اخبار

110 مسجد بنام الغدیر در کشور احداث می شود(مهر92/05/07)

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مشکوری، مدیر کانون خورشید، اولین مرکز ترویج رسانه ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت اصلی تأسیس این مجموعه رسانه ای گفت: دو عامل مهم، سبب شد که تصمیم گرفتیم با تأسیس مجموعه ای، غدیر در بعد اعتقادی و نیز صحیفه سجادیه در بعد اخلاقی را در عرصه رسانه ترویج و نشر دهیم.

وی افزود: اول از همه، ماجرای تأسف برانگیز اهانت به ساحت مقدس امام هادی(ع)در فضای مجازی بود که ما را بر آن داشت تا پیرامون این موضوع و علت شکل گیری آن شروع به تحقیق نموده و آن را آسیب شناسی کنیم. از این محمل دریافتیم که؛ اولا حضور ما در رسانه، حضور کمرنگی بوده است، چرا که اگر ما حضور مستمر و جدی می داشتیم، قطعا پاسخ مناسب و قاطعی به این طیف هتاک و مزدور داده می شد تا دیگر شاهد انفعال گسترده مراجع عظام قم پیرامون این موضوع نباشیم، به اعتقاد من نباید این مطلب در صدر اخبار قرار می گرفت و رسانه ای می شد، اما این اتفاق افتاد و حاصل کوتاهی ما مبلغین بود، ثانیا اطلاعات مردم راجع به سیره ائمه(ع) بسیار کم است و تنها منحصر به سیدالشهدا(ع) است، آنهم نه از سیره ایشان بلکه از واقعه عاشورا، لاجرم تنها نسبت به این واقعه حساسیت ویژه ای دارند و همین عامل سبب شده است که هیچ کس جرأت ندارد تا به خود اجازه دهد پیرامون عاشورا گزافه گویی کند، که در این صورت با پاسخ کوبنده ای از طرف مردم مواجه خواهد شد، همان اتفاقی که باید راجع به همه اهل بیت (ع) رخ دهد، ولی متأسفانه به واسطه کوتاهی ما امروز اینگونه نمی باشد، لذاست که باید قشر طلاب و مبلغین نسبت به این معارف بیش از پیش در منابر و تریبون ها روشنگری نمایند و اقشار مختلف را نسبت به این ذوات مقدسه آگاه نمایند، به هر حال قصور ما در گرو این دو عامل سبب شد یک صفحه سخیف در فیس بوک، این ماجرا را در این ابعاد رقم بزند و امام هادی علیه السلام را مورد اهانت و هتاکی قرار دهد.

مشکوری در ادامه سخنانش اظهار داشت: بعد از شناسایی آسیب ها در این ماجرا ما در وهله اول تصمیم گرفتیم، پیرامون امام هادی(ع) کار کنیم وشروع به تبیین سیره این امام همام نمائیم، لکن با اندک دقتی دریافتیم که در این صورت ما همیشه از دشمن یک پله عقبیم. چرا که ممکن است به محض آغاز کار تبلیغی-رسانه ای ما راجع به امام دهم، دشمن به سراغ ائمه دیگر برود و تا جایی پیشروی کند که به سراغ اصلی‌ترین معارف شیعی مانند غدیر رفته و آنرا مورد تخریب و جسارت قرار دهد و تازه ما در ابتدای راه باشیم، فلذا به سراغ اولین معرفت شیعی و تنها اعتقاد متمایز ما نسبت به جهان اسلام یعنی حادثه سترگ غدیر رفتیم تا اعتقاد اصلی ما از خطر هجمه سنگین رسانه ای دشمن مصون و محفوظ بماند و از غدیر شروع نموده و بعد از آن ترویج رسانه ای سیره همه حضرات معصومین را تا  امام هادی(ع) و امامان بعد از ایشان در دستور کار خود قرار دهیم. و نیز در کنار آن گنجینه ارزشمند اخلاقی شیعه که همان صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) است، در بستر آلوده رسانه های امروز روشنایی بخش جانها و دلها گردد.  

وی در ادامه پیرامون دومین عامل مهم تأسیس کانون خورشید گفت: دومین عامل مهم تاسیس این مجموعه، ابراز نگرانی مقام معظم رهبری پیرامون کم توجهی ما به رسانه ای ترین حادثه تاریخ اسلام یعنی غدیر بود. همچنین اهتمام معظم له به ترویج و تبلیغ کتاب شریف صحیفه سجادیه و تأکیدات فراوان ایشان به این گنجینه اخلاقی ارزشمند شیعه، ما را جهت تأسیس مجموعه کانون خورشید مصمم تر نمود و بدین دو جهت بود که با أخذ مجوز از حوزه علمیه قم، فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیتها از خرداد ماه سال 91 آغاز شد، تصریح کرد: اولین قدمی که در این راستا برداشتیم، ارتباط گسترده با مراجع، علما و فعالان فرهنگی ممتاز کشور بود، تا در راستای تشریح طرح از نقطه نظرات ارزشمندشان توشه بگیریم. در نتیجه ضمن تایید نهایی طرح از طرف ایشان، از نکات و پیشنهادات مطرح شده بزرگواران استفاده نموده و طرح را در قالب 7 فاز تدوین نمودیم. در فاز اول به دلیل شروع حضور جدی و قدرتمند در رسانه، نیاز مبرم به منابع و ماخذ مستدل و غنی و هنرمندانه احساس می شد، لذا با گرفتن مشاوره از صاحبنظران و کارشناسان و نیز با استفاده از بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری، کتاب الغدیر را برای آغاز کار پژوهشی انتخاب کردیم. حضرت آقا در این رابطه می فرمایند: «به نظر من کتاب الغدیر مهجور است و عده ای باید بیایند و این کتاب را که حاوی صدها عنوان کتاب و مقاله و جزوه است را جزوه جزوه کنند و با آن اقطار عالم را پر کنند.» این فرمایش معظم له دستور کار ما قرار گرفت . بدین ترتیب در قم مجموعه ای با امکانات خوبی شکل گرفت و طلبه های نخبه ای جذب این مجموعه گردیدند. با این ظرفیت قابل توجه و در فاز اول و پژوهشی، کتاب الغدیر در مدت یک سال فیش برداری گردید و در قالب 15000 فیش رسانه ای، تدوین گردید .

مشکوری در ادامه سخنانش بیان کرد: اما در فازهای بعدی طرح، بازوی رسانه ای ما 700 دانشجوی دانشگاه شریف هستند که در سه کارگروه تقسیم بندی شدند: کار گروه رسانه مکتوب، کارگروه رسانه های فضای مجازی و کارگروه رسانه های صوتی و تصویری؛ که هر کدام از اینها دارای چند زیرشاخه هستد. البته دانشجویان محترم رسانه ای عضو کانون خورشید در دانشگاه شریف، در دوره آموزشی با عنوان سفر آسمانی، در 8 جلسه شرکت نموده و بعد از برگزاری آزمون پایانی، با اخذ گواهی پایان دوره آموزشی، اجمالی از معارف غدیر در سه محور داستان غدیر، خطبه غدیر و شبهات غدیر را فرا گرفتند و نسبت به معارف غدیر آموزش دیدند.

وی با اشاره به اینکه پروژه پیش روی کانون خورشید در ایام عید غدیر 92، احیای نماز جماعت عید غدیر است، گفت: عید غدیر هم مانند عید فطر و عید قربان، نمازی دارد که مستحب است به جماعت خوانده شود. ادله روایی و فقهی، استفتائات مراجع و ... راجع به این موضوع جمع آوری شده، و بر اساس آن، مجله ای بنام "قنوت خورشید" ، ویژه نامه احیای فرهنگ برپایی نماز عید غدیر به جماعت، به مناسبت سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) از چاپ خارج و به حوزه های علمیه سراسر کشور و مراکز مختلف فرهنگی توزیع کردیم.

وی در مورد دیگر فعالیتهای کانون خورشید گفت: پروژه دیگری که به مناسبت ایام دهه امامت در عید غدیر در دست داریم، کارهای هنری و تلویزیونی در این ایام است. در این راستا جلسه ای با گروسی ریاست شورای معارف سیما و معاونین شورای معارف برقرار شد که بنا شد کانون خورشید متکفل تأمین محتوای برنامه های غدیری سیما از کتاب شریف الغدیر علامه امینی گردد. یکی دیگر از فعالیتهای کانون برای عید غدیر امسال، تدوین کتابی با عنوان موقت "خط روشن" پیرامون برگزیده ای از کتاب الغدیر علامه امینی است. این کار به سفارش نشر معارف است و درصدد برگزاری مسابقه پیامکی در سطح رسانه ملی می باشد.

مشکوری تأکید کرد: پروژه نهایی ما، طرح احداث 110 مسجد بنام الغدیر در کشور است. در این راستا با شرکتی صنعتی صحبت شد که مساجد پیش ساخته و سریع النصبی را آماده کند تا در سراسر کشور و البته با مشارکت همه جانبه خیرین مسجد ساز و متدینین با نام الغدیر در کشور ساخته شود و با اعطای منشوری ویژه به متولیان آن اعطا گردد.

وی در مورد مفاد این منشور گفت: کسانی که این مسجد را تحویل می گیرند، چهار کار را باید در روز عید غدیر انجام دهند: یک اینکه خطبه غدیر را در جمع مومنین حاضر در مسجد جمع خوانی کنند . دوم اینکه عقد اخوت بین مؤمنین خوانده شود. سوم اینکه نماز جماعت عید غدیر برگزار شود. چهارم اینکه اطعام روز عید غدیر انجام پذیرد.

علاقه‌مندان جهت بازدید از سایت کانون خورشید، می‌توانند به آدرس http://www.kanoonkhorshid.ir/ مراجعه کنند.

۷ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۳:۵۳
مهر |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید