اخبار

لزوم معرفی مساجد فعال به عنوان الگوی مساجد نمونه

لزوم معرفی مساجد فعال به عنوان الگوی مساجد نمونه
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن انتقاد از تبدیل مساجد به نماز‌خانه‌ها در کشور، گفت: مساجد فعال در کشور باید به عنوان مساجد تراز انقلاب اسلامی، الگوی سایر مساجد باشند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نصرالله پژمان‌فر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تقویت ظرفیت‌های سیاسی مساجد در دیدار ائمه جماعات تهران که در روز جهانی مسجد برگزار شد، گفت: امروزه مساجد به طور عموم به نماز‌خانه تبدیل شده است و تنها در ساعات اقامه نماز باز است؛ حتی در برخی مساجد بین دو نماز نیز فاصله و وقفه ایجاد نمی‌کنند، در حالیکه برپایی و اقامه نماز یکی از ماموریت‌های مسجد است و ماموریت‌های بیشماری برای مساجد وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با یادآوری روایتی از پیامبر مبنی بر اینکه ایشان وارد مسجد شدند و دو گروه را دیدند؛ گروهی که نماز برپا کرده بودند و گروهی که به تعلیم و تربیت پرداخته بودند، تصریح کرد: از این رو به نظر می‌رسد مسجد محل تعلیم و تربیت، رفع مخاصمات بین مردم و معاهدات بین‌الملل نیز بوده است.

وی یادآور شد: مسجدالنبی جایی است که پیامبر در آنجا می‌نشستند و با گروه‌های مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان به بررسی مسائل و حل و فصل مشکلات می‌پرداختند؛ در حقیقت مسجد کانونی‌ترین محور برای هر نوع فعالیت‌ به شمار می‌آمد.

پژمان‌فر با بیان اینکه با نگاه مذکور، مساجد امروزه فاصله بسیاری با ماهیت خود دارند، تاکید کرد: مساجد باید فعال شوند و برای این منظور از مهم‌ترین عنصر در مسجد یعنی نیروی انسانی باید بهره‌ گرفت؛ امام جماعت باید به عنوان فرمانده مسجد قلمداد شود بنابراین می‌تواند با استفاده از نیروی انسانی هدف ایجاد مساجد را عملیاتی سازد.

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: روحانیت حاضر در مساجد باید با جدیت به همه انتظارات حوزه مساجد توجه و ورد پیدا کنند، هم اکنون نیز مساجد فعالی در کشور وجود دارد که می‌توانند به عنوان الگوی سایر مساجد مورد توجه قرار گیرند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از وجود مسجدی در مشهد که در طول روز حدود ١٨ ساعت فعال است خبر داد و گفت: در این ساعات جمعیت‌های متعددی در این مساجد رفت‌وآمد دارند و به امور مختلفی چون آموزشی، تبلیغاتی و غیره می‌پردازند، بنابراین این گونه مساجد باید به عنوان مساجد تراز انقلاب اسلامی معرفی شوند و سایر مساجد در جهت رسیدن به این آرمان‌ها تشویق شوند./

۸ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۴۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید