دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۸۲۴۵
گزارشگر : وحید پورتجریشی

رونمایی از ضریح جدید شش گوشه امامین عسکریین (ع)

بعد از سال ها انتظار، از ضریح جدید شش گوشه امامین عسکریین (ع) امروز دوشنبه و در آستانه عید مبعث با حضور جمعی از زائران و اهالی سامراء و خدام تولیت مقدس امامین عسکریین (ع) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق در بیانیه ای اعلام کرد که مراحل نصب و رونمایی ضریح شش گوشه و مطهر حرم امامین عسکریین علیهم السلام که قرار بود در نیمه شعبان امسال به اتمام برسد، با مدد اهل بیت (ع) و تلاش گروه اجرایی، 20 روز زودتر از برنامه پیش‌بینی شده به پایان رسید و امروز دوشنبه از آن رونمایی شد.
براساس این گزارش، محوطه مضجع مطهر که به دلیل اجرای عملیات نصب ضریح به روی زائران بسته شده بود، همزمان با اذان صبح امروز دوشنبه و در آستانه عید مبعث، به روی زائران گشوده و از ضریح مطهر رونمایی شد.
بنا بر این بیانیه، عملیات ساخت این ضریح مطهر از سال 89 در ایران آغاز و پس از دوسال به اتمام رسید، اما به خاطر مسایل امنیتی نصب آن به تعویق افتاد.
ضریح جدید در 14 بهمن ماه سال گذشته به سامرا منتقل و عملیات تعویض با برداشتن و تعویض سنگ های کف حرم آغاز شد.
شکل و شمایل کلی این ضریح از نظر ابعاد، شبیه به ضریح قبلی است، اما نمای جدید ضریح بر اساس مهندسی روز و طراحی هنرمندانه، هنرمندان متعهد و علاقه‌ مند به ائمه معصومین(ع) است.
ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق اعلام کرده، چوبی که در ساخت این ضریح استفاده شده از مرغوب ‌ترین چوب‌ ها با استقامت و ماندگاری بالاست که 11 تن وزن دارد.
در ساخت این ضریح حدود چهار تن و نیم نقره خالص و همچنین بیش از 600 کیلو طلا استفاده شده و یکی از مهمترین ویژگی‌های این ضریح سقف معرق کاری شده آن است.
شهر سامراء از توابع استان صلاح‌الدین در120 کیلومتری شمال بغداد واقع شده و مدفن امام علی الهادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) است که به حرم امامین عسکریین علیهم السلام مشهور است و در کنار مضجع مطهر این دو امام همام، مدفن نرجس خاتون مادر امام زمان (عج) و حکیمه خاتون عمه امام عسکری (ع) قرار دارد.
علاوه بر این، سامراء مدفن بیست و دو تن از امام‌ ‌زادگان و اعضای خانواده امام عسکری نیز هست، 5 نفر از این 22 نفر در پای قبور مطهر مدفون هستند و علاوه بر آن، پیکر تعدادی از مراجع عظام شیعه در سامراء به خاکسپرده شده است.
مرقد امامین عسکریین (ع) در بامداد چهارشنبه 23 محرم 1426 هجری قمری برابر با 22 فوریه 2006 به دستی جمعی از تروریست های کوردل با کارگذاری بمب، منفجر شد و به بخش هایی از بنا و گنبد شریف آسیب جدی وارد آمد.
علاقه مندان به ائمه اطهار (ع) و با حمایت و پشتیبانی مرجعیت عالی شیعه در عراق و کمک و مساعدت جمهوری اسلامی ایران، کار مرمت این حرم مطهر از سرگرفته شد و پس از گذشت 11 سال از آن حادثه دردآور، اکنون مرقد امام عسکریین (ع) زیباتر و وسیع تر از گذشته بازسازی و مرمت شده است.
https://www.masjed.ir/u/1ab

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن