دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۰۰۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد محمدیه جوادیه:

برای ارتباط اقشار مختلف مردم با مسجد باید جاذبه بیشتری ایجاد کرد

حجت الاسلام سالک گفت: همانند نماز جمعه که هم خطبه سیاسی و هم خطبه عبادی دارد، در مسجد نیز علاوه بر اعمال عبادی، باید مسائل سیاسی هم طرح شود

حجت الاسلام سالک امام جماعت مسجد محمدیه جوادیه در گفت وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص کارکرد مسجد در جامعه گفت: اولین کانونی که در اسلام به دستور پیامبر گرامی اسلام تشکیل شد مسجد بود. زمانی که پیامبر در مکه بود با وجود مسجد الحرام نیازی به تاسیس مسجد نبود اما به محض اینکه ایشان وارد مدینه شد، قبل از تشکیل حکومت مسجد را ساخت و با این اقدام این پیام را به همگان تفهیم کرد که اولین رکن اجتماعی مسلمین مسجد است.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام برای مردم هم اسلام را آورد و هم یک انقلاب فکری و فرهنگی در بین مردم ایجاد کرد؛ بصورتی که جامعه عربستان بعد از اسلام با جامعه قبل از آن بسیار متفاوت است. همین کار پیامبر به ما می فهماند ما هم در جامعه نیاز به انقلاب داریم؛ اما نه به سمت طاغوت بلکه به سمت وحدانیت و پیشرفت دین. بهترین جایی که می شود این انقلاب را ایجاد کرد و به وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی بهبود بخشید، همین مسجد است. هرمکانی که تصور بکنیم، قابل انقراض است  و ممکن است زمانی از بین برود و کارایی اش را از دست بدهد و تنها جایی که هیچ کس نمی تواند آن را تخریب کند و یا کارایی اش را تغییر دهد مسجد است. پس با توجه به عقبه و هدف تشکیل و ساخت مسجد، می توان هر نوع انقلابی در جهت دین را از مسجد پایه گذاری و شروع کرد.

امام جماعت مسجد محمدیه گفت: در زمان طاغوت هم حتی مسجد کارایی خودش را از دست نداد. مثلا در زمانی که رضاخان هرگونه شعائر دینی را محدود کرد مساجد به کار خود ادامه داده و محور فعالیتهای دینی بودند؛ در دوره انقلاب و دفاع مقدس نیز نقش مساجد در تهییج و آماده سازی نیروهای رزمنده و پیکار با دشمن نقش بی بدیلی بود.

 حجت الاسلام سالک افزود: پیامبر گرامی اسلام علاوه بر قرار دادن مسجد بعنوان محل عبادت، مسجد را مکانی برای سخنرانی، برگزاری نماز جمعه و محل تجهیز نیروها برای جنگ نیز معرفی کرد. مسجد فقط جای دعا و نماز نیست و کارکردهای دیگر نیز دارد اما باید مراقب بود به مسجد اهانت نشود و حرمت مسجد نگاه داشته شود. جوان باید جذب مسجد بشود و احترامش حفظ شود تا بتوان از ظرفیت های او استفاده کرد. مسجد ظرفیت همه نوع امور اجتماعی و فردی را دارد که باید اینها از هم تفکیک داده شود تا مشکلی بوجود نیاید. بعنوان مثال مسیحیان عروسی شان را در کلیسا می گیرند اما حرمت کلیسا را نگه می دارند. سوال اینجاست که آیا ما نمی توانیم این کار را در مسجد انجام دهیم؟! آیا مسجد باید مدام محل عزاداری باشد؟ پاسخ خیر است و این نوع مراسمات مبارک با رعایت شان و منزلت مسجد باید در این مکان مقدس مسلمین برگزار شود.   

وی با اشاره به روشنگری و طرح مسائل سیاسی در مسجد ادامه داد: دعواهای سیاسی در مسجد جایی ندارند اما همه طیف های فکری باید در مسجد حضور داشته باشند و بصیرت دهی در مسجد صورت گیرد. امام جماعت باید زمان شناس باشد؛ مسجد مثل نماز جمعه که هم خطبه سیاسی و هم خطبه عبادی دارد باید مسائل سیاسی در آن مطرح بشود و اسلام خودش اجازه داده که مسائل دنیایی که ارتباط با دین دارد مطرح شود.

حجت الاسلام سالک در پایان تاکید کرد: درباره ارتباط و حضور قشر جوان و نوجوان در مسجد: ما اگر در مسجد از شخصی سازی و در اختیار داشتن امور مسجد بدست افراد خاص پرهیز کنیم  و به جوانان مسئولیت دهیم و بجای دافعه، با رفتار خود جاذبه مسجد را برای این قشر بیشتر کنیم می توانیم شاهد حضور جوانان و نوجوانان بیشتری در مسجد باشیم. اما متاسفانه برخی با برخوردهای نادرست باعث فرار جوانان از مسجد می شوند. برای تقویت حضور جوانان در مسجد باید فضا را با توجه به هنر و استعدادهای جوانان و شناسایی آنان و استفاده از آن در مساجد مهیا کنیم. برای حضور کودکان نیز باید اقداماتی در مسجد صورت دهیم که بچه ها مزه در مسجد بودن را بچشند و از حضور در مسجد لذت ببرند. حتی می توانیم محوطه ای برای سرگرمی بچه ها فراهم کنیم تا بچه ها وقتی با پدر و مادرشان به مسجد می آیند، صدای اذان و قرآن را بشنوند و همین لذت بردن از فضای مسجد به همراه دیدن نماز جماعت و صدای اذان و قرآن در خاطر بچه ها می ماند.

https://www.masjed.ir/u/1Vx

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: