دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۹۸۹۲
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت فعال در پیوند مسجد و مدرسه:

اجرای نمایشنامه«چشمه‌زلال‌غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) پیشوا گفت: نمایش «چشمه زلال غدیر» در راستای طرح پیوند مسجد و مدرسه به صورت میدانی اجرا شد. ایده‌ای نو که بسیاری را به مسجد و فعالیت‌های مسجدی جذب کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مهرماه سال 94 به امضا رسید و پس از آن همان تفاهم نامه در سال بعد با اداره کل شهرستان‌های استان تهران نیز به امضا رسید. پس از امضاءِ تفاهم نامه، جلسه توجیهی و هم اندیشی ائمه جماعات و جشنواره طرح پیوند مسجد و مدارس از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد اجرا شد تا فعالیت‌های ائمه جماعات در مسیر ارتباط با مدارس، از چارچوبی خاص و از هماهنگی بیشتری با مدیران آموزش و پرورش و مدارس، برخوردار شود.

طرح پیوند مسجد و مدرسه علاوه بر همپوشانی فعالیت های مسجد و مدرسه، نوعی همکاری کم نظیر بین این دو پایگاه مردمی بود. بطوریکه بسیاری از ائمه جماعات این طرح را یک امکان حقوقی برای حضور در مدارس معرفی کردند. پایگاه تخصصی مسجد در نظر دارد فعالیت‌‌های مساجد مختلف را در راستای تحقق اهداف مسجد و مدرسه و به منظور ارائه ایده های نو، از طریق گزارش و مصاحبه به اطلاع ائمه جماعات برساند.

آنچه در ادامه می‌آید مشروحی از فعالیت‌های حجت الاسلام اسفندیاری امام جماعت جوان مسجد ولیعصر(عج) ناحیه شهید مدرس پیشوا است که با هدف نوآوری در فعالیت‌های دانش‌آموزی و کشف استعدادهای آنها در مسیر آموزه‎های اسلامی، انجام شده است. 

حجت الاسلام اسفندیاری در ایام دهه ولایت با همکاری مدیران چند مدرسه، واقعه غدیر خم را بازسازی و در چند مدرسه و بوستان در سطح شهر به اجرا درآورد. او که خود حکم کارگردان این اجراها را به عهده داشت، تمامی دیالوگ ها را براساس مستندات معتبر تاریخی نوشته و به دانش آموزان ارائه کرد. بطوریکه مسئولان بصورت مداوم از گروه ایشان برای اجرا در نقاط مختلف دعوت می‌کردند.

حجت الاسلام اسفندیاری در خصوص نحوه پرداختن به چنین موضوعی می‌گوید: معرفی واقعه غدیر وظیفه همه شیعیان و بخصوص ائمه جماعات است. بر حسب این وظیفه و ارائه ایده‌ای نو نمایشنامه ای در این رابطه تقریر و اجرا کردیم. نمایشنامه ای که با هدف پیوند مسجد و مدرسه و ایجاد اشتیاق در دانش‌آموزان در بیان واقعه غدیر به اجرا در آمد، «چشمه زلال غدیر» نام داشت.

وی افزود: دانش آموزانی که نقش‌ها را اجرا کردند، 30 نفر از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی از مدارس مختلف در ناحیه پیشوا بودند که ارتباط منسجمی با مسجد ولیعصر(عج) داشتند. وقتی صحبت از نمایش و اجرای واقعه غدیرخم در سطح  شهر به میان آمد بسیاری از آنها ابراز خرسندی کردند و در تمام طول این اجراها یار و کمک اینجانب بودند.

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) در ادامه گفت: این نمایشنامه که بر اساس واقعه غدیر نوشته شده بود، در 6 جای مختلف و در بخش جلیل آباد پیشوا به صورت میدانی اجرا شد. درخواست برای اجرا بسیار زیاد بود ولی به دلیل اینکه این اجراها وقت زیادی می‌گرفت و موسم مهر و فصل مدارس هم در حال رسیدن بود به همان 6 اجرا کفایت کردیم تا در فرصتی دیگر این نمایشنامه را اجرا کنیم.

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) در ادامه گفت: این نمایشنامه در در پنج روز در سطح شهر اجرا شد و در یکی از روزها دو اجرا داشتیم. امام جمعه و سایر مسئولین شهر، بعد از اجرای این طرح بسیار استقبال کردند و خواستار اجرای چنین نمایش‎هایی در آینده شدند.

وی افزود: در سایه چنین طرح‎هایی می‌توان خانواده‌های دانش‌آموزان را نیز با فعالیت های مشترک مسجد و مدرسه آشنا کرد. به عنوان مثال در اجرای نمایش «چشمه زلال غدیر» بسیاری از خانواده ها و حتی بستگان آنها برای تماشای اجرای فرزندانشان به محل نمایش می‌آمدند و از اینکه بانی چنین کاری مسجد است بسیار خرسند بودند. در ادامه این طرح تعداد دانش‌آموزانی که به مسجد جذب شدند و ماندند، افزایش یافت.

وی در خصوص بازخورد و پیامدهای مثبت این طرح گفت: اجرای نمایشنامه، علاوه بر اینکه انگیزه و اشتیاق بسیاری در دانش ‌آموزان شهرستان پیشوا ایجاد کرد، باعث شد تا مردم با برخی از جنبه‌های غدیر آشنا شوند. به عنوان مثال بسیاری از مردم از اعجاز غدیر سخن گفتند و معترف شدند که ما دلیل شأن نزول آیه ((سَأَلَ سائِلٌ بِعَذاب واقِع * لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ : تقاضاکننده اى تقاضاى عذابى کرد...)) را نشنیده بودیم. در حالیکه شأن نزول این آیه و نحوه نزول آن در نمایشنامه به خوبی گنجانده شده بود.


اسفندیاری اضافه کرد: این آیه درباره روز غدیر خم نازل شده است. مردى در آن روز پس از باخبر شدن از موضوع، حاضر به پذیرش ولایت حضرت امیر مؤمنان نبود و از خداوند درخواست نزول عذاب کرد. این مطلب در حدیثى که مفسّر این آیه است، بیان شده است. این نکته به صورت دیالوگ در  این نمایشنامه آمده بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که دیالوگ‌ها و آیات در این نمایشنامه چگونه اجرا شدند، گفت: دیالوگ‌ها یا همان گفت و گوها را بازیگران با زبان فارسی می‌گفتند و آیات قرآن و برخی از احادیث نیز به صورت اِفکت صوتی برای حضار پخش می‌شد.

حجت الاسلام اسفندیاری در پاسخ به این سوال که طرح پیوند مسجد و مدرسه تا چه حد به اینگونه فعالیت ها کمک می‌کند گفت: قبل از ایجرای این نمایشنامه، مسجد ولیعصر(عج) کارهای زیادی برای جذب دانش‎آموزان انجام داده بود. اما این طرح باعث شد تا ما بتوانیم از مساجد مختلف کمک بگیریم و دانش‌آموزان را گردهم آورده و یک پروژه با این وسعت را اجرا کنیم.

اسفندیاری در ادامه گفت: در طول سالهایی که با دانش‌آموزان کار کردم هیچوقت چیزی را از آنها به غیر از زمان مشورت نخواستم. در واقع خواسته‎های من به عنوان یک روحانی و امام جماعت همیشه از زبان خود آنها به صورت ایده و پیشنهاد جاری می‌شد.

حجت الاسلام اسفندیاری امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) پیشوا در پایان گفت: پیوند مسجد و مدرسه امری است که می‌تواند آینده خوبی برای جذب و حفظ دانش‌آموزان در مسجد را رقم بزند و اجرای آن در قالب طرح پیوند مسجد و مدرسه سهولت همکاری دو نهاد مردمی را افزایش داده و همکاری طرفین را بیشتر می‌کند.

اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم
اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم
اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم
اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم
اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم
اجرای نمایشنامه«چشمه زلال غدیر» در پیشوا با استقبال بی‌نظیری مواجه شد/ از دانش آموزان مستقیم درخواست نمی‌کنم  

https://www.masjed.ir/u/22S

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن