اخبار

مسجدی با حال و هوای مسجد جامع خرمشهر اما در دل پایتخت

مسجدی با حال و هوای مسجد جامع خرمشهر اما در دل پایتخت
و اینک نماد مسجدی از جنس خرمشهر در قلب پایتخت درمکانی به نام باغ موزه دفاع مقدس می تپد و وجودش تهران را خورشید باران می کند. و چه زیباست نماز خواندن در این مسجد که سنگر بود و سنگرش سنگر تمامی سنگرها.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایرنا شاید باید از مسجد خرمشهر به عنوان شاهراه حماسه های مقاومت در دوران دفاع مقدس یاد کرد که اگر نبود، خبری از مقاومت هم نبود. مسجدی که به یاد زخمی ترین روزگاران دیروز و تقدس امروزش، نه یک بار بلکه باید چندین بار وضو ساخت و بیاد خون های ریخته شده بر دیوارش، اشک ریخت و به یاد سالروز رهایی اش، شوق را با احساس درآمیخت.

مسجد خرمشهر نماد یادگار گذشتگان و یادبود تمام خاطرات فتح خونین شهرسر به فلک بر کشیده است. مسجد جامع خرمشهر نقطه امید رزمندگانی از دوران دفاع مقدس است که با عملیات بیت المقدس به جاودانگی رسید و به میعادگاه عاشقان بدل شد. مسجد خرمشهر یادآور روزگارانی است که هر کس هر کاری داشت به مسجد جامع می رفت. رزمندگان آن روزگار را می گویم . آنانی که جام شهادت را نوشیده اند و به دیدار حق شتافته اند.

در دوران دفاع مقدس؛ اگر کسی غذایی می خواست یا اگر کسی مجروح می شد و یا گمشده ای داشت به مسجد جامع می رفت. حتی اگر کسی اسلحه می خواست سراغ مسجد جامع را می گرفت. سازماندهی نیروها در مسجد جامع انجام می شد و خلاصه همه کارها از ریز تا درشت در مسجد جامع به انجام می رسید.

و اینک نماد مسجدی از جنس خرمشهر در قلب پایتخت درمکانی به نام باغ موزه دفاع مقدس می تپد و وجودش تهران را خورشید باران می کند. و چه زیباست نماز خواندن در این مسجد که سنگر بود و سنگرش سنگر تمامی سنگرها.

*بنای سنگرگاه عشق در تهران از کی گذاشته شد
احداث مسجد خرمشهر درتهران از سال 89 در سالروز آزادسازی خرمشهر توسط مدیران شهری آغاز شد. این مسجد شبیه سازی به عنوان نمادی ازمقاومت در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با همان شکل، معنا و مساحت واقعی اش در خرمشهر در تهران بنا شد. 

بنای مسجد خرمشهر در تهران به گونه ای است که علاوه بر ساختار مسجد، سیستم نورپردازی ویژه ای دارد و برای بیننده نمایش تخریب و بازسازی مسجد را مجسم می کند. این مسجد که در مقیاس یک یکم ساخته شده است، محلی است برای برپایی نماز و برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی باغ موزه دفاع مقدس.

به گفته مدیران شهری؛ شبیه سازی این مسجد در باغ موزه دفاع مقدس، آن را از بنایی در جنوب به نمادی در تفسیر جنگ بدل می کند و به آن موضوعیت و به مخاطب منظر تازه ای برای تفسیر می بخشد. بنای آن دردل پایتخت خود مفهومی می شود و برای ابدی بودن و جاودانه ماندن اش و البته ضرورت ها را تذکر می دهد.

باید گفت مسجد خرمشهر شبیه سازی شده، تنها یک بنای یادبودی نیست بلکه نمادی ممکن با وجه کارکردی و با آیینی عمیق است. این بنا فضایی برای حضور و مشارکت جمعی در آیین عبودیت است. و هم اینک صدای مؤذن از گلدسته های مسجد خرمشهر در تهران؛ تاریخ را تکرار می کند و یادآور خاطرات دفاع رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس است. یادشان گرامی و نامشان ماندگار.

آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید...

۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید