سه شنبه / ۳ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۵
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۱۰۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

امروز حج و کعبه و حرمین در اسارت آل‌سعود است

جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف اهل بیت علیه السلام در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) که رئیس مذهب ماست در حقیقت رئیس اسلام است، اختصاصی به ما شیعه‌ها ندارد در فرصت مناسبی که نصیب آن حضرت شد سعی کردند اسلام ناب را درست تبیین کنند و تعلیم بدهند و عناصر محوری آن را بیان کنند. اولاً سعی کرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علمیه و مراکز دانشگاهی آن روز آشنا کند این به عنوان اوّلین اصل و اقدام آن حضرت بود. اگر وجود مبارکش رئیس مذهب بود این ایده را پیاده کرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علمیه و دانشگاه در طائف ندادند در جای دیگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهای تنهایی, یک نفر, دو نفر همین کار حوزه و دانشگاه را کرد، چهار هزار شاگرد تربیت کرد، اصول اربعمائه را تدوین کرد که این کتب اربعه ما خوشه و شاخه‌ای از آن اصول اربعمائه وجود مبارک امام صادق است که ده‌ها حُکم فلسفی و کلامی و فقهی و حقوقی را به شاگردانش آموخت .

وی در ادامه بیان داشت: اصل دوم اینکه آدم بالأخره چه چیزی بفهمد؟ خب حالا ما حوزه علمیه و دانشگاه درست کردیم چه چیزی درس بخوانیم؟ درس بخوانیم که روی میز بنشینیم و مشکل جامعه حل نشود یا درس بخوانیم که مشکل جامعه حل بشود؟! درسی بخوانیم که خروجی‌اش صنعت و کشاورزی و دامداری و اشتغال و تولید باشد، و گرنه درسی بخوانیم که روی میز بنشینیم همان است که به ما گفتند «أعوذ بک من علم لا ینفع». این دعاهایی که می‌گویند در قنوت نماز, در تعقیبات نماز بخوانید یعنی چه, یعنی خدایا آن علمی که مشکل جامعه را حل نکند، آن علم یک آفتی است ،ما از آن علم به تو پناه می‌بریم حالا وجود مبارک امام صادق اگر توفیقی برایش پیدا نشد که حوزه علمیه وسیعی, دانشگاه وسیعی, مدرسه وسیعی بسازد، اما علومی که باید بخوانند و عالم بشوند را مشخص کرد.

این استاد اخلاق در ادامه گفت: اصل سوم اینکه امام صادق که رئیس مذهب ماست چه کار کرد؟ فرمود اگر این دانشگاهی که من می‌گویم داشتید اگر این حوزه‌های علمیه که من می‌گویم داشتید خروجی‌اش اینها هستند که من می‌گویم. خروجی حوزه‌ها باید مردانی باشند راه‌شناس, راه‌بین, راه‌رو که در هر محلّی که می‌رود مثل اینکه نور دارد حرکت می‌کند، آن عالمی که دیدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد که عالم نیست دانشگاهی هم بشرح ایضاً.

کعبه خانه عتق و آزادی است / دین مادامی زنده است که کعبه از اسارت آزاد بشود

آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنانش به تبیین جایگاه اصلی کعبه و نقش آن در زندگی مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ما بخواهیم یک کشوری داشته باشیم اسلامی بالأخره یک جایی یک محوری یک پناهگاه اصلی باید داشته باشیم که همه به آن سمت گرایش داشته باشیم، همه او را نگاه کنیم و آن‌ کعبه است. فرمود تنها جایی که می‌تواند مجمع همه مسلمان‌های عالم باشد کعبه است. مادامی که کعبه از اسارت آل سعود در نیاید دین, قیام ندارد، دین مادامی قائم است که کعبه قائم باشد.

وی در ادامه افزود: اگر مسلمانیم, تمام زندگی ما در ارتباط تنگاتنگ با کعبه است ،نماز پنج‌گانه ما به طرف کعبه است، تمام نشست و برخاست رو به کعبه است, این کعبه اصلاً با او داریم نفس می‌کشیم، کلّ کارهای کشور به کعبه وابسته، فرمود این کعبه را باید حفظ کنید چرا؟ برای اینکه کعبه درس آزادگی می‌دهد اینکه بارها گفته شد آل سعود هیچ سِمتی نسبت به کعبه ندارد برای همین است.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: اینکه قرآن فرمود کعبه, بیت آزاد است چون درس آزادگی می‌دهد، احدی در اول پیدایش زمین تا الآن مالک این سرزمین نبوده است؛ در ایران یک سلسله میراث فرهنگی است به نام تخت جمشید که این را مردم ایران زمین ساختند و حقی دارند, در مصر یک سلسله اموری است به عنوان اهرام مصر این میراث فرهنگی خود آن مردم است که آنها ساختند, در چین دیوار چین است آنها ساختند, اما حرمین را, کعبه را چه کسی ساخت؟ کعبه را خلیل حق ساخت, ذبیح حق کعبه را ساخت، اینها ساختند آنجا اصلاً نه آب داشت نه آبادی, آنجا منطقه سردسیر نیست الآن چهار هزار سال این چشمه دارد می‌جوشد، این زیر پای اسماعیل جوشید، دیگر آنجا که جای بارندگی و برف نبود، یک چشمه‌ای که چهار هزار سال است دارد می‌جوشد احدی حق ندارد در آنجا دخالت کند، در قرآن فرمود این خانه آزاد است هیچ کسی یک ذرّه‌ای حق ندارد بعدها اجداد همین آل‌سعود این کعبه را بتکده کردند، همین اجداد آل‌سعود اینجا را وثن و صنم بار کردند فرمود اگر درس آزادگی می‌خواهید, درس آزادی از جهلِ علمی و جهالت عملی می‌خواهید باید با کعبه رابطه داشته باشید این خانه, خانه عِتق است، خانه آزادی است.

این استاد حوزه در پایان افزود: امروز حج در اسارت آل‌سعود است، کعبه در اسارت آل‌سعود است، حرمین در اسارت آل‌سعود است، آنها حقّی ندارند، هیچ حقّی ندارند، وجود مبارک امام صادق فرمود دین مادامی زنده است که کعبه از اسارت آزاد بشود؛ آل سعود هیچ حق ندارند نمی‌توانند بگویند در سرزمین ماست شما مهاجرید, شما نساختید، کعبه را وجود مبارک ابراهیم خلیل ساخت, ذبیحش ساخت، تک تک این سنگ‌ها, ملات‌ها, با این جمله قرآنی این دو پیغمبر ساخته شد ﴿ربنا تقبّل منّا﴾ ذکر زیر لبشان در حال ساختن این آیه قرآنی بود، هر سنگی که می‌آوردند, هر ملاتی که روی سنگ می‌کشیدند، خانه خدا ساخته شد این خانه آزاد است. فرمود ما مادامی که با کعبه در ارتباطیم, بیگانه با کعبه رابطه‌ای ندارد و حقّ دخالت ندارد، مادامی که کعبه روی کار است و زنده است دین زنده است.

https://www.masjed.ir/u/2a4

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: