چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۴
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۹۰۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام کرمی مطرح کرد؛

مؤسسات خیریه در قلب مساجد ایجاد می‌شوند

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد از ایجاد مراکز خیریه در مساجد به کمک کمیته امداد و با محوریت امام جماعت مساجد خبر داد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری این مرکز با کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای حمایت از نیازمندان عنوان کرد: یکی از دغد‌غه‌های این مرکز احیای کارکردهای اجتماعی مساجد است.

وی تصریح کرد: مسجد مد نظر سیره پیامبر (ص)، تاریخ اسلام، تشیع و حتی مساجد فعال در انقلاب و ایام دفاع مقدس ما کارکردهای اجتماعی گسترده داشته‌ و پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و محل ارائه بسیاری از خدمات اجتماعی و ملجأ و پناهگاه‌ مردم بود‌ه‌اند و هر کس هر نیاز و مشکلی داشت به مسجد پناه می‌برد اما متناسب با شرایط زمان و اقتضائات روز این کارکرد نتوانست خود را به روز کند.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به دیداری که ائمه جماعات کشور با مقام معظم رهبری داشتند، گفت: محور سخنان مقام معظم رهبری این بود که مسجد باید پایگاه انواع فعالیت‌های اجتماعی باشد. ایشان قبلاً هم به اجلاس نماز تأکید کرده بودند که مسجد باید بتواند با نوزادانی که متولد می‌شوند، خانواد‌ه‌های بلا دیده و مصیبت دیده‌ای که نیاز به غمگساری دارند، زوجین جوانی که تازه ازدواج می‌کنند، مراکز آموزشی و ... پیوند برقرار کند و بتواند به مردم خدمات ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های ما در مرکز، توجه به کارکردهای اجتماعی مساجد و احیا و ارتقای این کارکردها است، اعلام کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد مراکز نیکوکاری در مساجد راه‌اندازی و زیر نظر امام جماعت فعالیت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: البته در برخی از مساجد خیریه‌هایی فعال هستند اما هر مسجد برای خودش خیریه‌ای با قوانین و مقررات خاص خود دارد اما بر اساس تفاهم‌نامه‌‌ همکاری که با کمیته امداد منعقد شده از این پس خیریه‌های مساجد دارای یک مدل واحد خواهند بود و همه مساجد می‌توانند مجوز فعالیت در امور خیر را بگیرند و کمیته امداد نیز برای راه‌اندازی، تجهیز و تأمین امکانات این مراکز به مساجد کمک خواهد کرد؛ فقرای هر محله هم برای دریافت خدمات در اولویت بوده، کمک‌های مردم محله برای نیازمندان آن محله استفاده قرار می‌گیرد.

دختران به کمک مساجد صاحب جهیزیه می‌شوند

وی افزود: در این تفاهم نامه به مسئله تأمین جهیزیه برای دختران در آستانه ازدواج محلات نیز توجه و طرح هر مسجد حداقل یک جهیزیه در حال اجرا است که با اجرای این طرح امیدواریم بتوانیم در سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) تعداد قابل توجهی از جهیزیه‌هایی که مساجد تهیه کرده‌اند را به زوج‌های جوان اهدا کنیم.

کرمی ادامه داد: توقع ما این است که هر مسجد حداقل سه میلیون تومان را به عنوان سهم مسجد تأمین کند تا این هزینه توسط کمیته امداد تکمیل و جهیزیه مناسبی در اختیار زوج‌های جوان قرار داده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به راستی ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد نیازمندان محل را می‌شناسند و ارتباط آنها با اعضای محل به حدی است که از مشکلات افراد محله مطلع باشند؟ گفت: فرض ما بر این است که باید بشناسند و توقع این است که مسجد طراز به این سمت حرکت کند که در محل نیازمندان شناسایی شوند. البته برخی از مساجد هم هستند که در مناطق مرفه نشین هستند و در آن محله فقیری وجود ندارد که در این موارد کمک‌های جمع‌آوری شده با اولویت‌های کمیته امداد در سایر مناطق مصرف می‌شود.

 

 

 

https://www.masjed.ir/u/1k5

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری