یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۷
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۵۹۹
گزارشگر : محمد قدس
مجید خسرو انجم: / مسجد برقرار (27)

امنیت محله ها مرهون حضور مسجد / خطبای توانمند و تاثیر گذار از مساجد محله ها دور شده اند

کارتونیست مطرح کشورمان، ایجاد امنیت در محله هایی که مساجد در آن حضور فعال دارند را از ویژگی های ممتاز مساجد دانست و بر ضرورت فعال کردن مسجد در محله هایی که چنین مرکز دینی ندارند تاکید کرد.

به گزارش ستاد خبری دهه تکریم وغباروبی مساجد به نقل از تحذیر مجید خسرو انجم با اشاره به اینکه ایجاد امنیت در ابعاد مختلف یکی از مهمترین مولفه های حضور مسجد در محله است گفت: بسیاری از محله ها مسجد ندارند و به این دلیل، شهروندان ساکن آن ها با مشکلات اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و حتی امنیتی مواجه شده اند. از سوی دیگر شاهد هستیم به دلیل فعال بودن مساجد و تردد افراد مثبت و اثرگذار به این مراکز، درصد بروز مسایل اجتماعی در محله های پیرامون مساجد به حداقل رسیده و ارتباط خوبی میان مردم و مسجد برقرار شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی مساجد در محله هایی که بافت مردم ساکن آن ها اصالتا ضعیف است توانسته اند به خوبی نیازهای اهالی را در حوزه های گوناگون تامین کنند. بنابراین باید گفت مسجد توانسته در بسیاری از موارد زمینه را برای پیوند میان مردم با یکدیگر برقرار کند و عاملی برای اتحاد میان مردم باشد.

این فعال رسانه ای، به موضوع خدمت به مسجد اشاره و از اینکه بسیاری از شهروندان نمی دانند مساجد خادم افتخاری دارند اضافه کرد: آنچه که تا امروز درباره خدام مساجد شنیده ایم، حضور افراد در برخی ایام خاص مانند دهه ماقبل ماه مبارک رمضان، دهه تکریم و غبارروبی مساجد است. تا امروز به شهروندان به صورت کامل اطلاع رسانی لازم درباره اینکه می توانند در روزهای دیگر سال با استفاده از توان خودشان به مسجد خدمت کنند اطلاع رسانی نشده است که اگر این نقص جبران شود. شاهد حضور بیشتر شهروندان و نمازگزاران برای حضور در مسجد و خدمت به آن خواهیم بود.

او می گوید کار کردن به عنوان خادم مسجد همان حس و حالی را به افراد می دهد که خدمت در بقاع متبرکه برای آنان ایجاد می کند: نباید اینطور تصور کرد که تنها خدمت در بقاع متبرکه حال افراد را خوب می کند چرا که اگر کار برای رضای خدا باشد، مکان و زمان انجامش تفاوتی نمی کند. با اینکه خودم تاکنون خادم مسجد نبوده ام، تلاش می کنم در مسجد محله خودمان هفته ای یک ساعت کار کنم تا حس خوب خدمت به مسجد را تجربه کنم.

کارکرد تنها فعالیت مذهبی نباشد

خسرو انجم، کارکرد مذهبی را گوشه ای کوچک از فعالیت مسجد می داند و معتقد است مسجد باید مانند گذشته به مرکزی برای جذب جوانان و هدایت آن ها به مسیر تعالی تبدیل شود: زمانی که بچه بودم، برای ادای فریضه نماز به مسجد می رفتم. امام جماعت مسجد برای جلب بچه های محل اجازه می داد بعد نماز بچه ها در مسجد بازی کنند. این یکی از کارکردهای مسجد است و با این کار صفوف نماز با حضور بچه ها پررنگ تر می شود. با این روش بچه های خردسال با محیط مسجد آشنا شده و مشتری همیشگی آن می شوند.

او ادامه می دهد: مسجد باید زمینه های پرورش استعدادهای محله را فراهم کند و در این راه می تواند نقش گذشته اش را در شناسایی افراد توانمند و هدایت این توانایی ها برای برطرف کردن مشکلات مردم و محله دوباره احیا و عملی کند.

کارتونیست مطرح کشورمان با  اشاره به اینکه ارکان مسجد باید خود را به روز کرده و توانایی لازم را برای پاسخگویی به مسایل روز جامعه افزایش دهند گفت: خطبای توانمند و تاثیر گذار از مساجد محله ها دور شده اند و هر یک در حال فعالیت های پژوهشی، علمی و مدیریتی هستند. این ضعف جذابیت حضور مردم در مسجد را کاهش داده است و لازم است با استفاده از خطبای توانمند از ظرفیت بالقوه این افراد برای جذب مردم به مسجد بیش از گذشته استفاده کرد.



https://www.masjed.ir/u/2K6

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: