دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۸۸۸
گزارشگر : ایده ایده
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

«دولتی شدن» جایگاه مساجد را تنزل می‌دهد

حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی محصل همدانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: حامیان کمک‌های مستمر دولتی به مساجد و حوزه‌های علمیه، یا ناآگاه هستند یا دوستدار روحانیت و انقلاب نیستند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام  سیدمحمدتقی محصل همدانی با اشاره به بحث کمک دولت به مساجد، گفت: این موضوع از گذشته مطرح بوده است به طوری که عده‌ای گفتند همان‌طور که به کارکنان و استادان دانشگاه‌ها حقوق ثابتی از سوی دولت ارایه می‌شود باید برای حوزویان نیز حقوقی اختصاص داد.

 

وی ادامه داد: معتقدم افرادی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، علاقه‌ای به روحانیت و انقلاب ندارند زیرا با این کار، مساجد و حوزه‌های علمیه، شکل حکومتی و دولتی پیدا می‌کنند و به این صورت آن‌ها جایگاه ارزشمند و مهم خود را در جامعه از دست می‌دهند، بنابراین حامیان کمک‌های مستمر دولتی به مساجد و حوزه‌های علمیه، یا ناآگاه هستند یا دوستدار روحانیت و انقلاب نیستند.

 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساجد و حوزه‌های علمیه باید مردمی باقی بمانند، یادآور شد: مردم از دیرباز تاکنون مجالس مذهبی را به طور خودجوش راه‌اندازی و مدیریت کرده‌اند و چندان نیازی به حمایت‌های مادی و اختصاص بودجه‌های دولتی برای اداره مساجد و حوزه‌های علمیه ندارند.

 

محصل همدانی با بیان اینکه علما با حفظ رویکرد مردمی می‌توانند مدیریت حکیمانه خود در مساجد، حوزه‌های علمیه و حسینیه‌ها را تقویت کنند، خاطرنشان کرد: اگر این نهادها حکومتی شوند میزان مدیریت علما بر آن‌ها کاسته می‌شود، این موضوع با ذکر این نمونه واقعی روشن می‌شود؛ زمانی به آیت‌الله بروجردی عرض کردند که برخی هیئات مذهبی اقداماتی خلاف شئون اهل بیت (ع) انجام می‌دهند به طوری که فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند موجب سوءاستفاده دشمن شود که ایشان مدیران آن هیئات را احضار کردند و گفتند «اگر من مرجع تقلید شما هستم دستور می‌دهم این‌گونه اقدامات را انجام ندهید» تصور کنید اگر آیت‌الله العظمی آیت‌الله بروجردی یک عالم درباری بودند، آیا می‌توانستند چین توصیه دلسوزانه‌ای به مدیران هیئات داشته باشند؟

 

وی با بیان اینکه خدشه‌دار کردن استقلال مساجد و حوزه‌های علمیه موجب تضعیف جایگاه مرجعیت و علما در جامعه می‌شود، گفت: نهادهای اصیل دینی همیشه مردمی اداره شده‌اند و همواره باید اینچنین باقی بمانند تا اثرگذاری خود در جامعه برای اشاعه فرهنگ و آموزه‌های قرآن اهل بیت (ع) را حفظ کنند.

 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره برگزاری هیئات مذهبی در مساجد و تحت مدیریت ائمه جماعات نیز، گفت: بهتر است با مدیران هیئات مذهبی این موضوع در میان گذاشته شود که برگزاری مجالس عزاداری و مولودی‌خوانی در مساجد به دلیل حضور مستمر یک روحانی در آن‌ها بهتر است و می‌تواند مانع از بروز خرافات و مطالب موهن شود.

 

محصل همدانی، راه‌اندازی سریع و بدون برنامه‌ریزی هیئات را یکی از مشکلات مجالس مذهبی در کشور، دانست و افزود: عملکرد برخی از هیئات مذهبی که به سرعت راه‌اندازی شده‌اند، نامطلوب است و باید دستگاه‌های فرهنگی برای رفع این موضوع چاره‌اندیشی کنند که بهترین راهکار برای مدیریت بهتر هیئات مذهبی، جذب آنها به نزدیک‌ترین مسجد است.

https://www.masjed.ir/u/22E

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: