سه شنبه / ۳ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۱۱۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
معرفی کتاب به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)؛

«آئینه عصمت» پژوهشی پیرامون زندگی و هجرت حضرت معصومه(س)

کتاب «آئینه عصمت» پژوهشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به کشور ایران و شهر مقدس قم است که توسط آیت‌الله ضیاءالدین نجفی به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت‌الله ضیاءالدین نجفی، مؤسس حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) و امام جماعت مسجد جامع نبی‌اکرم(ص) در کتاب آئینه عصمت به پژوهشی کوتاه پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به کشور ایران و شهر مقدس قم پرداخته است که توسط انتشارات اهل‌البیت چاپ شده است.

بر اساس این گزارش کتاب آئینه عصمت 9 بخش را به خود اختصاص داده است.

بخش اول: ولادت و تبار خانوادگی حضرت معصومه(س)

بخش دوم: شخصیت علمی و جایگاه معنوی حضرت معصومه(س)

بخش سوم: دعوت حضرت امام رضا(ع) به خراسان و پیشنهاد ولایتعهدی تا شهادت

بخش چهارم: هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به ایران به قصد دیدار امام رضا(ع)

بخش پنجم: شهرقم در پیشینه تاریخ( مرکز علم و اجتهاد)

بخش ششم: بارگاه نورانی حرم مطهر حضرت معصومه(س)

آیت‌الله ضیاءالدین نجفی در بخش ششم این کتاب به پاداش زیارت حضرت معصومه(س) از دیدگاه معصومین، ارادت امام عصر به حضرت فاطمه معصومه(س)، تکریم علما و بزرگان از حضرت معصومه(س)، امامزادگان مدفون در قم و حرم و قبور علما و بزرگان در حرم پرداخته است.

در بخشی از این کتاب که به تکریم علما و بزرگان از حضرت معصومه(س) پرداخته است  آمده است که امام خمینی(ره) به هنگام خروج از حرم مطهر، پشت به ضریح مقدس نمی‌کردند. و برای رعایت ادب و احترام، عقب عقب می‌رفتند.

بخش هفتم: یادداشت‌ها

که 7 یادداشت در این کتاب آمده است که به عنوان نمونه یادداشت دوم به شکل‌گیری حوزه علمیه قم، از آغاز تا امروز و یادداشت سوم به نظریه مورخان درباره پیشینه قم پرداخته است.

بخش هشتم: امامزادگان آرمیده در قم

در بخش هشتم کتاب آمده: پس از رحلت حضرت معصومه(س) در شهرقم، بسیاری از سادات عالی مقام و امامزادگان بزرگوار که برای دیدار حضرت امام رضا(ع) و جهات مختلف دیگر از مدینه و عراق وارد ایران شده بودند در قم سکونت گزیدند. زیرا قم در آن روزگار مرکز شیعیان و طرفداران خاندان نبوت بود، و پس از وفات، در جوار کریمه‌ی اهل‌بیت حضرت معصومه(س) و در اطراف و اکناف شهر قم به خاک سپرده شدند. که در این کتاب اسامی این امامزادگان به صورت ردیف حروف الفبا آمده است.

بخش نهم: نقشه‌ها و تصاویر

در توضیح بخش نهم: نقشه‌هایی که در این کتاب آمده؛ حدود متصرفات سرزمین کشور اسلامی را از دوران حیات پیامبر اکرم(ص) تا سال 200 هجری قمری دوران امامت حضرت رضا(ع) و نیز مسیر کاروان حضرت معصومه(س) را از مدینه به عراق، قصر شیرین، کرمانشاه، همدان، ساوه، قم، مشخص می‌نماید.

در پایان کتاب هم منابع و مأخذ آمده است.

بر اساس این گزارش علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «آئینه عصمت» می‌توانند به انتشارات فراهانی در تهران خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه، خیابان 12 فرودین و دفتر نشر نوید اسلام واقع در قم  خیابان ارم پاساژ قدس مراجعه کنند.

https://www.masjed.ir/u/1Og

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن