اخبار

سخن نوشت/ فلسفه ماه مبارک رمضان

سخن نوشت/ فلسفه ماه مبارک رمضان
شب زنده داری‌هایی که به برکت ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، باید ارج نهاده شود،

پایگاه تخصصی مسجد : متن زیر بخشی از سخنان آیت الله عبد النبی نمازی است با موضوع فلسفه ماه مبارک رمضان صورت گرفته است که تحت عنوان سخن نوشت ارائه می گردد:

((... امام جعفرصادق(علیه السلام) می‌فرمایند: بالاترین جهادها، روزه داری در هوای گرم است، از همین رو باید به روزه داران تبریک گفت.
شب زنده داری‌هایی که به برکت ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، باید ارج نهاده شود، در روایات آمده است که در روز قیامت همه چشم‌ها به جز سه چشم گریان هستند؛ یکی از این چشم‌ها عبارت از چشمی است که در راه خدا بیدار بوده که شامل سحرخیزان می‌شود.
نکته مهم و قابل توجهی که همه باید در جمع بندی جهاد اکبر داشته باشند، این است که نباید تصور کنند که اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام دادند، اختصاص به این ماه دارد.
  اعمالی که انسان در طول ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد، باید در طول سال ادامه داشته باشد، خداوند سبحان که یکی از صفاتش ربوبیت است و بندگان را تربیت کرده و پرورش می‌دهد؛ انسان را در ماه مبارک رمضان آموزش و پرورش می‌دهد که انسان باید از این آموزش و تربیت برای طول سال استفاده کند.
یکی از فلسفه‌های ماه مبارک رمضان تمرین جهاد با نفس است، انسان باید این تمرین مبارزه با نفس را پس از ماه مبارک رمضان نیز ادامه دهد، آثار و برکاتی که برای ماه مبارک رمضان بوده، باید حفظ شود.
عادت به کم خوردن، کم خوابیدن، کم سخن گفتن، لقمه حلال خوردن، دروغ نگفتن، غیبت نکردن، غیبت نشنیدن، به نامحرم نگاه نکردن، احسان به فقرا، صله رحم کردن و رعایت حقوق والدین از برنامه‌های تربیتی به شمار می‌رود که خداوند متعال در ماه رمضان به بندگانش آموخته است.
انسان باید بداند که به جز ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند این کارها را انجام دهد، انسان نباید عبادت‌ها و بهره هایی را که از ماه مبارک رمضان کسب کرده، در ماه‌های دیگر از دست بدهد؛ فلسفه روزه طهارت، پاکی و تقواست؛ انسان باید این طهارت را در طول سال حفظ کند.
دین مبین اسلام، رمضان را به عنوان توشه سال معرفی می‌کند، بنابراین شایسته است در آستانه حلول ماه رمضان مساجد و هیأت‌های مذهبی با تهیه بسته‌های غذایی همسایگان نیازمند در محدوده جغرافیایی هر مسجد را به صورت محترمانه و ناشناس کمک و یاری  کنند.
خداوند اطعام به نیازمندان را خیلی دوست دارد، اطعام نیازمندان باید با هدف رضایت خدا و به دور از تظاهر و ریا و خودنمایی باشد تا مورد قبول خداوند باشد. افرادی که قصد دارند، در ماه مبارک رمضان افطاری بدهند، از سفره‌های رنگین و انواع غذاها پرهیز کنند و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی از غذاهای ساده برای این افطاری استفاده کنند.
  باید از لحظه لحظه فرصت رمضانی دیگر که خداوند به بندگان خود اعطا کرده، استفاده کنیم، زیرا فرصت‌ها زودگذر هستند. از این رو ماه مبارک رمضان را مغتنم شمرده، از این ماه بیشترین بهره‌برداری را داشته باشید؛ چون انسان همیشه سالم نیست تا بتواند از فرصت ماه رمضان بهره‌برداری کند. گاهی بدن انسان روزه است، اما گاهی به سبب غیبت، تهمت و گناه چشم و زبان و گوش در حال افطارکردن روزه  است.....))

منبع : قدس آنلاین

۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید