سه شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۵۳۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در بیست و سومین نشست "ستارگان محراب"

آیین بزرگداشت آیت الله ربانی برگزار می‌شود

در بیست و سومین نشست ستارگان محراب، مراسم بزرگداشت آیت‌الله ربانی امام جماعت فقید مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد در بیست و سومین نشست "ستارگان محراب"، ویژه گرامی داشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران، آیین ویژه بزرگداشت حضرت آیت اسدالله ربانی در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) برپا می‌شود.

در این مراسم که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می گردد، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  سخنرانی خواهند کرد.

آیین بزرگداشت آیت الله ربانی چهارشنبه (29 دیماه) همزمان با نماز مغرب و عشاء، در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در بزرگراه یادگار امام، بلوار مرزداران به سمت اشرفی اصفهانی، خیابان حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می شود.

 

مروری اجمالی بر زندگینامه آیت‌الله اسدالله ربانی

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد عالم وارسته و عارف فرزانه حضرت آیت لله شیخ اسدالله ربانی (ره)، در سال 1308 ه ش در روستای آغوزدره از توابع شهرستان بهشر استان مازندران دیده به جهان گشودند. وی از سنین نوجوانی با عطش فراوانی که به کسب علوم دینی و معارف الهی داشت، تحصیلات خویش را نزد عالم متقی آیت الله شیخ محمدعلی ربانی (از شاگردان آخوند خراسانی) و آیت الله شیخ اسماعیل انتصاری آغازنمود. باشنیدن اوصاف عارف کامل و زاهد متقی آیت الله شیخ محمد کوهستانی(ره) عاشقانه به حوزه درس ایشان در کوهستان از توابع شهر بهشهر راه یافت و پس از سالها استفاده علمی و معنوی از محضر آن عارف کامل، وارد حوزه علمیه گرگان شد و با بهره گیری از محضرآیة الله علوی گرگانی بزرگ و سایر اساتید به حوزه علمیه مشهد مهاجرت نمود .

 آیت الله ربانی پس ازتکمیل دروس پایه در حوزه علمیه مشهد مقدس و بهره گیری از محضر آیة الله میلانی و اساتید  برجسته آنجا، به حوزه علمیه قم منتقل گردید و با شرکت در دروس فقه و اصول آیة الله العظمی بروجردی و آیات عظام میرزا هاشم آملی، امام خمینی، نجفی مرعشی، گلپایگانی، علامه طباطبایی و دیگر بزرگان حوزه قم ، سطوح عالیه را به پایان رسانید.

با شروع قیام به رهبری حضرت امام خمینی قدس سره الشریف فعالیت انقلابی خود را در حمایت از نهضت امام و روشنگری افکار عمومی به کار بست وپس از تبعید امام خمینی به ترکیه در سال 1342 ه ش ، برای استفاده از محضر علمای بزرگ حوزه علمیه نجف که پایگاه شیعه به حساب می آمد، عازم نجف اشرف گردید

آیت الله ربانی طی 10 سال اقامت خود در نجف، با تلاش و جدیت فراوان ، از محضر مراجع برجسته ای همچون آیت الله سید محمود شاهرودی، آیت الله آقا میرزا باقر زنجانی، آیت الله حاج آقا بزرگ تهرانی، حضرت امام خمینی (ره)، آیة الله خویی، و سایر بزرگان حوزه بهره های فراوانی برد و به ایران بازگشت و در حوزه قم نیز دروس معقول را از محضر آیة الله حسن زاده آملی، شهید مفتح و... کسب فیض نمود.

ایشان از برخی مشایخ و اساتید خود که بعضا از مراجع عظام تقلید بودند اجازه اجتهاد دریافت داشت . از آن جمله به اجازات حضرات آقایان: آیة الله حاج اقا بزرگ تهرانی، آیة الله العظمی شاهرودی، آیة الله گلپایگانی، امام خمینی و... میتوان اشاره نمود.

با شروع مبارزات و قیام مردمی به رهبری حضرت امام خمینی قدس سره ایشان به دعوت مردم شهید پرور شهرستان بندرگز و بـه منظور رهبری قیام مردمی این شهر درسال 1356 ه ش قم را به مقصد مازندران ترک نمود و در مدیریت حرکت انقلابی مردم و استقرار نظام اسلامی و دفع اشرار و منافقین، حضوری جدی و تاثیرگذار داشت و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به مدت 20 سال نمایندگی حضرت امام و امامت جمعه این شهرستان را بر عهده داشت.

حضرت آیه الله ربا نی از سال 1376 ه ش در تهران رحل اقامت گزید و علیرغم کهولت سن، با همیاری و همت عالی مردم شریف و با ایمان محله مرزدان به مدت 15 سال در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به ترویج معارف اهل بیت(ع) و ارشاد و هدایت مردم پرداخت. ایشان در طول سالیان دراز با اخلاق حمیده و صفات برجسته انسانی و تواضع و فروتنی بسیار نسبت به مردم و محرومان و احترام به علما و بالاخص سادات و فرزندان رسول الله، الگویی عملی از عالمی عامل و عارفی کامل را ارائه نمود.

آیه الله ربا نی در دفاع از ارزشها و دستاوردهای نظام مقدس اسلامی و اطاعت ازمقام عظمای ولایت و رسوا نمودن چهره ریا و نفاق و برائت از توطئه های دشمنان نظام و رهبری و دفع فتنه خناسان بالاخص در فتنه سال 1388 ، از هیچ کوششی دریغ نورزید و مثالی ارزشمند ازدین داری و ولایتمداری را از خویش برجای گذاشت.

و سرانجام درروز 29 دی ماه 1392 ه ش مقارن با شب میلاد خجسته حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و رئیس مذهب شیعه حضرت امام صادق علیه السلام دار فانی را وداع گفت و با حضور پر شکوه علما و فضلا در میان اندوه عاشقان دلسوخته و اقشار مختلف مردم تهران و قم تشییع شد و در کنار فرزند شهیدش شهید محمد باقر ربانی، در مزار شیخان قم و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها  آرام گرفت و به دیدار معبودش شتافت. 

https://www.masjed.ir/u/238

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن