اخبار

بررسی راهکارهای اجرایی طرح «پیوند مسجد و مدرسه»

بررسی راهکارهای اجرایی طرح «پیوند مسجد و مدرسه»
بدنبال امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان امور مساجد و آموزش و پرورش تهران، راهکارهای اجرای تقویت ارتبا مسجد و مدرسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست مشترک مدیران اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد با موضوع تشریح تفاهم نامه همکاری مشترک و بررسی راهکارهای اجرایی طرح پیوند مسجد و مدرسه، بعدظهر سه شنبه یکم تیرماه در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در این نشست مشترک با اشاره به اینکه امور مساجد و آموزش و پرورش نهادهای تربیتی هستند و همه ما در قبال خانه های خدا مسئولیت داریم و این مسئله کاملا اعتقادی و آرمانی است. 

وی بیان نمود:  هر کدام از ما باید تا جایی که می توانیم قدمی را برای آبادی خانه های خدا برداریم و با بهره گیری از ظرفیت های تربیتی مدرسه و مسجد توشه ای را برای آخرت خود مهیا کنیم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه عمران مسجد به حضور مومنین، عمران ویژه مسجد به حضور جوانان است و عمران ویژه تر مسجد به حضور کودکان است، تاکید نمود: اگر کسی با مسجد مانوس شد بیمه خواهد شد.

وی  با اشاره به روایت مشهور امام حسن مجتبی ( ع) که این روزها روی بیلبورد های شهری نیز دیده می شود، گفت: کسانی که به طور دائم به خانه خدا رفت و آمد کنند از هشت چیز برخورد دار می شوند، که مهمترین آن ها یافتن دانش جدید، انس اخلاقی با سایر مسلمین و پیدا کردن خواهر و برادر دینی است.

وی با بیان اینکه در سیستم آموزش پرورش مدیران، معلمان و به ویژه مربیان پرورشی باید پاسخگو باشند که برای مساجد و رونق آن ها چه کرده اند، افزود: مدارس که با نسل آینده ما در ارتباط هستند، باید در قبال رابطه با مساجد احساس وظیفه کنند، یک معلم باید پاسخگو باشد که در دوران کار خود چند نفر جوان مسجدی تربیت کرده است و تا چه میزان تصاویر و ذهنیت زیبا از مسجد برای یک کودک و نواجوان ساخته است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد  با بیان اینکه نماز فرادا در از نظر اسلام جایی ندارد گفت: نماز فرادا را می توان به نماز قاچاقی تشبیه کرد، وزن نماز به جماعت است و امور مساجد نیز باید پاسخگو باشد تا چه میزان فضا را برای حضور نسل کودک و نوجوان در مساجد فراهم کرده است و رابطه خادمان  و پیش نماز مسجد با نسل جدید به چه صورت است.

وی با بیان اینکه سایر کشور های اسلامی در منطقه، برای جذب نسل جدید به مساجد خود رونق خاصی داده اند و رو به نو گرایی آورده اند، جا نمایی مهدکودک و فضایی بازی برای جذب نسل آینده بسیار حائزه اهمیت است که ما از آن غافل هستیم، ائمه جماعت در رزو قیامت باید پاسخگو باشند که آیا کاری برای جذب ایتام آل محمد در مساجد کرده اند، بعد از آن هم سیستم آموزش و پرورش و مسئولان آن باید پاسخگو باشند که از ظرفیت آموزش و پرورش چه استفاده ای برای جذب افراد در مساجد و معاد آن ها کرده اند.

وی با بیان توصیه هایی برای ائمه جماعاتی که نمی توانند به طور مطلوب با نسل جدید ارتباط برقرار کنند گفت: برای توسعه مساجد باید به یک الگوی مشخص در تهران رسید تا بتوان آن را به سایر نقاط کشور صادر کرد. برای آباد گری خانه خدا باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و از روی یک نقشه راه و با هدف مشخص در یک بازه زمانی معلوم برنامه های مورد نظر را اجرایی کرده و آن ها به نتیجه برسانیم.

 ***************

  دکتر ابوطالبی، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هم در این نشست با اشاره به اینکه هدف این نشست تبیین و بررسی روش های اجرایی تفاهم نامه میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و آموزش و پرورش تهران و بررسی طرح پیوند مسجد و مدرسه است، گفت: این تفاهم نامه با هدف افزایش تعامل و تقویت ارتباط  این دو نهاد تربیتی امضا شده است.

وی با بیان اینکه این مساجد هستند که عزت ایران را تامین کرده اند، به جایگاه تربیتی مسجد نیز اشاره کرد و با ابراز امیدواری نسبت به افزایش حضور دانش آموزان در مساجد، ادامه داد: انسان نیازهای متفاوتی دارد و ما باید الگوهای موثری را برای تامین این نیازها طراحی کنیم تا تکیه گاه قوی را برای کودکان و نوجوانان ارائه داده باشیم.

***************

حجت الاسلام و المسلمین آقایی، معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در این نشست با بیان اینکه بنده در سطوح مختلف در خدمت دانش آموزان بوده ام و با مشکلات مدیران و مربیان محترم پرورشی آشنا هستم، گفت: امر تربیت از خانواده شروع می شود و به یک معنی برای بچه ها مسجد خانه دوم است.

وی با تاکید بر اینکه ما به نظریه مبنا در تربیت مسجدی معتقد هستیم، ادامه داد: ظرفیتی که مسجد دارد فارغ از برنامه هایش دارد، ذاتا تربیت کننده است.
معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه باید برخی از کلاس های مدارس را در مساجد برگزار کرد، اضافه کرد: مساجد نقش تسهیل کننده امر تربیت در مدرسه و خانواده را دارد. در واقع مشکل این است که ما حتی مسجد را خانه دوم حساب کرده ایم در صورتیکه خداوند در قرآن می فرمایند که ما مسجد الحرام را خانه اول مردم قرار دادیم.

وی با بیان اینکه هیچ کاری به شیرینی و ماندگاری کار تربیتی نیست، گفت: امروز باید مربع خانه، مسجد، مدرسه و رسانه را در نظر بگیریم و اگر این ها را با هم ببینیم می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. در تهران بطور میانگین روزانه حدود 400 تا 500 هزر نفر در مساجد حضور پیدا می کنند. اگر بتوانیم از ظرفیت های اماکن اطراف مسجد هم استفاده کنیم می توانیم اوقات فراغت بچه ها را پر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسه در ادامه تفاهم نامه ای که چند ماه پیش به امضا رسید و در جهت نهادینه سازی و روند سازی طرح پیوند مسجد و مدرسه پیش رود.

*****************

حجت الاسلام و المسلمین کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب  پیرامون مسئله فرهنگ و توجه ارتباط بین نسل جوان و مساجد گفت: همان طور که رهبری  در فرمایشات خود فرمودند، که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیه‌ تربیت کودک و نوجوان، با گذشته‌های دور - حتّی با گذشته‌های نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش - خیلی تفاوت کرده است.

وی گفت: تا به حال فکر کرده اید اهمیت موضوع کجاست؟ از نسلی که مثل ماده خام در اختیار ماست باید بهترین بهره را برای تربیت و ساختن فکر و ذهن او به بهترین و درست ترین شکل ببریم.

معاون فرهنگی امور مساجد با تاکید مجدد به اهمیت ارتباط مساجد با قشر های مختلف جامعه از نگاه رهبر انقلاب اظهار کرد: رهبر انقلاب تأکید می کنند که متولیان مساجد نسبت به نوزادهای نو رسیده حساس باشند و هدیه ای برای خانواده بفرستند. ما مساجد را محلی برای ختم می دانیم اما رهبری می فرمایند، ائمه جماعت باید پیگیر باشند و باری را از دوش خانواده های داغ دیده بردارند. همچنین رابطه با نخبگان علمی و ورزشی می تواند از دیگر کارکردهای مساجد باشد.

وی با بیان اینکه آگاهی و هوشیاری کودکان امروز قابل مقایسه با گذشته نیست گفت: در گذشت این روحیه فهمیدن مطالب مختلف و استفهام جویی در کودک وجود نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی با بیان اینکه تکنولوژی و نا اگاهی والدین موجب می شود یک فرد غریبه در آن سوی دنیا نسبت به والدین فرزند به او نزدیک تر شود که این موضوع یک معظل جدی است، ضمن تاکید بر جذب نسل کودک و نوجوان به مساجد گفت: دسترسی و برخورد با محبت و مهربانی از سوی دست اندرکاران مسجد با این قشر موجب می شود که نسل جدید برای حضور در مساجد علاقه مند تر شود در این میان نباید نقش روحانی دلسوز در پیش برد فعالیت های مساجد نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیوند  مسجد و مدرسه هشت راهبرد کلی مبنای عمل قرار گرفته است، افزود: بسته عملیاتی طراحی شده که در پنج محور آن به جمع بندی رسیدیم شامل برنامه های زیر ساختی به همراه یافتن راهکارهای این ارتباط و آسیب شناسی آن است. همچنین تشکیل ستاد منطقه ای به طور فصلی با حضور مسئول ناحیه امور مساجد و مسئول منطقه مرتبط در آموزش و پرورش باهدف آسیب شناسی و رصد طرح از جمله اقدماتی است که برای بهبود پیوند مسجد و مدرسه طراحی شده است.

وی همچنین در ادامه افزود : توزیع بسته فرهنگی و محصولاتی که بتواند خانواده ها را با این طرح همراه کند و برگزاری جشنواره ای با نام مسجد مبدا و مقصد در کنار تشکیل جلسات مشترک میان شوراها و ائمه جماعت در محلات و همچنین  شناسایی و شروع کار حداقل  پنج مسجد و مدرسه در هر منطقه به عنوان پایگاه اجرایی در سطح شهر و تبدیل آن ها به الگو، برخی از برنامه های «طرح پیوند مسجد و مدرسه» است.

حضور هدفمند و موضوعی و مشارکت مسجد در برگزاری مراسم فرهنگی مدارس، برگزاری اردوهای خانوادگی ، تقدیر از دانش آموزان ممتاز، تشکیل کمیته دانش آموزی زیر نظر شورای فرهنگی مسجد، برگزاری کلاس های تقویتی به کمک مسجد، برگزاری مراسم ملی و آیینی در مساجد ، برگزاری نمایشگاه مختلف توسط بسیج مساجد در مدارس، برگزاری جشن تکلیف، شرکت دادن دانش آموزان در مراسم غبار رویی و تکریم مساجد، استفاده مدارس از ظرفیت برنامه های دینی و عزاداری مساجد، برگزار مراسم اعتکاف ویژه دانش آموزان، دعوت خانوادگی از دانش آموزان جهت حضور در نماز جماعت به صورت پی در پی هم برخی دیگر از برنامه هایی است که جهت طرح پیوند مسجد و مدرسه قابل اجرا است.

*****************

در بخش دیگری از این نشست چند ساعته حجت الاسلام و المسلمین اصغری، مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی، با بیان اینکه مساجد و مدارس به نیروهای انقلابی و اسلامی نیاز دارند، بر تدابیر اجرایی تفاهم نامه آموزش و پرورش تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد و گفت: در تجربه ای که بنده در ناحیه مصطفی خمینی داشتم، مراسم عزاداری دانش آموزان مدارس منطقه را در 25 مسجد برگزار کردیم به گونه ای که هر مسجد میزبان دانش آموزان چند مدرسه شد و مراسم عزاداری برگزار گردید.

وی ادامه داد: ما مرحله بعد را توجیه مدیران مدارس و ائمه جماعات تعریف کردیم و تصمیم گرفتیم با حضور رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه و مدیران مدارس و ائمه جماعات جلساتی تشکیل شود. در ادامه این جلسات کمیته ای متشکل از امام جماعت، مدیر مدرسه مورد نظر، مسئول فرهنگی مسجد و مسئول پرورشی مدرسه جلساتی در محل تشکیل شد و پیشنهادات بررسی گردید.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری در پایان صحبت هایش گفت: در اجرای رح پیوند مسجد و مدرسه آسیب هایی وجود دارد. در این راه نباید کلیشه ای برخورد کرد و باید با جسارت سنت های غلط را از بین برد.

 ******************

 حجت الاسلام و المسلمین حق گو، نماینده  مدیران پرورشی تهران نیز که در بخش دیگری از این نشست صمیمانه به بیان نقطه نظرات مدیران پرورشی آموزش و پرورش تهران پرداخت، اظهار کرد: پیوند مساجد و مدارس میسر نمی شود مگر اینکه مسئولین در مناطق با برنامه ریزی مشخصی حرکت کنند. یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که در هفته مشاغل ائمه جماعت موفق در مدارس حضور پیدا کنند و ظرفیت های مسجد را بیان نمایند.

وی با اشاره به اینکه حضور مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدارس می تواند بسیار مفید باشد، بربرگزاری افتتاحیه ها و اختتامیه های مسابقات مدارس  در مساجد به عنوان یک ایده عملی تاکید کرد و گفت: در اجرای رح پیوند مسجد و مدرسه ممکن است آسیب هایی وجود داشته باشد. ممکن است دانش آموزان در مساجد با استقبال خوبی مواجه نشوند که البته در سال های گذشته با تلاش هایی که شده است این آسیب به حداقل رسیده است.

******************

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم هم که سوابق و تجربیات درخشانی در پیوند مسجد و مدرسه داشته است، گفت: ما از سال 93 کارگروهی را بین مدیران مدارس همجوار مساجد، مدیران شهرداری و مسئولین اوقاف تشکیل دادیم. 

وی با اشاره به اجرای طرح «مسجد، خانواده و مدرسه» در مسجد قمر بنی هاشم افزود: ما برنامه آغاز سال تحصیلی در مدارس برگزار کردیم و جشن های تکلیف دانش آموزان را با آماده سازی فضای مسجد برپا نمودیم.

امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم با تاکید بر حضور امام جماعت در مدارس، اضافه کرد: در سال 94  ما جلسه مدیران و معلمان پنج مدرسه همجوار مسجد را در مسجد و با محوریت مسجد و تربیت برگزار کردیم و جلسه دوم هم را هم در سال جاری با ایجاد فضایی در مسجد برای تقدیر از معلمان برگزار کردیم. 

وی افزود: ما برنامه هیئت عزاداری نوجوانان دانش آموز مدارس محل در مسجد برگزار کردیم و دانش آموزان در غالب دسته های عزاداری وارد مسجد شدند و بعد از طرح موارد تربیتی از آنها پذیرایی به عمل آمد. در این تجربه حدود 500 دانش آموز و نوجوان در مسجد حضور پیدا کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی تقدیر از نوجوانان موفق تحصیلی و واجد حجاب برتر را از دیگر برنامه هایی دانست که در 5 مدرسه انجام شده است، و ادامه داد: ما در جشن ها و مناسبت ها هم دانش آموزان را به مسجد دعوت می کنیم.

وی در پایان به تشریح طرح «نسیم مهرورزی در نظام خانواده» برای ارائه شیوه های صحیح تربیتی در خانواده و همچنین طرح «مشاوره رایگان» ذیل طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانواده، پرداخت. 

 ******************

 حجت الاسلام و المسلمین کرمانی امام جماعت مسجد جامع شهرک امید و مدیر ناحیه شهید بهشتی هم در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ما در ابتدای کار در مدارس حضور پیدا کردیم و با طرح اهمیت موضوع برنامه هایمان را آغاز کردیم، برگزاری گفتمان های دینی در مدارس با حضور کارشناسان مذهبی و فرهنگی، برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان در مسجد، تجلیل از دانش آموزان ممتاز در مسجد که در همین سال 190 نفر را دعوت کردیم، برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس و حضور در اولین روز مدارس و به صدا درآوردن زنگ مدرسه را از برنامه های اجرا شده دانست. 

وی با اشاره به اینکه در اولین روز مدرسه بچه های کلاس اولی را به مسجد دعوت می کنیم و به آنها هدیه می دهیم، ادامه داد: جلسات شب های چهارشنبه مسجد ما با حضور حدود صد نفر از دانش آموزان برپا می شود. همچنین چند سالی است که برنامه عتکاف مسجد ما دانش آموزی است که ثمرات خوبی بر جا گذاشته است.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید در ادامه صحبت هایش درنظر گرفتن امکانات تصویری و وسایل بازی در مسجد، حضور در منازل دانش آموزان موفق و تقدیر از معلمان مدارس در روز معلم را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و یادآور شد: ثمره این فعالیت ها حضور پررنگ تر دانش آموزان و نوجوانان در مسجد و آشنایی بیشتر آنها با مسجد بوده است.

******************

 در ادامه جلسه نکاتی در مورد برنامه ریزی و هماهنگی مسئول مناطق آموزش و پرورش و مسئول امور مساجد هر ناحیه مطرح شد. همچنین دقایقی به مولودی خوانی برای ولادت امام حسن اختصاص یافت و در پایان مقرر شد کار گروههای مختلف جهت پیش برد اهداف و برنامه به شکل دقیق تر و تخصصی تر تشکیل شود.

لازم به ذکر است تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مهرماه سال گذشته به امضا رسید. {متن کاملا تفاهم نامه}


نشست آموزش و پرورش  9

نشست آموزش و پرورش  5 

نشست آموزش و پرورش  3

نشست آموزش و پرورش  15 نشست آموزش و پرورش  14 


نشست آموزش و پرورش  13 


نشست آموزش و پرورش  12 


نشست آموزش و پرورش  11 


نشست آموزش و پرورش  10
 
نشست آموزش و پرورش  8
نشست آموزش و پرورش  7
 
 
نشست آموزش و پرورش  4
 
نشست آموزش و پرورش  2 


نشست آموزش و پرورش  1


 

۳ تیر ۱۳۹۵ ۰۴:۲۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید