یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۶۱۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد قاسم بن‌الحسن(ع) تشریح کرد؛

عوامل موثر در نقش‌آفرینی بانوان در عرصه جریان‌سازی مباحث فرهنگی

حجت‌الاسلام سید محمدباقر علم الهدی امام جماعت مسجد قاسم بن‌الحسن (ع) بر لزوم فراهم کردن امکانات لازم در مساجد برای حضور هرچه بیشتر بانوان تاکید کرد و گفت: فراهم کردن حضور بانوان در مساجد موجب فعالیت بیشتر آنان در عرصه جریان‌سازی مباحث فرهنگی در کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، امسال مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، برای دومین سال متوالی، رویکرد برنامه‌های سال ۱۳۹۶ خود را با عنوان «مسجد و بانوان» نامگذاری کرده است تا مسئولان مساجد در این سال همچنان با ایجاد زمینه‌های مناسب، برای تسهیل حضور هر چه بیشتر بانوان در این خانه‌های خدا تلاش کنند و در راستای برطرف کردن کمبودها و  کاستی‌های موجود در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس نظر برخی از کارشناسان، در صورت تسهیل شرایط حضور بانوان در مساجد، آنان می‌توانند در کنار نقش همسری و مادری خود، افرادی فعال در عرصه‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی باشند و فرزندان خود را نیز به سوی پایگاه محوری اسلام یعنی مساجد سوق دهند.

در این زمینه با حجت‌الاسلام سید محمدباقر علم الهدی؛  امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام سید محمدباقر علم‌الهدی بر لزوم تسهیل حضور بانوان در مساجد تاکید کرد و گفت: بانوان همواره، سهم بزرگ و عمده‌ای در جریان‌سازی‌های فرهنگی کشور بر عهده داشته‌اند و در بحث تعلیم و تربیت افراد جامعه نقش مهمی دارند.

وی خاطر نشان کرد: در برهه‌ای از زمان، نقش بانوان در جامعه اسلامی و مساجد کمرنگ شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی این نقش بسیار پر رنگ، تاثیرگذار، منسجم، پویا و فعال شده است.

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) خاطر نشان کرد: به طور قطع بانوان می‌توانند در مناسبت‌های مختلف مانند جلسات و مجالس حسینی نقش تاثیرگذاری ایفا کنند و با تاسی از شیوه رفتاری حضرت زینب (ع) در جامعه جریان‌سازی فرهنگی داشته باشند، اما برای فراهم کردن حضور هر چه بیشتر آنان در مسئولیت‌های گوناگون باید امکانات آن نیز فراهم شود.

علم‌الهدی، مساجد را پایگاهی برای همه مردم دانست و  گفت: این پایگاه مذهبی باید به همه اقشار جامعه اعم از کودکان، جوانان، سالخوردگان و بانوان خدمات ارایه دهند و امکانات مساجد هم برای همه اقشاری که در آن حضور می یابد، اختصاص یابد، زیرا این خانه‌های خدا، پایگاهی برای مدیریت و تامین نیازمندی‌های اقشار مختلف مردم هستند.

 وی گفت: در زمان رسول‌الله (ص) امکانات مساجد برای همه مردم بود و «اهل صفه» مهاجرین و انصار همه در کنار هم در آن‌ها گرد هم می‌آمدند و اینکه رسول خدا (ص) اجازه دادند، افرادی که امکانات ندارند هم در مسجد سکنی گزینند، نشان می‌دهد که این خانه خدا پایگاهی برای همه افراد جامعه بوده و هست و قشرهای مختلف جامعه می‌توانند در این مکان با پروردگارشان رابطه برقرار کنند.

امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن (ع) عواملی همانند استفاده از حضور بانوان در بخش شورای فرهنگی مساجد، توجه به بحث بهداشت و نظافت قسمت بانوان، توزیع عادلانه امکاناتی همانند فرش، امکنات نورپردازی، وسایل سرمایشی و گرمایشی بین بخش بانوان و برادران در مساجد را از جمله عواملی دانست که در حضور هرچه بیشتر بانوان در مساجد موثر است.

علم الهدی ادامه داد: در صورت فراهم شدن امکانات حداقلی در مسجد مانند اتاق بازی برای کودکان یا مهدهای پاره‌وقت، می‌توان همزمان با حضور بانوان در مساجد، زمینه‌ انس و آشنایی کودکان آنان را با محیط مسجد و ارتباط پایدار کودکان با این خانه‌های خدا را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات روزمره مساجد می‌توان از افرادی که در شغل‌های گوناگون مهارت دارند، در بخش‌های مختلف مساجد استفاده کرد، اظهار کرد: استفاده از مهارت‌های جوانان و نوجوانان و میدان دادن به آنان برای انجام بخشی از فعالیت‌ها در محیط مساجد، می تواند در رونق این خانه‌های خدا موثر باشند.

https://www.masjed.ir/u/18B

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن