شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۸۸۶۴
گزارشگر : وحید پورتجریشی

محکومیت موضع یونان در رابطه با برنامه‌ رمضانیه مسجد ایاصوفیه

وزارت امور خارجه ترکیه، دیروز، دوم تیرماه با صدور بیانیه‌ای، اعتراض وزارت خارجه کشور یونان به قرائت قرآن در طول ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم احیا در مسجد «ایاصوفیه» را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه، ضمن محکومیت  اعتراض یونان به قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، سر دادن اذان‌ و برگزاری مراسم احیای شب قدر در مسجد «ایاصوفیه» تصریح کرد: مقامات یونانی اقلیت مسلمان در این کشور را تحت فشار قرار می‌دهند.
این بیانیه افزود: وزارت خارجه یونان به جای تبریک‌گفتن به ملت ترکیه به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، ترجیح داده است که سخنان بی‌پایه و اساسی درباره تلاوت قرآن و اذان‌گویی در مسجد ایاصوفیه ایراد کند. 
وزارت خارجه ترکیه متذکر شد: مقامات یونانی درخواست‌های اقلیت مسلمان خود را برای برگزاری نماز عید امسال در یکی از مساجد تاریخی شهر «تسالونیکس»(سالونیک) که فاقد هرگونه مسجدی است، رد کرده است. 
این وزارت همچنین از یونان درخواست کرد که به آزادی تمام ادیان در این کشور احترام بگذارد. 
یادآور می‌شود، مراسم قرائت قرآن در مسجد «ایاصوفیه» از نخستین روز ماه‌ مبارک رمضان مجالس آغاز شده  تا پایان این ماه ادامه دارد، ریاست امور دینی این کشور همچنین پنجشنبه، یکم تیرماه، به مناسبت احیای شب قدر در بیست‌وهفتم اماه مبارک رمضان (به روایت اهل سنت) برنامه‌های دینی تلاوت قرآن و اذان‌گویی را برگزار کرد و  به صورت زنده از تلویزیون ترکیه پخش شد. 
لازم به ذکر است، وزارت امور خارجه یونان در این بیانیه گفته بود: معبد تاریخی ایا‌صوفیه، متعلق به میراث فرهنگی جهان براساس مصوبات یونسکو است و ترکیه باید یاد بگیرد که به آثار تاریخی و فرهنگی احترام بگذارد. 
وزارت امور خارجه یونان ضمن ابراز نگرانی و اعتراض شدید به دولت ترکیه گفت: ترکیه همچنان با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی به اقدامات تحریک‌کننده خود در قبال یونان ادامه می‌دهد و بعد از ۸۵ سال برای اولین‌بار اجازه داد که مؤذن از درون ساختمان ایاصوفیه اذان بگوید.
https://www.masjed.ir/u/2JW

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن