سه شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۵
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۷۸۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
ایده‌ای برای بزرگداشت ایام فاطمیه در مسجد

پای منبر فاطمه(سلام‌ الله علیها)

“امشب سخنران مجلس ما، حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستند. البته این سخنرانی مربوط به ۱۴۲۸سال پیش است ولی هنوز برای برخی، وصال این پیام دست نداده و برای آنها هم که موفق به دریافت آن شده‌اند، مرورش لازم و جان‌نواز است.

پایگاه تخصصی مسجدباز هم فاطمیه رسید، با سجاده‌ای گشاده رو به آسمان، و دل مرثیه‌خوان دختری در فراق پدر، که از غربت ولایت، در گوشه بیت‌الاحزان خویش ناله می‌زند و وصال با پیامبر مهربانی‌ها را می‌طلبد. باز هم هنگامه جمع عشاق زهرا(س) رسیده تا بار دیگر حکایت مظلومیتی غریب را بخوانند و بند بند خطبه‌های جانسوزش را در مسجد مدینه مرور کنند…

پس بیا همدل و هم نوا با هم، مهمان منبر فاطمه سلام الله علیها باشیم، و رزقی دیگر از انبان معنوی و پربرکت اهل بیت(س) بچینیم:

ایده: به تعداد همه نمازگزاران، برگه‌هایی کوچک به صورت فلش کارت، انتخاب شده، بر روی هر برگه فرازی از خطبه نورانی فدکیه و در پشت آن هم ترجمه‌ای روان و شیوا از آن نگاشته شود.

 

مشروح ایده

با توجه به  معارف والای خطبه فدکیه حضرت صدّیق(سلام‌الله علیها) و تأکیدات اهل بیت(علیهم‌السلام) برحفظ و ترویج معارف این خطبه، بسیار شایسته و بلکه ضروری است که شیعیان، با بهانه و بی‌بهانه نسبت به این مهمّ، اهتمام ویژه داشته باشند.

بی‌گمان یکی ازبهترین مناسبت‌های مهمی که می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد، ایّام شهادت حضرت سیّده النساء است.لذا پیشنهاد می‌شود که:

به تعداد همه نمازگزاران، برگه‌هایی کوچک به صورت فلش کارت، انتخاب شده،  بر روی هر برگه  فرازی از این خطبه نورانی  و در پشت آن هم ترجمه‌ای روان و شیوا از آن نگاشته شود. آنگاه در شب شهادت، امام جماعت در بین دو نماز اعلام کند که:

“امشب سخنران مجلس ما، حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستند. البته این سخنرانی مربوط به ۱۴۲۸سال پیش  است ولی هنوز برای برخی، وصال این پیام دست نداده و برای آنها هم که موفق به دریافت آن شده‌اند، مرورش لازم و جان‌نواز است.

قرار است که امشب هر کدام از ما، مهمان منبری مکتوب و ۳دقیقه ای از خانم باشیم، لذا بعد از توزیع ارزاق معنوی شما بزرگواران، مجلس ما به مدّت ۳دقیقه، در سکوت محض فرو می‌رود. نامه‌هایتان را ملاحظه کنید و پیغام حضرت را با تدبّر، بر دلتان بنگارید و حکّ کنید.

سپس برگه‌ها توزیع شده و بعد از اینکه آخرین نفر هم برگه‌اش را دریافت کرد، وقت اعلامی برای برقراری سکوت، لحاظ خواهد شد و پایان وقت، با قرائت صلوات مخصوصه حضرت زهرا(سلام الله علیها) اعلام می‌گردد. لذا کلّ اجرای این ایده،۵ دقیقه خواهد بود.

 

بایدها و نبایدها

۱.دقت در کامل بودن فراز انتخاب شده از خطبه، به گونه‌ای که :

اولا کلام کاملی باشد.

ثانیا مختصر باشد(بیش از۳-۵دقیقه برای مطالعه متن عربی و ترجمه زمان نخواهد).

۲.پایبندی به رعایت زمان اعلامی.

۳.دقت درتوزیع متوازن برگه ها به گونه‌ای که حتما همه نمازگزاران، شرکت‌کننده باشند و کسی تماشاچی نباشد(حتی برای بی‌سوادها هم برگه در نظر گرفته شود و سایرین برایشان بخوانند).

 

زینت‌ها و مستحبات ایده

۱.قراردادن برگه‌ها در پاکتی که به امثال این عبارت، مزیّن شده باشد:

فرستنده؛ پاره تن رسول خدا(ص)،مادر شیعیان، سرورهمه بانوان عالم    

گیرنده؛ دوستدار فاطمه(سلام الله علیها)،  جویندگان حقیقت          

۲.قرار دادن دفتری بزرگ در انتهای مسجد کنار درب خروجی برای درج  دلنوشته‌های کسانی که تمایل به نگارش آن دارند.

۳.تشویق نمازگزاران بر حفظ محتوای برگه.

 

پشتوانه نظری

عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع یَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ‏ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا(عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۰۷)

این خطبه تاریخى از خطبه هاى معروف اهل بیت(علیهم السلام) است، و بسیارى از متعهدان شیعه فرزندان خود را همواره توصیه به حفظ این خطبه مى کردند، تا با گذشت زمان گرد و غبار نسیان بر آن ننشیند، و از سوى دشمنان مغرض زیر سؤال قرار نگیرد. هم اکنون نیز سزاوار است نسل جوان برومند این حماسه بزرگ را به خاطر بسپارند و به آیندگان منتقل کنند. (آیت الله مکارم شیرازی)

https://www.masjed.ir/u/1nj

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن