دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۵۵۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
بازخوانی دغدغه‌های فرهنگی آیت‌الله خسروشاهی در سخنرانی سال ۹۳؛

فرهنگ، بزرگ‌ترین دغدغه برای حفظ انقلاب است/ صوری شدن کارهای فرهنگی

آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۳ در دیدار جمعی از مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: دغدغه اصلی انقلاب اسلامی باید مقولات فرهنگ‌سازی باشد. کارهای فرهنگی باید به‌گونه‌ای انجام شود که حوزه‌های علمیه امثال حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد و در دانشگاه‌ها امثال شهید چمران تربیت شود اما متاسفانه کارهای فرهنگی امروزه بیشتر حالت صوری پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی در سن ۹۲ سالگی پس از عمری مجاهدت و تلاش بی‌وقفه در راه تحقق اسلام دار فانی را وداع گفت. جمعی از مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی از جمله مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، آقاسی، رئیس سازمان افکارسنجی دانشجویان و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در روز ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۳، به دیدار این عالم ربانی رفتند و به استماع سخنان ایشان پرداختند.

این عالم جلیل‌القدر در این دیدار اظهار کرد: امام خمینی(ره) حرکت انقلابی خود را ابتدا با ۲۰ نفر از علمای حوزه از جمله شهید مطهری مطرح فرمودند و سپس به علمای شهرهای ایران نامه‌ نوشتند و گوشزد کردند که رژیم طاغوت در حال نابود کردن اسلام در این سرزمین است.

ایشان ادامه داد: امام راحل در تمامی این نامه‌ها به آیه  ۴۶ سوره مبارکه سبأ متذکر می‌شدند که: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى؛ بگو من فقط به شما یک اندرز می‌دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید». ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند که اگر اقدامی مناسب برای حفظ انقلاب اسلامی نشود، خطر نابودی آن وجود دارد.

آیت‌الله خسروشاهی گفتند: امروزه بزرگ‌ترین دغدغه برای حفظ انقلاب اسلامی و تداوم خون شهدا، مسئله فرهنگی است، همان گونه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، باید شیوه زندگی افراد عوض شود و به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم.

وی یادآور شد: ارگان‌هایی مانند شهرداری و سایر دستگاه‌های حاکمیتی توجه داشته باشند که خدمات عمرانی و شهری، تمامی هم و غم ما را به خود مشغول نکند. این خدمات به شهروندان و هم‌وطنان اقدامات خوب و مثبتی است ولی دغدغه اصلی انقلاب اسلامی در این امور خلاصه نمی‌شود و مقولات فرهنگ‌سازی و رشد و تعالی از تمامی موضوعات دیگر برای این نظام مهم‌تر است.

ایشان بیان کرد: در زندگی‌های غربی بزرگترین ارزش برای زن، رسیدن به جایگاه اجتماعی و کسب مقام‌های دنیوی همانند مدیر و وزیر و ... است ولی در سبک زندگی اسلامی بزرگترین شرافت و کرامت زن، مادرشدن و تربیت مسلمانانی شایسته برای این جامعه است و نه موفقیت‌های شغلی.

وی افزود: الگوی ما در زندگی، حضرت زهرا(س) هستند که در همه حال به بالاترین صفات ارزشمند انسانی متخلق بودند. ایشان توانستند در دوره‌ای که جوانان آن روزگار از جهاد برای خدا سرباز می‌زدند و بهانه می‌آوردند، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را تربیت کنند و به همین خاطر به این دو امام همام «سیدالشباب اهل‌ الجنة» می‌گویند.

آیت‌الله خسروشاهی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) از کودکی به جهاد در راه خدا مشغول بودند و در همه حال یار و حامی پدر خویش، حضرت رسول اکرم(ص) بودند به طوری که وقتی کافران مکه بر بدن مبارک حضرت رسول اکرم(ص) که در حالت سجده بودند، شکمبه شتر را ریختند، فقط حضرت زهرا (س) که در آن زمان شش ساله بودند به یاری پدر شتافت.

این نویسنده کتب دینی گفت: کارهای فرهنگی باید به‌گونه‌ای انجام شود که حوزه‌های علمیه ما امثال حجت‌الاسلام شهید هاشمی‌نژاد و دانشگاه‌های ما امثال شهید چمران را تربیت کنند، اما متاسفانه کارهای فرهنگی امروزه بیشتر حالت صوری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: آیت‌الله شهید مطهری در کتاب «علل گرایش به مادی‌گری» بیان می‌کند که اصول اسلامی و آموزه‌های آن اجبارا باید در مدارس و دانشگاه‌ها به شیوه استدلالی و متقن و مستدل تدریس شود. آموزه‌های دینی باید  قبل از بلوغ در شخص نهادینه شود، زیرا بعد از بلوغ برای فراگیری تعلیمات دینی دیر است.

این عالم شیعی در این دیدار افزود: باید مدل تربیت کودکان و نخبگانی که در قم رشد پیدا می‌کنند و در کودکی حافظ قرآن می‌شوند و با تفسیر آشنا می‌شوند، مشخص و تبیین شود. طبیعتا اگر این کودکان وقت خود را فقط به تفریح و سرگرمی و تماشای تلویزیون می‌گذاشتند به این جایگاه رفیع نمی‌رسیدند.

وی در پایان این دیدار صمیمانه ضمن تاکید در خصوص استفاده از نظرات علما در تدوین برنامه‌های فرهنگی ادامه داد: مدیران فرهنگی کشور شایسته است که به محضر علما شرف‌یاب شوند و از امثال بزرگانی همچون آیت‌الله جوادی آملی بخواهند که اولا مشکلات جامعه را از دیدگاه خود بیان فرمایند و سپس راه برطرف کردن این مشکلات را بر اساس آموزه‌های قرآن و عترت تبیین کنند.

https://www.masjed.ir/u/3cD

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن