سه شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۵۲۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد حسنی‌ در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد؛

امام جماعت نمونه باید جویای حال نمازگزارانش باشد

حجت‌الاسلام سید کاظم مصطفوی منتظری گفت: امام جماعت نمونه باید از نمازگزارانش مطلع شود و اگر نمازگزاری چند روز نیامد جویای حالش شود که اگر بیمار است نمازگزارن و امام جماعت مسجد به عیادتش بروند و اگر کسی از همسایه‌های مسجد فوت کرد امام جماعت و نمازگزاران مسجد در مراسم تشیع، نماز میت و مراسم ترحیم آن شخص شرکت کنند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، علیرضا برومند آنچه که در سالهای بعد از جنگ مورد توجه قرار گرفت نقش مساجد در جنگ تحمیلی بود و اینکه مساجد چگونه می‌توانند پایگاه اجتماعی باشند. موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همیشه مورد توجه قرار دادند. هر مسجدی بنا بر مختصات خود می‌تواند کانون محله خود باشد. امام جماعت نیز با توجه به بافت مردمی می‌تواند نقض مهمی در جذب و همراهی مامومین ایفا کند. این امر مستلزم یک ارتباط قوی و به دور از هرگونه مطالبه ایست. هرچه امام جماعت به هدف مردمی شدن و کانون محله شدن، بیشتر حرکت کند مسیر خود را برای «امام جماعت طراز اسلامی» شدن، هموارتر می‌کند. در این خصوص و برای تبیین چگونگی ارتباط با مامومین و انجام وظیفه‌ی امام جماعت نسبت مردم و مردم نسبت به امام جماعت گفتگویی با امام جماعت مسجد حسنی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام سید کاظم مصطفوی منتظری، امام جماعت مسجد حسنی در پاسخ به این سؤال که مسجد طراز اسلامی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ تشریح کرد: مسجد طراز اسلامی مسجدی است که در آن، برنامه‌های اسلامی انجام بگیرد. از قبیل نماز جماعت و سایر امور اسلامی. البته تنها به نماز جماعت اختصاص داده نشود در کنار آن تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، مسائل اسلامی، مناسبت‌های مذهبی و روزهای خاص انقلاب را به مردم یادآوری کنیم و بخشی از برنامه‌های مسجد را به  تعلیم و تربیت جوانان اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: 35 سال است که امام جماعت مسجد حسنی هستم کلاس آموزش قرآن کریم در این مسجد توسط اساتید قرآن برگزار کردیم و بیش از سه بار قرآن کریم در این مسجد توسط بنده تفسیر شده است و همین طور ادامه خواهیم داد.

امام جماعت مسجد حسنی در پاسخ به این سؤال که ویژگی امام جماعت نمونه چیست؟ گفت: امام جماعت نمونه چشم طمع به دست دیگران ندارد و باید از نمازگزارانش مطلع باشد. اگر نمازگزاری چند روز نیامد جویا حالش شود. اگر بیمار است نمازگزارن و امام جماعت مسجد به عیادتش بروند و  چنانچه کسی از همسایه‌های مسجد فوت کرد، امام جماعت و نمازگزاران مسجد در مراسم تشیع، نماز میت و مراسم ترحیم آن شخص شرکت کنند.

وی ادامه داد: امام جماعت باید  یک ساعت قبل از اذان در مسجد حاضر باشد.

حجت‌الاسلام مصطفوی منتظری در پاسخ به این سؤال که چرا امروز مساجد کشور آن طور که باید مورد استقبال جوانان قرار نمی‌گیرد؟ تشریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب هم به همین کیفیت بود از بعد از پیروزی انقلاب جوانان به مسجد آمدند و این هم به سبب انقلاب و  اطلاعیه‌های امام خمینی(ره) و اخبارهای انقلابی  بود که در مسجد بازگو می‌شد و الان هم  تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی وماهواره‌ها باعث اثرات سوء‌ای  در بعضی از جوانان شده است که همین باعث شده است که از مسجد فاصله بگیرند.

وی ادامه داد:  خاسته‌های جوانان در مسجد تأمین نشده است؛ جوان احتیاج دارد سرمایه‌ای داشته باشد و شغلی را برای خود تعیین کند. لذا مسجد باید صندوق قرض‌الحسنه‌ای داشته باشد و به جوانان کمک کند و مبالغی را به این جوانان قرض دهد.

امام جماعت مسجد حسنی با تاکید بر اینکه دشمنان در تلاش هستند تا جوانان را از مسجد دور کنند، گفت: نباید نقطه ضعف به دشمنان نشان دهیم. باید چاره‌ای بیاندیشیم و جوانان را جذب کنیم.

حجت‌الاسلام مصطفوی منتظری در پاسخ به این سؤال که آیا مساجد را در تکریم بانوان موفق ارزیابی می‌کنید؟ تشریح کرد: بله، بانوانی بودند که در پیروزی انقلاب سهیم بودند و با اشاره به آیه 97 سوره نحل(« مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون»؛ هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می‌بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد.) گفت: اگر مسجد در تکریم کردن موفق باشد بین بانوان و مردان فرق نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام سید کاظم مصطفوی منتظری در پایان در پاسخ به این سؤال که پیوند میان مسجد و نهاد خانواده را چه طور باید مستحکم کرد؟ گفت: مساجد، جزوه‌هایی را در اختیار نهاد خانواده قرار دهند و ائمه جماعات نیز در ترویج ان کمک کنند. ائمه جماعات در این مساله نقش بسزایی دارند با سخنرانی‌هایشان کاری کنند که پیوند میان مسجد و نهاد خانواده مستحکم شود.

https://www.masjed.ir/u/3YQ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری