شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۲۰۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
معرفی کتاب؛

معماری ایرانی در مسجد + فایل pdf

در این کتاب به معماری مسجد و معماری اسلامی پرداخته شده است. به اینکه اصلاچیزی به اسم معماری اسلامی وجود دارد یا خیر؟ بین محققان بحث است، چرا که به راستی هیچ دینی،از جمله دین اسلام به پیروانش دستور نداده است که خانه ها و اماکنتان از نظر فرم و ظاهر باید چه شکل و فرمی داشته باشد؟

به گزارش پایگاه تخصصی مسج، کتاب «معماری ایرانی در مسجد» نوشته مسعود پورفر تحقیقی است که برای درس معماری صورت گرفته است. در این کتاب به معماری مسجد و معماری اسلامی پرداخته شده است. به اینکه اصلاچیزی به اسم معماری اسلامی وجود دارد یا خیر؟ بین محققان بحث است، چرا که به راستی هیچ دینی،از جمله دین اسلام به پیروانش دستور نداده است که خانه ها و اماکنتان از نظر فرم و ظاهر باید چه شکل و فرمی داشته باشد...

شکل و فرم در حقیقت از شیوه زندگی هر اقلیمی و هر نژادی گرفته می شود. و از آنجا که ما ایرانیان از منظر هنر ،همیشه حرف برای گفتن داشتیم، هنگامی که به اسلام روی آوردیم، در زمینه معماری مساجد و پیشرفت آن کوشش های فراوان کردیم. به نحویکه اولین مسجد در عربستان، یعنی مسجد قبا در مدینه، نه گنبد دارد و نه مناره!
و این ها تحولاتی است که معماران ایرانی با توجه به پیشینه ی معماری شان، و ذوق لطیف زیبایی شناسی خویش،در ساختار مسجد پدید آوردند.
مطالب این مقاله،اغلب از کتابهای مرحوم پیرنیا و دکتر غلامحسین معماریان اخذ شده است.

این کتاب شامل عکس هایی بسیار زیبا از مساجد معروف ایران است. همچنین پلان این مساجد به همراه مختصری از تاریخ آن مسجد آمده است.

 نسخه الکترونیکی این کتاب را از آدرس زیر دریافت کنید. 

 

https://www.masjed.ir/u/15u

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن