شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۵
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۷۸۹
گزارشگر : محمد قدس

امضای تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با کمیته امداد امام خمینی(ره)/ تاکید بر تقویت کارکردهای اجتماعی مساجد

تفاهم نامه ارتقا همکاری های مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، جلسه امضای تفاهم نامه ارتقا همکاری های مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی (ره)، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و مهندس سید پرویز فتاح ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) و همچنین معاونین و مدیران هردو نهاد در محل کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در این جلسه گفت: جلسه ای که تشکیل شده با ایامی لیالی قدر هماهنگی دارد. اخیراً ذهنیت ما راجع به فعالسازی کارکردهای متنوع مسجد، بخصوص با رویکرد اجتماعی خیلی جدی تر شده است. به نظر می‌رسد که مساجد در بازگشت به الگوی مسجد طراز اسلامی علاوه برکارکردهای تربیتی، فرهنگی و آموزشی باید به جنبه و کارکرد اجتماعی نیز بپردازند.

وی افزود: حضور فعال مساجد در امور اجتماعی انجام رسالت‌های الهی است و در واقع آنچه که در مسجد به عنوان پایگاه اصلی سازماندهی اجتماعی و ایجاد وحدت و اخوت ایمانی بر محور نماز و ارتباط با خدا تعبیه شده، تقویت کننده جایی است که قرار است مدل زیست اسلامی  و سبک زندگی اسلامی در ارتباطات اجتماعی را ارائه و آموزش دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در ادامه گفت: مسجد کمک می‌کند که شخصیت انسان مومن به الگوی الهی نزدیکتر شود. در الگوی الهی انسان مومن، یک انسان اجتماعی است. انسانی که در صحنه جامعه حضور دارد و فعال است. انسانی که ارتباطاتش را می شناسد و سازماندهی می‌کند. انسانی که حقوق متقابلش را نسبت به افراد پیرامونش درک می‌کند. ازهمه اینها بالاتر به برکت تربیت اسلامی، به یک تعهد الهی برای خدمات اجتماعی به خلق خدا می‌رسد.

وی افزود: مسجد تجلی محله‌ایی، مطابق با اصل امامت است.  که این حضور  با محوریت امام در خانه خدا برقرار  می شود. اگر در مسجد نمازی هم خوانده می شود به جماعت است. آنجا است که مسجد باید پناهگاه، فریاد رس، امداد رسان و خدمت رسان باشد. محلی که تلطیف خواطر کند و غم ها را از دلها ببرد. به افرادی که حس می‌کنند پناهگاهی ندارند باید احساس ‌کنند مسجد پناهگاه آنهاست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: مسجد طراز اسلامی، از روز اول یک چنین نقشی داشته است و ائمه اطهار (ع) نیز با محوریت مسجد از همین جنس اقدامات را برای همه نقل می‌کردند.  مساجد از صدر اسلام در همه امور نقش داشته اند. به هر تقدیر در دوران انقلاب اسلامی جلوه اجتماعی مسجد در کنار جلوه های سیاسی و انقلابی تقویت شد.

وی یادآور شد:  مدتی است که جنبه خدمات اجتماعی و اورژانس اجتماعی در مساجد کمرنگ شده است. به نفع نظام و انقلابی اسلامی است که این جنبه در مساجد تقویت شود. این جلسه که در محل و زمان مناسبی تشکیل شده نیز چنین پیامی دارد. کمیته امداد که به نام نامی بنیانگذار انقلاب اسلامی مزین شده و از رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی و از نمادها و مدال‌های افتخار جمهوری اسلامی محسوب می شود در حقیقت می خواهد از ظرفیت طبیعی پایگاه‌های الهی  برای ماموریت خاص خود به بهترین شکل استفاده کند. رویکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالسازی ظرفیت‌های عمومی و اجتماعی در خدمت رسانی به محرومین است. اقشاری که به نوعی افتخار خدمت به آنها نصیب همه ما شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در ادامه گفت: جای بسی تبریک است که  کمیته امداد امام خمینی(ره)، عطف توجه و نگاه به مسجد و استفاده از ظرفیت تمام نشدنی آن را در دستور کار خود قرار داده است. این فرصت همکاری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که با استفاده از ظرفیت‎های فنی و تخصصی و تجربیات بسیار خوب کمیته امداد نقش امداد رسانی اجتماعی را که جزو وظایف طبیعی مسجد است و جزو  طبع مسجد اسلامی است بهتر از گذشته انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تشکل‌های نیکوکاری در مساجد از کارهای خوبی است که کمیته امداد در حال انجام آن است گفت: امید است که تشکل‌های نیکوکاری و خدمات اجتماعی در مساجد با استفاده از ظرفیت شبکه امداد و بخش های فنی و پشتیبانی‌های ویژه اش بتواند شکل بگیرد و مردم نیز از رهگذر این همکاری مشترک  بیش از گذشته بتوانند وظایف خود را در انفاقات و صدقات و رسیدگی ها و امثال اینها انجام دهند. خوشبختانه اینها تحت یک تفاهم نامه قرار گرفته است. امید است که یک الگوی مناسبی در استان تهران با همکاری نزدیک بین امور مساجد با کمیته امداد، همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی  با یک تدبیر خوب و دقیق ساخته شود و در اختیار امور مساجد کشور قرار گیرد.

نکته ای که در متن این تفاهم نیز برجسته سازی شده است، اهتمام در تسهیل ازدواج و ساخت خانواده است که آغازگر یک حرکت بزرگ است. امید است با اینگونه فعالیت‌ها روزهای بهتری برای مساجد ما رقم بخورد و آینده بهتری در انتظار مساجد باشد.

در بخش دیگری از این جلسه مشترک مهندس پرویز فتاح، با بیان اینکه مسجد پایگاه رسیدگی به امور مردم است، اظهار کرد: اگر قرار باشد کمکی به مردم انجام شود چه بهتر که این کار بدست علما و روحانیون صورت گیرد.

وی گفت: تفام نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با کمیته امداد امام خمینی علاقه و اراده ای ایجاد می کند تا با یک کار مشترک به توفیقات جدیدی دست پیدا کنیم.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد معاونین و روسای روابط عمومی هردو نهاد در اجرای تفاهم نامه و تسهیل در روند اجرای آن با یکدیگر همکاری مستقیم داشته باشند.

بنابراین گزارش تفاهم نامه ارتقاء همکاری های مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی(ره) با اهدافی چون: احیاء و تقویت کارکردهای مترتب بر مسجد طراز نظام اسلامی در عرصه اجتماعی به عنوان پایگاه احسان و نیکو کاری، فرهنگ‌سازی در خصوص اهتمام مردم بر پرداخت دیون و وجوهات شرعی واجب و مستحب، تبیین و ترویج مصادیق وجوب پرداخت زکات و مصارف آن در شهرها و روستاها با محوریت مساجد، پرداختن به عمران و آبادانی کالبدی و معنوی مساجد در مناطق محروم استان از محل مازاد وجوهات جمع آوری شده و بستر سازی به مظور ایفای نقش ائمه‌ی جماعات به عنوان امام و پدر معنوی محله یا منطقه، امضا شده است.

همچنین همکاری و مساعدت در تامین اعتبارات مورد نیاز به منظور تولید محتوا، تکثیر و ارائه به مخاطب در راستای اهداف تفاهم نامه و حمایت از محوریت مساجد به عنوان تشکل‌های نیکوکاری و همچنین معرفی نیازمندان ساکن در محله به مساجد از جمله تعهدات کمیته امداد امام خمینی(ره) در این تفاهم نامه است.

حمایت از تحقق اهداف مدنظر طرفین و مورد تفاهم با امکانات بضاعت در اختیار، تهیه محتوای تناسب با نیاز مخاطبان در دو سطح ائمه‌ی جاعات و نمازگزاران متناسب با تفاهم نامه و اجرای طرح‌های پیمایشی و پژوهشی مرتبط با موضوع تفاهم نامه در سطح مساجد استان، با پشتیبانی مالی کمیته امداد از تعهدات مرکز رسیدگی به امور مساجد در این تفاهم نامه است.
  
 


تفاهم نامه
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  12
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  11
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  10
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  9
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  8
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  7
تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد  6



 







 















https://www.masjed.ir/u/466

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن