اخبار

در خانه خدا، شان رئیس و مرئوسی جایگاهی ندارد

در خانه خدا، شان رئیس و مرئوسی جایگاهی ندارد
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: با دست در دست هم دادن جایگاه خدمت به مساجد را ارتقا دهیم تا به توانیم الگویی موفق به تمام کشور ارائه دهیم و در تغییر نگرش به جایگاه مسجد جریان سازی کنیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد حجت الاسلام حاج علی اکبری صبح امروز در نخستین همایش آمورشی خادمان مساجد استان تهران در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب ضمن خیر مقدم به خادمان و مهمان مسجدی گفت: همه ما باید نگاه خود را به مسجد متناسب با نگاه خداوند واولیا خداوند تغییر دهیم. باید ببینیم خداوند متعال که صاحب خانه است از نظر معنویت، تاثیرگذاری اجتماعی و تربیتی چگونه مسجدی را معرفی کرده و مورد قبول خداوند است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب با ائمه جماعات استان تهران توضیح داد: رهبر انقلاب جایگاه مساجد را از اجتماع مردم با محوریت ذکر و یاد خدا و نماز جماعت شرح دادند و تا اینکه مسجد را به عنوان یک هسته مقاومت فرهنگی و تربیت اجتماعی مطرح کردند. بر این اساس مساجد در توصیف رهبر انقلاب به عنوان برج و باروهای فرهنگی جامعه معرفی شد  که باید از اخلاق و اعتقادات مردم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن صیانت و محافظت کند و همچنین مساجد باید زمینه رشد و تعالی مردم را بوجود آورند.

وی با اشاره به آیه شریف قرآن «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ...» تصریح کرد: همه کسانی که در مسجد فعالیت و خدمت گذاری از امام جماعت به عنوان خادم ارشد و امنا و شما عزیزان جملگی خادم هستند و خداوند صاحب خانه است و در خانه خدا، شان رئیس و مرئوسی جایگاهی ندارد.

وی بیان کرد: در مساجد با محوریت امام جماعت به عنوان خادم ارشد و با هماهنگی با کارگزارن دیگر مساجد دست به دست هم دهند تا در خانه خدا از اهالی مسجدی مهیا و آماده کنند.

یکی از کارکردهای مهم مسجد محیط برادری آن است

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه مهمترین ویژگی مسجد نماز جماعت است، اظهار داشت: ویژگی مهم دوم مسجد با صفا بودن مسجد است. به این معنا که در مسجد فضایی مهیا شود که دوستی‌ها و رفاقت‌ها به سطح اخوت ایمانی برسد.

وی ادامه داد: بعد از برپایی نماز جماعت و ایجاد برادری به کارکردهای دیگر مسجد از جمله برگزاری تلاوت قرآن، یادگیری احکام الهی، تقویت روحیه جهادی و انقلابی و شناخت وظائف روز برای مهمانان خانه خدا آماده شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آیه دیگری از قرآن شریف «بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» گفت: خادمی خانه خدا شرف ابراهیمی و اسماعیلی دارد و خداوند جایگاه خدمتگذاری در بین مردان را برای حضرت ابراهیم(ع)و در بین خانم‌ها برای حضرت مریم(س) مطرح می‌کند.

خادم خانه خدا  بایستی به حضرت ابرایم (ع) اقتدا کند

حجت الاسلام حاج علی اکبری دلایل انتخاب حضرت ابراهیم(ع) برای خادمی خانه خدا را اینگونه عنوان کرد: خداوند در قرآن ویزگی‌های حضرت ابرهیم را معرف کرده است. حلیم و بردباری، خوش اخلاق ومهربانی، سازگاری با مردم، عاشق حضرت حق و خلیل بودن، روحیه خاکساری در برابر مونین به الله و در برابر دشمن و طاغوت سربلند، بت شکن و مجاهد از این دست ویزژگی هاست

وی افزود: خداوند میفرماید هرکس که بخواهد خادم خانه خدا باشد بایستی به حضرت ابرایم (ع) اقتدا کند.

بیان ویژگی خادمین مساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد وظایف خادمین مساجد را اینگونه برشمرد: آماده سازی مساجد از هر حیثی از جمله تمیز معطر بودن، دلنواز بودن، ایمنی و بهداشت و نظافت برای مهمانان خدا تا در کمال آرامش و امنیت خاطر در مسجد حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: خادم مسجدی که می‌خواهد به حضرت ابراهیم اقتدا کند از جمله باید مهربان، مهماندار با صفا ، قوی و فعال در نگهداری خانه خدا، بردبار و صمیمی و شجاع در برابر کفار و دشمنان است.

وی با بیان اینکه باید نگاهمان را به خادمی خانه خدا اصلاح کنیم، اذعان داشت: مرکز رسیدگی به امور مساجد در این موضوع خود را موظف می‌داند که ظریفت و جایگاه خادمی با توجه به اقتضائات زمانی باز شناسایی و باز تعریف شود.

وی در ادامه گفت: در همین راستا مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی از الویت های اصلی خود را افزایش توانمندی و آموزشی و ارتقا مهارتی ائمه جماعات و سایر کارگزاران مساجد از جمله هیئات امنا و خادمین مساجد قرار داده است.

تاسیس دانشگاه برای آموزش خادمین مساجد

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه خادمی مسجد نیاز به آموزش دارد، تصریح کرد: زمانی که ما آموزش خادمین مساجد را مطرح کردیم با تعجب و نیش‌خند خیلی‌ها مواجه شدیم اما به‌طور حتم تاسیس دانشگاهی در این ارتیاط ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه جلسه امروز جلسه تشکر از زحمات شما و آغاز سال خدمتگذاری خادمین مساجد است، خاطر نشان کرد: تشکر می‌کنم از حضور شما خادمین مساجد در دوره ‌هایی که برای شما از جمله دوره بهداشت و دوره آتش نشانی حضور پیدا کردید. همپنین از دوستان مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام نوری معاون آموزش که در این راستا اهتمام داشته اند.

وی بیان کرد: البته شما خادمین مساجد خانوادگی در خدمت مساجد هستید به همین دلیل برای همسران و فرزندان شما مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه‌های خواهد داشت.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در پایان گفت: با دست در دست هم دادن جایگاه خدمت به مساجد را ارتقا دهیم تا به توانیم الگویی موفق به تمام کشور ارائه دهیم و در تغییر نگرش به جایگاه مسجد جریان سازی کنیم.

۱۰ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید