. حضرت عقیده داشت شالودۀ مسجد می بایست با معارف پاک شکل گیرد، تا مردانی پاک در آن رشد یابند.

سید مهدی بهشتی   

                                                                                          «بسم الله الرحمن الرحیم»

پس از شکل گیری مسجد توسط پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، یکی از نقش های اساسی این جغرافیای مقدّس، آموزش قرآن و معارف دینی بود. حضرت عقیده داشت شالودۀ مسجد می بایست با معارف پاک شکل گیرد، تا مردانی پاک در آن رشد یابند. بدین سان قرآن کریم ویژگی مسجد نمونه را اینطور بیان فرمود: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»(توبه، ١٠٨) همانا مسجدى که از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن نماز برپادارى. (زیرا) در آن مسجد، مردانى هستند که دوست دارند خود را پاک سازند و خداوند پاکان را دوست می‏دارد.

در مبانی اسلامی تهذیب و تعلیم همراه یکدیگرند، به همین جهت است که مسجد هم پایگاه عبادت و بندگی است و هم آموزشگاهی برای کسب معارف قرآن و سنت. رسول مهربانی ها فرمود: هر کس برای تعلیم و تعلّم وارد مسجد شود همچون مجاهد راه خداست(احمد حنبل، بی تا، ج٢،ص:٩١) و پاداش حاجی را خواهد داشت(شهید ثانی، ١٤٠٩ق، ص:١٠٦.)

قبل از طلوع اسلام علم آموزی ارزشی نداشت و باسوادان در جزیره العرب اندک بودند. اما با تابش خورشید اسلام و اهمیت به آموزش و پرورش، مسلمانان به دستور رسول رحمت بر آن شدند تا به یادگیری بپردازند. در این میان مسجد، نخستین فضای آموزشی اسلام بود، که با شکل دادن محافل آموزشی؛ مسلمانان به آموختن علم دین و سواد و معارف دینی می پرداختند.

امام علی علیه السلام سه بهره از هشت بهرۀ اهل مسجد را رشد علمی و معرفتی نمازگزاران قلمداد می کند و می فرماید: « مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَان...‏ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً ...أَوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى أَوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى»(إبن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ج‏١، ص: ٢٣٧)؛ هر کس پیوسته یا در وقت هر نماز بطرف مساجد روان باشد یکى از این هشت چیز را بهره خواهد برد ...یا طرفه دانشى که از زبده‏هاى علم باشد، یا کلمه و سخنى که او را از بدى باز دارد، یا شنیدن جمله‏اى که او را براه خیر و نجات راهنمائى کند.

در مسجد النبی کلاس های درس برگزار می شد، و مردم با علاقه به کسب قرآن و معارف می پرداختند. در آن مکان حلقه های آموزش قرآن، تعالیم اسلامی، خواندن و نوشتن که پیش از آن در جزیره العرب جایگاهی نداشت، شکل گرفته بود(احمدی میانجی، ١٤١٩ق،ج١، ص:١٠٨.) و به طور مستمر مسلمانان برای آموزش در مسجد حاضر می شدند. و در آنجا کلاس های متعدد با موضوعات مختلف تشکیل می شد و همگی مورد تشویق رسول اکرم قرار می گرفت( إبن عبد البر، ١٤١٢ق، ج٤، ص:١٧٣٤.)

روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله مشاهده کرد که در مسجد، دو مجلس تشکیل شده است، یکى محفل علم که در آن از معارف اسلامی بحث مى‏شود و دیگرى مجلس دعا که در آن خدا را می خوانند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: این هر دو مجلس خوب و مورد علاقه من است. آن گروه دعا می کنند و این گروه درس میخوانند و درس میگویند، ولى گروه علمى برتر و بالاتر از گروه دعا هستند و من از طرف پروردگار براى تعلیم مردم، مبعوث شده‏ام. سپس رسول اکرم به گروه معلّمین و محصّلین پیوست و با آنان در مجلس علم نشست(النووی، بی تا، ج١،ص:٢٠ و شهید ثانی، ١٤٠٩ق، ص:١٠٦.)

عبدالرحمن بن غنم می گوید از ده نفر از صحابه رسول اکرم شنیدم: ما در مسجد قبا مشغول مباحثه و فراگیری علم بودیم که ناگاه پیامبر خدا وارد مسجد شد، و فرمود: از علوم آنچه را که می خواهید یاد بگیرید و به آن عمل کنید تا مشمول اجر و پاداش شوید(فیض کاشانی، ١٣٧٦ش، ج١، ص:١٣٤.)

در این میان نه تنها این آموزش ها مختص به سن خاصی نبود، بلکه از کودک و جوان گرفته تا پیران را در گرد این میدان فرهنگی جمع کرده بود و به آموزش و پرورش آنان می پرداخت. و خودِ رسول اکرم صلی الله علیه و آله مسلمانان(اعم از زن و مرد) را امر به علم آموزی می فرمود(امام صادق، ١٤٠٠ق، ص:١٣.) در ماجرای پس از پیروزی جنگ بدر، پیامبر اکرم تصمیم گرفت اسیران را در ازای پرداخت فدیه مالی آزاد کند، عده ای را هم که تمکن مالی نداشتند، ولی با سواد بودند، دستور داد تا هر کدام ده پسر بچه از فرزندان انصار را به طور کامل خواندن و نوشتن بیاموزند و سپس آزاد شوند(واقدی، ١٤٠٩،ج١، ص:١٢٤.) و این آموزش ها در جایی غیر از مسجد نبود، که پایگاه تولید نسلی سازنده برای آینده اسلام باشد.

متولیان بویژه امام جماعت، موظف اند تا با تشکیل محافل علمی و آموزشی بر تربیت نسل دیندار مسجدی همت گمارند. روزی امام حسن مجتبی سلام الله علیه فرزندان خودش و برادرش را جمع کرد و فرمود: ای فرزندان من و فرزندان برادرم! شما کم سالان این نسلید و امید است که بزرگانِ نسلی دیگر باشید. پس دانش بیاموزید(دارمی، ١٣٤٩ق، ج١، ص:١٣٠.)

آموزش قرآن در مسجد 
همانگونه که در صدر اسلام شاهد آموزش قرآن در مسجد بودیم، در دولت امام مهدی نیز طبق توصیف امام علی علیه السلام از آن دولت آرمانی؛ شاهد تشکیل کلاسهای قرآن در مسجد خواهیم بود(ابن أبی زینب، ١٣٩٧ق، ص:٣١٨.)، چرا که رسول خدا فرمود: «خِیَارُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ»(طوسی، ١٤١٤ق، ص:٣٥٧)؛ بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و بیاموزاند.

حضرت على علیه السّلام فرمودند: خداوند اراده می کند مردمان روى زمین را عذاب کند، و همۀ کسانى را که معصیت و گناه میکنند هلاک سازد، ولى در آن هنگام مشاهده می کند گروهى از پیرمردان و کودکان براى نماز و یاد گرفتن قرآن حرکت میکنند در این جا ترحّم میکند و عذاب را به تاخیر میاندازد( إبن بابویه، ١٤٠٦ق، ص:٣٩.)

از دیرباز مسجد محور آموزش و نشر قرآن بوده است، و محافل و مسابقات قرآنی در مساجد برگزار می گردیده است. از این روی متولیان مسجد باید در نشر معارف قرآنی بکوشند. امام جماعت خود به عنوان خط مقدم تبلیغ دین در مسجد می بایست از صوت خوش برخوردار بوده. و در سخنرانی های خویش از معارف قرآن به خوبی بهره ببرد. اولین نمایندۀ پیامبر اکرم به مدینه، مصعب بن عمیر بود که علاوه بر مبلغ معارف دینی و امام جماعت، وی حافظ و قاری و معلم قرآن بود(طبرسی،١٣٩٠ق، ص ٥٧ .)

آموزش معارف اهل بیت
انسانها برای نجات از انحراف نیازمند انتخاب راه صحیح هستند. راهی که خداوند و فرستادگانش به ما معرفی کرده اند. پیامبر اکرم بارها مردم را از گمراهی بیم داد و راه نجات از انحراف و گمراهی را چنگ زدن به ریسمان قرآن و عترت دانست. رسول مهربانی ها در واپسین روزهای عمر مبارکش در غدیر خم فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمْ أَمْرَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیْتِی عِتْرَتِی...‏»( کلینی، ١٤٠٧ق، ج١، ص ٢٩٤.) من در میان شما دو چیز به جا مى‏گذارم، که اگر بدانها بگروید هرگز گمراه نشوید: کتاب خدا عز و جل و خاندانم، عترتم، ... از آنها جلو نیفتید تا هلاک شوید، به آنها چیزى نیاموزید که آنها از شما داناترند.

از اینجا مشخص خواهد شد که در این ورطۀ خطرناک که هر راهزنی قصد دارد تا افکار آدمی را به خویش جذب کند، راهی جز رفتن به دامن معارف قرآن و اهل بیت نخواهیم داشت. لذا در این آشفته بازار لازم است تا مومنین به معارف و اعتقاداتی ناب چنگ زده و از این دریای خروشان معارف اهل بیت به خوبی بهره ببرند تا در آغوش لاابالیان گرفتار نیایند.

مسجد به عنوان پایگاه اصلی نشر معارف دینی، می بایست خط مقدم نشر معارف اهل بیت باشد، در این میان نقش امام جماعت و متولیان مسجد را نباید از نظر دور داشت.

امام جماعت موظف است تا بدنۀ مسجدیان را با معارف قرآن و اهل بیت آشنا سازد. در این بین رشد کم سالان با معارف ناب دینی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که در روایات تلاش برای آموزش کودکان به اعتقادات برای جلوگیری از نرفتن در دامن بی پروایان و لاابالیانِ فکری، توصیۀ اکید شده است( طوسی، ١٤٠٧ق، ج٨،ص:١١١.) و نیز اهل مسجد می بایست هنگامیکه کم سالانی را در مسجد مشاهده می کنند، آنان را گرد خود جمع کرده، قرآن و احکام دین را به آنان بیاموزند(کلینی، ١٤٢٩ق، ج١١،ص:٤٤٢.)
 پیامبر اکرم در وصیت خویش به اباذر فرمودند: یَا أَبَا ذَرٍّ کُلُّ جُلُوسٍ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ إِلا ثَلاثَةً قِرَاءَةُ مُصَلٍّ أَوْ ذَاکِرٌ لِلَّهِ تَعَالَی أَوْ مُسَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ(طبرسی، ١٤١٢ق، ص:٤٦٧.) یا ابا ذر: هر نشستنى در مسجد بیهوده است مگر براى سه چیز: نماز خواندن، ذکر خدا، فراگیرى دانش..

متولیان مسجد بخصوص امام جماعت موظف است تا جوانان مسجدی را با معارف و احکام دین آشنا سازد، و بستری برای رشد دینی آنان فراهم سازد. چرا که امام رضا (ع) فرمود: اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم که در پی کسب آگاهی دینی نیست، او را ادب می کنم(امام رضا (ع)، فقه الرضا، ص ٣٣٧.)

یکی از راهکارهای امام جماعت برای بالا بردن سطح معارف دینی نمازگزاران در مسجد؛ بهره برداری از خطابه های کوتاه و جذاب و ایجاد حلقه های آموزش قرآن و معارف اهل بیت است. این کار جز از امام جماعت خوش ذوق و با حوصله و عالِم بر نخواهد آمد. همان گونه که وقتی رسول اکرم(ص) جوانی به نام «مُصعَب بن عُمیر» را برای تبلیغ و امامت جماعت به مدینه فرستاد(إبن أثیر، ١٤٠٩ق، ج٤، ص ٤٠٥.)، پس از چندی در اثر فعالیت های مصعب؛ جمعیت مسلمانان در مدینه زیاد شد و حتی مصعب توانست با اجازۀ پیامبر (ص) در مدینه نماز جمعه برپا کند(ابن سعد، همان، ج٣، ص ٨٧.)

سخنرانی باید پرمحتوا و جذّاب باشد، تا نمازگزاران را با مغناطیسِ خاص، به خود نزدیک کند. معاویه که دشمنی سرسخت برای امام علی (ع) و فرزندانش بود، در توصیف حسین بن علی علیهما السلام می گوید: « إذا دخلتَ مسجد رسول الله فرأیتَ حلقةً فیها قومٌ کأن على رؤوسِهم الطیر فتلک حلقة أبی عبد الله»(ابن عساکر، ١٤١٥ق، ج١٤، ص ١٧٩.)؛ هنگامیکه به مسجد رسول الله(ص) وارد شدی، می بینی حلقه ای را که نشسته اند و همچنان به سخنرانی گوش می دهند، که گویا پرنده ای بر سرشان نشسته است، آن حلقه ی سخنرانی حسین بن علی(ع) است.

کتابنامه
١.إبن أبی زینب، محمد بن ابراهیم(٣٦٠ق): الغیبه للنعمانی، تهران، صدوق، ١٣٩٧ق، اول.
٢.إبن أثیر، عز الدین بن الأثیر أبو الحسن على بن محمد الجزرى، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، بیروت، دار الفکر، ١٤٠٩ق،
٣.ابن بابویه، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمة، مصحح: غفارى، على اکبر، دوم‏، تهران، اسلامیه، ١٣٩٥ ق‏.
٤.إبن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، ١٤٠٤ق، چاپ: دوم.
٥.إبن بابویه، محمد بن علی(٣٨١ق): ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، قم، شریف رضی، ١٤٠٦ق، دوم.
٦.إبن سعد، محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری، الطبقات الکبرى، تحقیق محمد عبد القادر عطا، چاپ اول، بیروت، دار الکتب العلمیة، ١٤١٠ق
٧.ابن عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، تحقیق على محمد البجاوى، بیروت، دار الجیل، ط الأولى، ١٤١٢/١٩٩٢.
٨.ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، مصحح علی شیری، چاپ اول، بیروت، دارالفکر، ١٤١٥ق،.
٩.احمدی میانجی، علی، مکاتیب الرسول، ١٤١٩، قم، دارالحدیث.
١٠.امام هشتم، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ‏ مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، مشهد، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، ١٤٠٦ ق‏، چاپ اول.
١١.امام صادق علیه السلام، جعفر بن محمد(١٤٧ق): مصباح الشریعه، بیروت، اعلمی، ١٤٠٠ق، اول.
١٢.دارمی، عبدالله بن الرحمن(٢٥٥ق): سنن الدارمی، دمشق، مطبعه الاعتدال، ١٣٤٩ق.
١٣.حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، مصحح موسسه آل البیت، چاپ اول، قم، موسسه آل البیت، ١٤١٣ق.
١٤.حنبل، احمد بن محمد (٢٤١ق): مسند احمد حنبل، بیروت، دار صادر، بی تا.
١٥.شهید ثانی، زین الدین محمد بن علی(٩٦٦ق): قم، مکتب الاعلام الاسلامی، ١٤٠٩ق، اول.
١٦.طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ١٤٠٣ق، مشهد، مرتضی، چ اول.
١٧.طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ١٣٧٠ش، قم، شریف رضی، چ چهارم.
١٨.طبرسی، حسن بن فضل(٥٨٨ق): مکارم الاخلاق، قم، رضی، ١٤١٢ق، چاپ: چهارم.
١٩.طوسى، محمد بن الحسن‏، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد،چاپ اول‏، بیروت‏، ١٤١١ ق‏.
٢٠.طوسی، محمد بن الحسن(٤٦٠ق): الامالی، قم، دارالثقافه، ١٤١٤ق، اول.
٢١.طوسی، محمد بن الحسن(٤٦٠ق): تهذیب الاحکام ،مصحح:خرسان، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ١٤٠٧ق، چهارم.
٢٢.فیض کاشانی، محمد محسن(١٠٩١ق): المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، قم، انتشارات اسلامی، ١٣٧٦ق.
٢٣.کلینی، محمد بن یعقوب(٣٢٩ق): الکافی، قم، اسلامیه، ١٤٠٧ق، چاپ: اول.
٢٤.کلینی، محمد بن یعقوب(٣٢٩ق): الکافی، قم، دارالحدیث، ١٤٢٧ق، چاپ: اول.
٢٥.النووی، محی الدین(٦٧٦ق): المجموع، بیروت، دارالفکر، بی تا.
٢٦.واقدی، محمد بن عمر (م ٢٠٧): المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، موسسسه الاعلمی، ١٤٠٩ق/١٩٨٩م.

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۵۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید