سه شنبه / ۳ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۳
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۱۱۴
گزارشگر : وحید پورتجریشی

گردهمایی علمای شیعی در مسجد زینبیه استانبول

نشست «امام صادق(ع) و تجدید حیات اسلام» ۳۱ تیرماه به ابتکار وابستگی فرهنگی ایران در استانبول در مسجد «زینبیه» این شهر برگزار شد. گردهمایی علمای شیعی در استانبول/ امامان معصوم(ع)؛ نوری واحد با هدفی واحد

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این نشست با همکاری اتحادیه علمای جعفری ترکیه(جابر) و وابستگی فرهنگی کشورمان در مسجد «زینبیه» استانبول برگزار شد و علما، امامان جماعت مساجد شیعی و رؤسای مؤسسات دینی در آن حضور یافتند.
وی افزود: علمای حاضر در این نشست درباره چگونگی مقابله با جریان‌های انحرافی و تکفیری با بهره‌مندی از شیوه و روش امام صادق(ع) بحث و تبادل نظر کردند.
راشد تصریح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت‌الاسلام والسلمین شیخ حسن قره بلوت، دبیر اتحادیه علمای جعفری (جابر) سخنرانان اصلی نشست بودند و در ادامه چند تن از امامان جماعت و جماعات مساجد استانبول به بیان نظرات خود پرداختند.
امامان معصوم؛ نوری واحد با هدفی واحد
وابسته فرهنگی کشورمان همچنین بیان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین اختری در این نشست بر این مسئله تأکید داشت که امامان معصوم همگی برای نشر اسلام تلاش کردند و نوری واحد بودند که با وجود بهره‌مندی از روش متفاوت در تبلیغ دین، هدفی واحد داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری تأکید کرد: اگر امام حسن(ع) به جای امام حسین(ع) بود و در شرایط آن حضرت قرار می‌گرفت، همان کاری را که برادر بزرگوارش انجام داد، انجام می‌داد، همچنین اگر امام سجاد(ع) فرصت امام صادق و امام باقر(علیهما السلام) را داشت، به تربیت شاگردان زیادی می‌پرداخت، اما می‌بینیم که امام سجاد با روش دیگری یعنی نگارش صحیفه سجادیه برای حفظ دین و نشر تعلیم و تربیت اسلامی تلاش کرد.
صحیفه سجادیه؛ منبع غنی معرفتی
عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امروز یکی از منابع معارفی اهل بیت(ع)، ادعیه‌های امام سجاد در صحیفه سجادیه است؛ این در حالی است که امام صادق(ع) به شیوه دیگری برای تبلیغ دین تلاش کرد و به خاطر شرایطی که در زمان امویان حاکم بود، این فرصت را داشت که ۴ هزار شاگرد تربیت کند.
وی گفت: امام صادق(ع) شیوه‌های متفاوتی برای مناظره با شخصیت‌های غیر اسلامی به کار می‌برد و این نوع نگاه و نگرش و تربیت شاگرد و شیوه آن حضرت برای مقابله با انحرافات موضوعی است که ما باید با تأسی به آن امام همام به آن توجه کنیم.
ضرورت تأسی از امام صادق(ع) برای مقابله با تکفیر
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری تصریح کرد: امروز علما و شخصیت‌های دینی باید با تأسی از امام جعفر صادق(ع) با جریانات انحرافی با نام اسلام و حتی شیعه مقابله کنند و سیره آن حضرت  را در مقابله با انحرافات در دین که گروه‌های تکفیری مانند داعش عامل آن بوده‌اند، الگو قرار دهند.
به گفته عبدالرضا راشد شیخ حسن قره بلوت نیز طی سخنانی در نشست استانبول به جریان‌های انحرافی که در جهان اسلام و خاورمیانه فعال هستند، اشاره داشت و بهترین شیوه مقابله با این جریان‌ها را تأسی از امام جعفر صادق و امامان معصوم دانست.
راشد در پایان یادآور شد: علما و شخصیت‌های فرهنگی دیگری نیز نقطه‌نظرات خاص خود را در نشست مطرح کردند و مصادیقی در نوع مبارزه با گروه‌ها و جریان‌های انحرافی تکفیری و پیوستن جوانان به این گروه‌ها ارائه دادند.

https://www.masjed.ir/u/2Ch

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن