سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۸۶۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
عضو ارشد جمعیت علمای فلسطین در لبنان:

مبارزه امت اسلامی با تکفیری ها شامل مقابله سلاح در برابر سلاح است

«شیخ محمد قدوره» تاکید کرد که امت اسلامی یکصدا در صدد مبارزه با تکفیری ها است و این مبارزه به صدور بیانیه و فعالیت رسانه ای محدود نمی شود بلکه تا آنجایی که امکانات اجازه دهد، ما حضور خواهیم داشت.

پایگاه تخصصی مسجد،گروه بین الملل ـ جلال حیران نیا: پس از گذشت چندین سال از روند بیداری اسلامی ‌در کشورهای منطقه، شاهد فراز و نشیب‌هایی در برخی از این کشورها هستیم. در حال حاضر پدیده‌ای به نام تروریسم، با حمایت محور غربی در کنار رژیم‌های مرتجع عربی، منطقه را به آتش کشیده و در عین حال مسأله نخست جهان اسلام یعنی فلسطین را به حاشیه رانده است. جامعه و سرزمین فلسطین و به دنبال آن منطقه خاورمیانه شرایط سختی را تجربه می‌کنند و این مسأله، مسئولیتی سنگین بر دوش تک تک انسان‌ها و جوامع انسانی به ویژه مسئولین دولتی، اصحاب رسانه و دانشمندان گذاشته است. از سوی دیگر دولت های متمول عربی، آرمان فلسطین را فراموش کرده و به جای آنکه امکانات و توانمندی های خود را در راه آزادی فلسطین بکار بندند، میلیاردها دلار از درآمدهای جهان اسلام را برای کشتن مسلمانان در کشورهای سوریه، عراق، یمن و بحرین هزینه می‌کنند. حاکمیت این شرایط جدید موجب شده است تا اولویت آزاد سازی فلسطین در جهان اسلام و خصوصا کشورهای عربی به حاشیه برود و این خود به فرصتی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است تا با تشدید حملات تجاوزگرانه علیه قدس شریف در پی یکسره‌سازی مسأله مسجدالاقصی باشد.

در همین راستا و برای بررسی ریشه تحولات جاری منطقه و تاثیر آن بر فلسطین با «شیخ محمد قدوره» اندیشمند فلسطینی و از  اعضای ارشد جمعیت علمای فلسطین در لبنان گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

*
پس از گذشت چند سال از وضعیت بیداری اسلامی‌،به نظر شما این بیداری چقدر به اهداف خود نزدیک شده است و به صورت کلی وضعیت کنونی بیداری اسلامی‌را در کشورهای منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برگزاری برخی تجمعات دینی در کشورهای اسلامی‌به ویژه در ایران مانند کنفرانس وحدت اسلامی‌که اخیرا برگزار شد، موجب می‌شود که توان و انرژی کشورهای اسلامی‌برای مقابله با نقشه تکفیری های وهابی و عوامل تهدید کننده ثبات و امنیت امت اسلامی‌وغیراسلامی‌تجمیع گردد. پیام ما این است که امت اسلامی‌یکصدا در صدد مبارزه با تکفیری ها است و این مبارزه به صدور بیانیه و فعالیت رسانه ای محدود نمی‌شود بلکه تا آنجایی که امکانات اجازه دهد، ما حضور خواهیم داشت؛ این حضور شامل مقابله سلاح در برابر سلاح، رسانه در برابر رسانه، کشتار در برابر کشتار می‌شود تا بدین صورت جوانان آگاه شده و مسئولیت خود را برعهده بگیرند.


*
وضعیت کنونی گروه های تروریستی را در برهه کنونی به ویژه پس از شکست‌های متوالی در سوریه و عراق چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تکفیری‌ها چگونه در روند بیداری اسلامی‌مانع تراشی کردند؟
در حال حاضر گروه های تکفیری به دلیل شکست های سنگین در عراق و سوریه به ویژه در شهر حلب، به صورت گسترده آسیب دیده اند. همچنین در میان فرماندهان آنها نیز تزلزل ایجاد شده است و باید از نابودی شان هراس داشته باشند. بنابراین این گروه های تکفیری در برابر نیروهای مقاومت در الحشد الشعبی عراق و نیروهای مقاوم ارتش سوریه متحمل شکست های سنگینی شده اند. از نیروهای الحشد الشعبی و رزمندگان حزب الله لبنان که در برابر گروه های تکفیری ایستاده و بدون تفاوت قائل شدن و به دور از تفرقه میان برادران مسلمان اعم از سُنی و شیعه با تروریست ها می‌جنگند، تمجید می‌کنیم.


*
سعودی ها در فتنه افکنی میان کشورهای اسلامی‌چه نقشی دارند؟
کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان از این گروه‌های تکفیری حمایت می‌کنند ولی از فلسطینی ها و آزادسازی فلسطین حمایتی صورت نمی‌دهند. ما این حمایت ها را محکوم می‌کنیم و این کشورها باید از مسائل اصلی و بزرگ در جهان اسلام از جمله مسأله فلسطین حمایت کنند.


*
فعالیت های ایران در راستای حفظ و تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی‌را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جمهوری اسلامی‌ایران به رهبری آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) پیشگام دعوت به وحدت میان مسلمانان بود. ایران از مقاومت در لبنان و فلسطین نیز حمایت کرد و از تمام مسلمانان استقبال می‌کند. ایران نقش پیشگامانه ای ایفا کرد و از تلاش های ایران و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و مردم مسلمان این کشور که در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت کوتاهی نکردند، تمجید می‌کنیم.

https://www.masjed.ir/u/1nh

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن