شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۶
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۵۹۱
گزارشگر : محمد قدس
حجت الاسلام علی سرلک:/ مسجد برقرار (26)

خادمان مسجد نیازهای نمازگزاران را برآورده کنند / هر کس می تواند به فراخور توان و تخصصی که دارد در خدمت مسجد باشد

کارشناس و فعال قرآنی گفت: اقامه نماز تنها یکی از کارکردهای مساجد است و نباید تنها به این وجه از مساجد در جامعه توجه شود بلکه باید در کنار این موضوع، نیازهای عاطفی، اخلاقی، انسانی و اجتماعی مردم در مسجد با برنامه های مدون و دقیق پاسخ داده شود.

به گزارش ستاد خبری دهه تکریم و غبار روبی مساجد به نقل از تخذیر حجت الاسلام علی سرلک با گرامیداشت دهه تکریم و غباروبی مساجد، مسجد را قله ارتباط با خدا عنوان کرد و گفت: مسجد نماد رابطه سازمان یافته انسان با خداست که این رابطه باید درهمه ابعاد گسترش و فراگیری داشته باشد چرا که مسجد به عنوان نماد و مرکز عمومی و تجمع مسلمانان مکانی برای ابراز هویت بندگی است. اگر مسجد را قله رابطه انسان با خدا بدانیم طبعا مسجد باید بتواند پاسخگوی وجوه مختلف و نیازهای کسانی باشد که به آن مراجعه می کنند و به این دلیل، باید خادمان مسجد بتوانند به خوبی مخاطبان و نمازگزاران را به حضور در میجد ترغیب و تشویق کنند.

وی اضافه کرد: اینکه مسجد را محدود به برگزاری نماز جماعت کنیم ظلم به این مرکز دینی است، چرا که چنین کاری به مثابه آن است که در فرودگاه تنها با هواپیما عکس یادگاری بگیریم و از لذت سوار شدن و اوج گرفتن در آسمان به راحتی بگذریم.

سرلک به راه های ترغیب حضور مردم در مساجد اشاره کرد و افزود: مسجدی می تواند این رابطه را حفظ کند که به ابعادعاطفی، انسانی، عقلانی، اجتماعی و اقتصادی مردم  توجه کند. در صورتی که چنین مسجدی فعال باشد، آن مسجد طراز جامعه شده و می تواند به عیاری که از یک مرکز دینی انتظار می رود نزدیک شود تا خلاها و کمبودهایی که در زندگی امروز با آن دست به گریبان هستیم را تا حدودی جبران کند.

به گفته وی، مساجد دهه 60  و کارکرد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن ها در دوران دفاع مقدس نمونه بارزی از مساجدی است که توانستند طراز مسجد در جامعه اسلامی را به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی موجب کاهش کارکردهای مسجد در جامعه شده است افزود:متاسفانه کارکرد مسجد در دوران کنونی خصوصا در شهرها، به کارکردهای حداقلی افول پیدا کرده است اما این به آن معنی نیست که مساجد و کارکرد آن ها در جامعه شکست خورده و مسجد موفق نداریم.

سرلک اضافه کرد: مساجد هنوز پایگاه مهمی برای حیات معنوی جامعه به شمار می روند. بسیاری از مساجد توانسته اند با وجود ضعف ها و کمبودهایی که دارند مرکزی برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی مردم باشند و مانند اکسیژن حیات جامعه را تضمین کنند.
مسجد هویت محله است
این کارشناس علوم قرآنی نبود مسجد در برخی محله ها را از علل بروز آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های فرهنگی عنوان کرد و گفت: مفهوم محله در زندگی اسلامی با مسجد عجین شده است. پیش از تشکیل محله ها در فرهنگ اسلامی، این مسجد است که ساخته و محله ها پیرامون آن ایجاد می شود. بنابر این لفظ مسجد جامع ناشی از چنین نگاهی به مسجد و محله است و به این دلیل، اگر محله ای میجد نداشته باشد بدون شک نمی توان آن محله را از نظر فرهنگ اسلامی محله با تعریف دینی آن دانست.

حجت الاسلام سرلک به تفاوت نگاه به مسجد درشهرسازی مدرن و دینی اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته مسجد در محله ها مانند نگینی درخشان بروز و ظهور داشت و اهالی محله ها برای اطلاع از وضعیت یکدیگر در این مراکز تجمع می کردند. در زندگی مدرن اما وضعیت به گونه ای است که ساخت و سازها فرصتی برای ایجاد مساجد در مرکزیت محله ها ایجاد نمی کند و همین مسئله باعث بروز گسست میان اهالی محله با مساجد شده است.

برای جلب مردم به خدمت در مساجد کوتاهی کردیم

کارشناس برنامه های نیایشی شبکه قرآن و معارف سیما، به اشتیاق بالای مردم برای خدمت در بقاع متبرکه و صف های طولانی برای خدمتگذاری در چنین مراکزی اشاره و با اشاره به اینکه خادمی مسجد کمتر از خدمت به بقاع متبرکه نیست گفت: علاقه مردم برای خدمت به مسجد کم نیست اما، به نظر می رسد در این زمینه برنامه ای منسجم و هماهنگ میان مسولان وجود ندارد. مردم در دهه تکریم و غبارروبی مساجد پای کار هستند می توان از این ظرفیت در طول سال برای برطرف کردن نیازهایی که مسجد دارد استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخی افراد خدمت به مسجد را دور از شان خود می دانند و مکبری، اذان گویی و ارایه خدمت به نمازگزاران را انجام نمی دهند اما، همین افراد حاضرند در بقاع متبرکه حضور پیدا کرده و خدمت کنند. باید این مسئله را در جامعه ترویج کرد که خدمت به نمازگزار مسجد یا برطرف کردن نیازها و مشکلات این مراکز کمتر از خدمت در اماکن متبرکه نیست و اجر معنوی بسیاری دارد.

سرلک با بیان اینکه خدمت به مسجد برای هر کسی باید افتخار باشد گفت: هر کس می تواند به فراخور توان و تخصصی که دارد در خدمت مسجد باشد. بافتن فرش. نظافت مسجد، تعمیر سیستم های صوتی و تصویری، تعمیرات ساختمانی و سخنرانی برای نمازگزاران همگی در زمره خدمت به مسجد است و سخنرانی هایم در مساجد هم نوعی خادمی مسجد است.

زنان بستر ساز حضور مردان در مساجد

این فعال مذهبی به موضوع حضور بانوان در مساجد اشاره کرد و با بیان اینکه حضور بیشتر مردان در مسجد موضوعی طبیعی است و زنان باید نقش ترویجی در تشویق  مردان و فرزندانشان در مسجد ایفا کنند افزود: حضور زنان در مسجد مانعی ندارد. زنان باید بستر لازم را برای حضور مردان در مسجد فراهم کنند و با این کار نقش خود را در مسجد به منصه ظهور برسانند.

 

 






 

https://www.masjed.ir/u/2GR

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری