یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۸
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۶۱۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مدیر گروه دایره‌المعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

شبستان‌های مساجد بهترین فضا برای فعالیت‌های قرآنی هستند

مدیر گروه دایره‌المعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه جایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی در مساجد است، گفت: درهای مساجد در طول ۲۴ ساعت باید به روی مردم باز باشند و در شبستان‌های آ‌ن‌ها، برنامه‌های قرآنی برگزار شوند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام علی خراسانی با اشاره به حضور بیشتر مردم در مساجد در ماه مبارک رمضان، گفت: لازم است برنامه‌های سخنرانی این ایام در مساجد زمینه ارتقای سطح معارف اسلامی در افراد را فراهم کند.

وی افزود: احکام شرعی و شبهات دینی، بیشترین موارد سوال مردم در طول این ماه هستند، بنابراین محور سخنرانی‌های ائمه جماعات و اهل منبر در مساجد بیشتر در این حوزه باشد.

مدیر گروه دایره‌المعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، همچنین تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان  که ماه نزول قرآن و رحمت الهی است، کارگزاران مساجد از این فرصت برای برگزاری برنامه‌های قرآن‌محور و برای آموزش قرآن استفاده کنند و موضوع تلاوت، تفسیر و تدبیر در قرآن کریم را در اولویت این برنامه‌ها قرار دهند تا پیوند قرآن با مساجد بیش از گذشته شود. 

خراسانی با اشاره به اینکه مسجد بدون قرآن معنا ندارد، خاطر نشان کرد: جایگاه اصلی قرآن و جلسات قرآنی در مساجد است، در واقع شبستان‌های مساجد بهترین فضا برای فعالیت‌های قرآنی هستند.

وی اظهار کرد: برخی از مساجد آمادگی برگزاری برنامه‌های قرآنی را ندارند یا هیئت امنای آن‌ها اجازه این فعالیت‌ها را به جوانان نمی‌دهند که در این زمینه متولیان  مساجد باید این مسایل را حل و فصل کنند، زیرا درهای مساجد باید در طول 24 ساعت به روی مردم باز باشند تا آنان در خانههای خدا رفت و آمد داشته باشند، در حالی که امروزه میبینیم که درهای مساجد فقط چند دقیقه قبل از نماز باز میشوند و در مابقی ساعات، هیچ استفادهای از فضای آنها نمیشود در صورتی که در دین مبین اسلام، مساجد پایگاه دین محسوب میشوند  و باید بیش از این‌ها مورد توجه باشند.

این کارشناس دینی، اظهار کرد: پیوند عبادت و فراگیری معارف قرآنی زمینه‌ساز کسب تقوای الهی است، بنابراین عمل کردن به آموزه‌های قرآن و عترت در این ماه باید مورد توجه مومنین قرار گیرد و ائمه جماعات در جهت تقویت آن‌ها تلاش کنند.

خراسانی بیان مسایل معرفتی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی از نگاه اسلام را در مساجد، از دیگر مواردی نام برد که باید مورد توجه قرار گیرند و گفت: طرح این مباحث، می‌تواند اثرگذاری وسیعی در افکار روزه‌داران داشته باشد، زیرا که در ماه مبارک رمضان، قلوب افراد آماده شنیدن چنین سخنانی است.

وی ادامه داد: این ماه، شروع خوبی برای کل سال است و روزه داشتن بر اساس معرفت و  آگاهی، سبب ارتقای بینش باطنی انسان خواهد شد، بنابراین باید عنصر معرفت در وجود انسان‌ها تقویت شود و در کنار آن مسایل و مشکلات نیازمندان نیز مورد رسیدگی قرار گیرند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه بهترین فلسفه عبادت در ماه مبارک رمضان، رسیدن به مدارج اخلاقی است، خاطرنشان کرد: رفتار یک امام جماعت و اعضای هیات امنای یک مسجد با مردم به ویژه جوانان، عامل مهمی در جذب افراد به این خانه خدا است.

خراسانی با بیان اینکه حضور مردم در مساجد باید زمینه‌ساز ارتقای معرفت و اخلاق در خانواده‌ها شود، اظهار کرد: از طرفی از آنجایی که ماه رمضان بهترین زمان رشد و سیر معنوی انسان است، روزه‌داران می‌توانند علاوه بر خودداری از خوردن، آشامیدن و کنترل اعضاء و جوارح به کنترل قلوب خود نیز بپردازند تا ضمن پاکسازی درون از کینه، حسد و بدخواهی، نسبت به دیگران، قلب خود را نیز از افکار پلید و گناه‌آلود پاک کرده و متوجه خداوند گردانند، که در این زمینه مشاوره با عالمان دینی و ائمه‌ جماعات مساجد می تواند موثر باشد.

وی مساجد را بهترین پایگاه برای بهره مندی از فضیلتهای ماه مبارک رمضان و شب های قدر دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه حضور حداکثری جوانان و نوجوانان در این ماه الهی و  لیالی قدر در مساجد فراهم شود و برنامه های مساجد به گونهای باشند که زمینه جذب آنان به مسجد در ماههای دیگر نیز فراهم شود.

این کارشناس دینی اضافه کرد: در کنار توجه به موارد یاد شده باید سخنرانی ها در این ماه با موضوعات جذاب و بروز باشند، تا زمینه‌ساز استمرار حضور مردم در ماه‌های بعد نیز شوند و پس باید به خارج کردن مردم از روزمرگی‌ها و افزایش تفکر و عبادت مخلصانه آنان در این ماه اهمیت داده شود تا این حالت به صورت سرمایه‌ای ماندگار برای آنان در تمام طول سال حفظ شود.

 

https://www.masjed.ir/u/27U

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری