شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۴۴۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در بیستمین نشست «ستارگان محراب»

آیین بزرگداشت آیت‌الله شهید شیخ باقر النمر برگزار می‌شود

آیت‌الله شهید شیخ «نمر باقرالنمر»‌ در دوران حضور و تحصیل در ایران، به‌مدت شش ماه امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرستان پاکدشت بوده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در بیستمین همایش «ستارگان محراب»، ویژه گرامیداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران، آیین ویژه بزرگداشت آیت الله نمر باقر النمر در شهرستان پاکدشت برپا می‌شود. 
در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌گردد، حجت الاسلام سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور سخنرانی و حاج مرتضی طاهری مداحی خواهند کرد. 
بنابر این گزارش آیین بزرگداشت آیت الله النمر پاکدشت، یکشنبه (شب 12 دیماه) همزمان با نماز مغرب و عشاء، در مسجد صاحب الزمان به آدرس پاکدشت، خیابان مطهری، میدان قهه، کوچه صاحب الزمان(عج)، مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار می شود. 
لازم به ذکر است شیخ نمر به مدت شش ماه در مسجد صاحب الزمان پاکدشت اقامه نماز جماعت می‌کرد.

 

مروری بر زندگینامه آیت‌الله شهید شیخ نمر

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد آیت الله شیخ نمر باقر النمر در سال 1379 هجری قمری در منطقه العوامیه یکی از شهرهای استان القطیف در منطقه الشرقیه چشم به جهان گشود .او به یک خانواده والامقام در منطقه منتسب است که در آن روحانیون بی نظیر و برجسته ای همچون آیت الله شیخ محمد بن ناصر  آل نمر پرورش یافته اند. خاندان النمر همچنین وعاظ و خطبای منابر حسینی سرشناسی همچون پدربزرگ پدری وی حاج علی بن ناصر آل نمر را تربیت کرده و پرورش داده است.

شیخ نمر تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری، برای آشنایی نزدیک تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب (علیها سلام) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

شیخ نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی حضور یافت، از جمله:

- بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران

- بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه

- بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه

- دروس عالیة نزد علامة شیخ صاحب الصادق در تهران

- درس لمعة نزد علامة شیخ وحید افغانی

ایشان پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی الإمام القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نیز در العوامیه تأسیس کرد.

آیت الله النمر با برپایی نمازهای جمعه و جماعت و شرکت دادن زنان و استفاده از توانایی های آنان در زمینه های دینی و اجتماعی و ایراد سخنرانی های پیام دار و برگزاری سمینارهای دینی و علمی در منطقه و خارج از آن و چاپ و انتشار تحقیقات و مقالات و تاسیس حوزه های علمیه در بیداری و روشنگری افکار عمومی در منطقه عوامیه نقش بسزایی ایفا کرداو هم‌چنین بارها خواستار بازسازی قبرستان بقیع در مدینه منوره شد و به همین دلیل بارها از سوی پلیس احضار شد و تحت فشار قرار گرفت.

وی در سال 1428 در یک اقدام بی سابقه فهرست خواسته های شیعیان عربستان را به امیر منطقه الشرقیه ارائه داد تا آنجا که سعد الفقیه به عنوان یک روحانی سنی مخالف دولت از علمای اهل تسنن عربستان خواست تا از آیت الله النمر نحوه ارائه خواسته های خود را فرابگیرند.

وی در ماه محرم سال 1429 هجری قمری خواستار شکل گیری یک تشکیلات مخالف به نام جبهه الرشیده شد که به گفته وی وظیفه و مسوولیت آن مبارزه با فساد اجتماعی و تبعیض دینی و ظلم وستم سیاسی علیه پیروان اهل بیت علیهم السلام در عربستان بود.

آیت الله النمر پس از سرنگونی رژیم های حاکم بر تونس و مصر و با آغاز انقلاب مردم بحرین ممنوعیت رسمی اعمال شده از سوی مقامات سعودی در مورد ایراد سخنرانی و تدریس را درهم شکست و از تحولات شکل گرفته در طی فرآیند موسوم به بهار عربی سود جست و سخنرانی های خود را با سخن گفتن از آزادی سیاسی با محوریت تغییر سیاسی آغاز کرد.

رژیم سعودی بر سرکوب شدید جنبش مردمی در عربستان اصرار و پافشاری کرد و به همین دلیل النمر بر مواضع و رویکرد خود شدت بخشید و به صراحت با سیاست تبعیض آمیز ریاض و سرکوب آزادی بیان و انحصار ثروت و قدرت در عربستان ابراز مخالفت کرد.

نیروهای سعودی در 8 ژوئیه 2012 بر سر راه آیت الله النمر کمین کردند و به سوی خودروی وی اقدام به تیراندازی کردند که در نتیجه آن چهار گلوله به پای راست وی اصابت کرد و به دنبال آن او را که بیهوش شده بود، از محل ارتکاب جرم ربودند و به بیمارستان نظامی در الظهران و سپس به بیمارستان نیروهای امنیتی در ریاض و به دنبال آن زندان الحائر انتقال دادندرژیم آل سعود پس از 950 روز به پزشکان اجازه داد چهارمین گلوله را از پای آیت الله النمر خارج کننداین گلوله که از زمان بازداشت آیت الله نمر درپای وی باقی مانده بود علاوه بر شکنجه و درد سه ساله باعث بیماری های دیگری نیز برای وی شده بود. در نهایت در 12 دی 1394 شمسی رژیم سفاک آل سعود ایشان را به شهادت رساند.

https://www.masjed.ir/u/1oD

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: