دوشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۵
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۷۷۷۳
گزارشگر : محمد قدس
گفتگو با حجت الاسلام اداوی؛

بررسی طرح ها و برنامه های ناحیه شهید مدنی

مدیر ناحیه شهید مدنی مرکز رسیدگی به امور مساجد، استقرار کامل نظام مدیریت مسجد را مهمترین چالش مساجد استان تهران دانست.

پایگاه تخصصی مسجد: حجت الاسلام و المسلمین ایرج اداوی، مدیر ناحیه شهید مدنی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ارزیابی وضعیت ثبت اطلاعات کارگزاران مسجد در سامانه سجم با بیان اینکه تقریبا اکثر اطلاعات در این سامانه ثبت شده است، گفت: طبق آخرین گزارشی که توسط معاونت آموزش تهیه شده است، وضعیت ثبت اطلاعات ائمه جماعات این ناحیه در سامانه سجم در حد مطلوب است و اگر چند مورد جزیی اعمال شود به حد مقبول خواهد رسید.

وی درباره برگزاری دوره های آموزشی در ناحیه با اشاره به اینکه همه دوره های آموزشی مصوب برگزار شده است، اظهار کرد: ناحیه شهید مدنی در برگزاری دوره های آموزشی کارگزاران مسجد نسبت به تعداد مساجد و در مقایسه با دیگر نواحی بیشترین میزان حضور را تجربه کرده است.

مدیر ناحیه شهید مدنی افزود: میانگین حضور خدام در دوره های آموزشی 100 نفر در هر کلاس بوده است و ائمه جماعات هم از 40 تا 60 نفر در کلاس ها حضور داشتند. امسال برای امنا دوره آموزشی تعریف شده ای نداشتیم اما در جلسه آموزش حفاظت فیزیکی مسجد از هر مسجد یک نفر از امنا را هم دعوت کردیم. البته قبل از ماه محرم در جلسه ای با حضور فرمانده نیروی انتظامی توضیحات و توصیه هایی پیرامون مسایل امنیتی در برگزاری مراسم ماه محرم به اعضای هیئت امنای مساجد ارائه شد. در حوزه بسیج هم سه جلسه مشترک فرماندهان پایگاه ها با ائمه جماعات را در قرچک برگزار کردیم و در ورامین مسجد به مسجد مسائل مربوط به بسیج را بررسی کردیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت عمرانی مساجد ورامین و قرچک گفت: 6 مسجد در دست تاسیس در ناحیه داریم که یکی از آنها تخریب شده است و در حال ساخت است، یک مورد تا 80 درصد پیشرفت کرده است، مورد دیگر درگیرمسائل وقفی است و یک مورد زمین هم در دست افزایش متراژ است و می خواهیم زمین مسجد را از 700 متر به دو هزار متر برسانیم تا برخی از احتیاجات محله را هم در آنجا برآورده کنیم. یک مسجد هم در قرچک هست که 50 درصد از عملیات ساخت آن انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اداوی در ارزیابی وضعیت نماز جماعت صبح هم در ناحیه گفت: در سال 94 در ناحیه ما 68 مسجد نماز جماعت صبح را برگزار می کردند که در سال 95 این آمار با کاهش به 57 مورد رسیده است. البته 14 مسجد در سال جاری نماز جماعت صبح را راه انداخته اند.

وی درباره طرح نهضت قرآنی توضیح داد: کرسی های تلاوت به معنی خاصی که مد نظر مرکز است، در سال 94، 22 مورد بوده است که بر اساس آمار واقعی و مورد به موردی که روز گذشته استخراج شد به 32 مورد در سال 95 رسیده است. جلسات کرسی های تفسیر هم از 30 مسجد در سال 94 به 83 مسجد در سال 95 رسیده که این آمار شامل مساجدی است که از یک شب در هفته تا هر شب برنامه تفسیر را توسط امام جماعت یا استادی دیگر برگزار کرده اند.

مدیر ناحیه شهید مدنی با تاکید بر ایجاد الفت میان ائمه جماعات، بیان نمود: ما در این مدت یک جلسه ماهیانه با محوریت امور مساجد و با حضور ائمه جماعات داریم، که هر ماه یک مسجد میزبانی و پذیرایی این جلسه را بر عهده می گیرد. وقتی انسجام ائمه جماعات جلوه کند و موارد مختلف در آن جلسات بررسی شود ظرفیت مسجد جلوه گری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مورد ارباب رجوع چه ائمه جماعات و چه افراد دیگر با نهایت تکریم و احترام برخورد کرده ایم، اضافه کرد: من به تک تک کارشناسان تاکید کرده ام که خط قرمز همه ما اخلاق اسلامی است و این باعث شده است که ارتباط خوبی با کارگزاران مسجد در ناحیه برقرار شود.

حجت الاسلام و المسلمین اداوی درباره مهمترین چالش های مساجد تهران بخصوص ناحیه شهید مدنی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین چالش های ما در حال حاضر این است که مدیریت مسجد هنوز به صورت سیستمی تثبیت نشده است، عمده مشکل ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد تقویت ساختار مدیریت مسجد و تثبیت جایگاه امام جماعت به عنوان راس این هرم است.

وی با بیان اینکه امام جماعت باید ظرفیت های خود را بشناسد، گفت: ظرفیت ائمه جماعات بصورت بالقوه باقی مانده است. مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات فرمودند که امام جماعتی فقط پیشنمازی نیست. اگر امام جماعت درست مسجد را مدیریت کند از ظرفیت مسجد می توان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. اگر از ظرفیت عظیم امام جماعت و مسجد استفاده شود بسیاری از مشکلات ما حل می شود و همه با عشق ورزی به مسجد خدمت می کنند. اگر مردم دلسوزی امام جماعت را ببیند به او گوش می دهند.

 

 

 

روابط عمومی
https://www.masjed.ir/u/34R

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن