اخبار

برای شهادت در راه خدا پا به مسجد گذاشتم(بسیج92/05/14)

با توجه به نقش‌آفرینی عمیق دین در ایجاد تشکل‌های اجتماعی است که موجب شده تا اسلام در ابتدای نظام‌دهی سازمان دینی خود، تأسیس مرکز تجمع عمومی مسلمانان را با نام «مسجد» در اولویت قرار داده و اجتماع در آن را به نیکوترین وجه ستوده و شدیدترین تأکیدات را در راستای حفظ این سنگرهای توحیدی ابراز داشته است.

حضرت امام بر اساس همین شناخت، بارها بر اهمیت اجتماع و حضور فعال در مساجد تأکید داشته و آن را موجب تقویت اسلام و نظام می‌دانستندوفرمودند :«مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می‌کند، چه گرفتاری‌ها را حل می‌کند، این‌طور بی‌حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد.» با توجه به این مهم با واحد نوری اسفستانی برگزیده جشنواره حضرت علی اکبر (ع)در عرصه مسجد وهیات های مذهبی است که از نظرتان می گذرد :

*برای شروع خودتان را معرفی کنید؟

واحد نوری اسفستانی متولد بیست وپنجم خرداد 1369دراستانآذربایجانشرقی ،شهرستانسرابروستای اسفستانمی باشم؛تحصیلات ابتدایی تا دوره متوسطه  را در مدارس شهر به پایان رساندم وسپس با اخذ مدرک دیپلم حسابداری در سال 1386وقبولی در دانشگاه توانستم مدرک کاردانی را در سال1388 دریافت کنم سپس به خدمت مقدس سربازی رفتمو در حال حاضر  دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری هستمازسال1386عضوشورایحوزهمقاومتبسیجشهیدمهدی باکری شهرستان سراب می باشم.همچنین مسئول امور جوانان ستاد نماز جمعه شهرستان می باشم .

*چطور شد که در جشنواره علی‌اکبر(ع) در عرصه مساجد و هیئت‌های مذهبی حائز رتبه شدید؟

 عشق وعلاقه ای که به ائمه اطهار (ع) ، شهدای اسلام وبخصوص شهدای جنگ تحمیلی خلاصه شهدایی که 12ساله بودند وبه عشق امام حسین (ع)و امام خمینی (ره)پا به مساجد گذاشتند و از آنجا راهی عملیات ها شدند همیشه خود را مدیون شهیدانی همچون شهید فهمیده ها خواهم دانست؛ چون آنان رفتند ما باید راه این بزرگواران را ادامه دهیم. از این رو من از دوران نوجوانی مسجدرا جایی می دانستم که می شود از این مکان معنوی به آرزویی که آنها رسیدند برسم شهادت در راه خدا هست؛ پا به مسجد گذاشتم تا بتوانم درراستای عمل به احکام اسلامی وتوانایی واستعدادی که خداوندمتعال درخصوص ارتباط صمیمی بانوجوانان وجوانان دروجودم ودیعه گذاشته بود به کار بندم وبا عنایات خداوندتوانستم جوان فعال در مساجد و هیات مذهبی در سطح استان و کشور باشم لازم به ذکر است که بدنبال مقام ورتبه نیستم من سرباز کوچک ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)هستم حاضرم جانم را در راه رهبری فدا کنم.امیدوارم این موفقیت مورد قبول حضرت ولیعصر(عج)قرارگرفته باشد.

*به نظر شما جایگاه مسجد در جامعه اسلامی و به خصوص رشد و قوام نظام اسلامی چیست؟

در این عصر ظهور، بدلیل ازدیاد فتنه ها ، فساد امری جهانگیر شده و تمامی مکانها در اثر این فتنه و فسادها، آلوده می شوند، و کمتر مکان سالمی در دنیا یافت میشود. که محیط امنی برای مردم داشته باشد. متاسفانه ما الان در جامعه خودمان همین وضع را مشاهده میکنیم که اکثر ارگانها و وزارتها و نهادها چقدر آلوده شدهاند. اما تنها مکانی که نسبت به سایر محیطها سالم مانده ، محیط مقدس مسجد است. که از فتنهها و فسادها دور مانده است. و اگر کسی بخواهد در این عصر دین خود را حفظ کند و ایمان خود را تقویت کند و به درجه یقین برساند به نظر من این امر مهم در مسجد میسر است و زمینه حرکت در مسیر دین در مسجد فراهم خواهد شد؛ از طریق مسجد می­شود راههای اطاعت خدا را شناخت و با زندگی رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) آشنا شد. تا انسان زندگی خود را ، رنگ و بوی اهل بیت ببخشد . مؤمن مخلص به کسی میگویند که کارهایش برای جلب رضایت خدا و رسول خدا باشد و از خدا و رسولش و جانشینان بر حق ایشان اطاعت کرده باشد. رفتن به مسجد انسان را به این مقام راهنمایی میکند و در اثر مداومت رفتن به مسجد انسان به درجه عالی اخلاص و ایمان میرسد و حتماً این شخص از افرادی است که زمینهساز ظهور امام زمان (عج) میباشد، چون در مسجد تربیت یافته اند. روایات هم اشاره به این مطلب دارند: قال رسول الله (ص): «ولامسی الی المسجد طاعه الله و طاعة الرسوله و من اطاع الله و رسوله ادخله الجنة مع الصدیقین و الشهداء و کان فی الجنة رفیق داود علیه السلام و له مثل ثواب داود علیه السلام» پس این محیط مسجد است که اثر تربیتی خاص دارد و انسان را به مقام صدیقین و شهدا میرساند و کسی که به این مقام برسد آن همان متقین و مخلصین هستند که این افراد در آخر الزمان هستند که زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم و خودشان را برای جنگ با کفار در رکاب امام زمان (عج) آماده میکنند. «جایگاه مسجدازدیدگاه امام خمینی(ره)»باپیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)،مساجدنیزهماننددوران صدراسلام جایگاه واقعی خودرابازشناختند،به طوری که نیروهای فعال درمساجدبه طورمستقیم درمتن انقلاب شرکت جستند،به گونه ای که ازآن پس مساجدنقش پایگاه ارتباطی مردم رابرعهده داشتند؛ودرشرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقدهرگونه تشکیلات منطبق بامعیارهای اسلامی بودمساجدتوانستنداین نارسایی مهم را جبران کرده وبه انسجام نیروهای مردمی بپردازند. علاوه براین بسیاری ازبرنامه های انقلاب مانندرفراندوم،شوراهای محلی،کانون های بسیج ودیگرضرورت  های زمان درمساجدانجام می گرفت. امام (ره)باتأکیدبرنقش محوری مسجددرخنثی کردن نقشه هایدشمناناسلاممیفرماید:«این ها ازمسجد میترسند،منتکلیفمرابایداداکنمبهشما بگویم،شمادانشگاهیهاشمادانشجوها،همهتانمساجدرابروید پرکنید،سنگر هست اینجا،سنگرهارابایدپرکرد»حضرت امام براساس همین شناخت،بارها بر اهمیت اجتماع وحضورفعال درمساجد تأکیدداشته وآن راموجب تقویت اسلام ونظام می دانستند.«مساجد باید مجتمع بشودازجوان ها،اگرما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی داردواگربفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای مادستورداده وفراهم کرده است،چه مسائل سیاسی راحل می کند،چه گرفتاری هاراحل می کند،این طوربی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چندپیرزن وپیرمرد».مسجد خاستگاه همه جوانان این مرز و بوم و مرکز مهم تحولات اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ بوده است.

*بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را می‌توان خارج از مسجد نیز انجام داد، فرق انجام این امور در مسجد با جاهای دیگر چیست؟

 همه خانواده های ایرانی به مسجد بعنوان بهترین مکان ومقدس ترین مکان می نگرند به مساجد اعتماد دارند و به همین جهت فرزندان خود را با شور وعلاقه به مساجد هدایت می کنند ضمن اینکه هر کسی با مسجد انس بگیرد با خدا وپیامبر(ص)و ائمه اطهار (ع)انس گرفته و انس با آنها یعنی رسیدن به راه حق می باشد ودنیا وآخرت خود را تضمین می کنند.مسجد بهترین مکان برای انتخاب دوستان سالم و مومن می باشد ازجوانان هم سن و سال خود به عنوان برادری کوچک می خواهم تا با حضور در مساجد مشرب فکری و روحی مناسبی برای خود داشته باشند چرا که حضور درمساجد نقش مهمی در موفقیت زندگی شخصی انسان خواهد داشت.

*بسیج چگونه می تواند مساجد را تبدیل به پرورشگاهی یا محلی برای کادر سازی نظام نماید؟بسیج با اجرای صحیح طرح صالحین وسازماندهی حلقه هابه دنبال نهادینه کردن فرامین مقام معظم رهبری هستندبصیرت بخشی، ولایت مداری، جهاد، شهادت ، وحدت و یکدلی مردم از مولفه اصلی تشکیل شجره طیبه صالحین می باشد. نیروسازی برای انقلاب هدف اصلی طرح حلقه‌های صالحین است محل برگزاری این حلقه‌ها باید در مسجد شکل گیرد و بسیج، نیروهای خود را در مسجد سازماندهی کند. هدف از اجرای این طرح، بالا بردن بینش و سطح آگاهی های سیاسی، اعتقادی و فرهنگی بسیجیان در سطح پایگاه ها است تا انسان هایی تربیت شوند که در میدان رزم، برجسته و در مباحث فرهنگی دارای بنیه قوی و در عرصه سیا سی خودجوش بوده و بتوانند دین اسلام را تبلیغ کنند.تا بتوانیم زمینه کادرسازی نیروهای مردمی را برای نظام وهمچنین زمینه را  برای ظهور امام زمان (عج)آماده کنیم.

*چطور می شود مسجد را به عنوان ارکان اصل جامعه اسلامی جا اندخت و نقش بسیج در این مسیر چیست؟مسجدقلب تپنده حیات اجتماعی جامعه اسلامی ومنشاءحرکت اجتماعی درجامعه می باشد. لذابایداهمیت فوق العاده ای رابرای این مکان مقدس قائل بودومسجدرافقط مکانی برای نمازخواندن معرفی نکرد. بلکه مسجد،مرکزی برای جمیع عبادات است وهمه عبادات الهی ازاین کانون جوشان سرچشمه می گیرند.پرداخت خمس،زکات،صدقات،کمک وقرض الحسنه به محرومین،کمک به افرادجامعه برای کاروفعالیت واشتغال جوانان نمونه های ی ازکارهایی است که میتوان بااستفاده ازمکان پاک ومقدس مسجددرآن انجام دادکه بسیج می تواند با تعامل بین امام جماعت وهیات امنا مساجد گره گشای مشکلات محله ومردم باشد.

*نسبت بین بسیج ومسجد را چطور تعریف می کنید؟نسبت بین بسیج ومسجد مانند زمین زراعی است با آب؛ همچنان که اگر بهترین زمین زراعی را داشته باشیم ولی آب کافی برای آبیاری زمین نداشته باشیم پس نمی توانیم انتظار برداشت محصول خوبی را داشته باشیم.بنابراین اگر بسیج با مسجد انس نداشته باشدنمی تواند معنا و مفهوم  واقعی بسیج و بسیجی را در جامعه تحقق بخشد.

*راهکار های نحوه تعامل صمیمانه مسجد وبسیج چیست؟مسجدوبسیج درهم تنیده هستند. اگر امام جماعت وهیات امنای مسجدبا فردی که به عنوان  فرمانده پایگاه می باشد تعامل داشته باشند می توانند شور ونشاطی که جوانان دارندرا درک کنند و قدر بدانند به هرحال جوانی را که باتمام توطئه های غرب ومفاسدی که رسانه های شان ترویج می کنند،به مسجدمی آید بایدقدردانست وبایداین احساس رادرآن جوان به وجودآوردکه ازانتخابش،احساس موفقیت کند و زمینه دورشدن جوان ازمسجدایجاد نشود به هرحال انتظاراین است که امام جماعت محترم وهیات امنا به عنوان کسانی که متولی مسجدهستند،تمام همت شان رابه کارببندند تاجوانی راکه به عنوان یک بسیجی جذب مسجد شده راحفظ نمایند وبا ارتباطی که با وی برقرار می کنند،بتوانند سبب ماندگاری وی درمسجد شوند تا دیگرانی ز درپیوستن به مسجد تشویق شوند.

*نقش بسیج ومسجد برای تحقق مطالبات رهبری همچون تولید ملی ،افزایش جمعیت چطور ارزیابی می کنید؟  بسیج ومسجدمی توانند نقش های بسیاری داشته باشند،درهرمحله،جوان های بسیاری هستندکه بیکارندوشغل ندارند،همچنین درکنارآنهاانسان های دارای مکنت وثروت نیزهستندکه به مسجدمی آیند.بنابراین هیات امناوبسیج می توانداین جوانان بیکاررادسته بندی کرده ومشاغلی راکه آنهامی توانددایرنمایندوباسرمایه گذاری ازجانب متولی ان وثروتمندان همان محل برای آنهاایجادشغل نماید.همچنین مسجددرارتباط با مطالبات دیگر مثل بحث افزایش جمعیت، می تواندازطریق راه اندازی ازدواج آسان وارائه تسهیلات ی برای ازدواج جوانان خدمت رسان باشد.مسجدباکمک بسیج می تواندباجمع آوری همه صاحب ان امکانات درمحله اقدام به ترویج عروسی های آسان وحتی ازدواج های دسته جمعی که دراوایل انقلاب درمساجد رخ می داد اقدام نمایدتا جوانان بتوانند راحت ازدواج کرده و فرزندانی مومن ومتدین به جامعه اسلامی بروز دهند تا در آینده بتوانند راه نسل های قبل خود را ادامه دهند
۱۴ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۳:۰۷
خبرگزاری بسیج |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید