سه شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۹۰۹
گزارشگر : ایده ایده
معاون‎ارتباطات‌حوزوی دفتر مقام‌معظم‌رهبری:

ائمه جماعات امین و پناهگاه مردم باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، گفت: ائمه جماعات باید امین، پدر، مامن و مشاور مردم باشند به گونه‌ای که افراد در سنین مختلف، نسبت به آنان، احساس انس کنند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی گفت: مساجد، پایگاهی برای رتق و فتق امور مسلمانان، مرکزی برای تربیت صحیح نسل جوان و نوجوان، مکانی برای انذار و آگاهی دادن به مردم، و هزار و یک کارکرد دیگر هستند، کارکردهایی که از صدر اسلام تاکنون مورد توجه ائمه جماعات و سایر دست‌اندراکاران مساجد بوده است و طبق تصریح کارشناسان حوزه مسجد و فرهنگ، بیشترین بار آن بر دوش ائمه جماعات است.

وی با بیان اینکه مسجدداری در تراز اسلامی، به ساخت یک مسجد و بسنده کردن به اقامه نماز در آن، اطلاق نمی‌شود، گفت: عمران معنوی مسجد نیازمند احیا و تقویت کارکردهای عبادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در تثبیت چنین رویکردی در کشور شده است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، با بیان اینکه امام جماعت باید به طور مستمر با مردم، همراه باشد و به حضور در مسجد به هنگام نماز جماعت، بسنده نکند، افزود: ائمه جماعات باید امین، پدر، مامن و مشاور مردم باشند و افراد مختلف در سنین متفاوت، نسبت به او، احساس انس کنند. 

مروی با بیان اینکه رفتار یک امام جماعت باید به گونه‌ای باشد که مردم هنگام بروز مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی یا برای طرح سوالات شرعی خود، به او مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات باید به گونه‌ای رفتار کنند که مردم، او را پدر، رفیق و دوست خود بدانند، به همین دلیل در روایتی آمده است که تا نماز تمام شد، امام جماعت رو به نمازگزاران بنشیند، تا مردم به راحتی پرسش های خود را با او در میان بگذارند. 

وی با بیان اینکه اگر همه ائمه جماعات، مورد اعتماد و مراجعه مردم باشند و مردم، آنان را دلسوز و امین خود بدانند، وضع دینی و فرهنگی کشور، بهتر می‌شود، گفت: امام جماعت و مردم، باید با یکدیگر مانوس باشند و مردم، یک امام جماعت را پناه، آرامش بخش و سنگ صبور خود بدانند. 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، گفت: وظیفه یک امام جماعت، صرفا اقامه نماز نیست که با اتمام نماز، از مسجد خارج شود، بلکه باید چند ساعت پیش و پس از اقامه نماز در مسجد حاضر شده و شنوای پرسش‌ها، درد و دل‌ها و نظرات افراد پیر و جوان، زن و مرد و حوزوی و دانشگاهی باشد، زیرا اگر ائمه جماعت چنین رویکردی داشته باشند، آنگاه کشور نیز در مسیر تعالی معنوی و فرهنگی گام بر می‌دارد.

مروی با بیان اینکه مردم باید امام جماعت را پدر روحانی خود بدانند و در تمام مشکلات خود، ابتدا به او مراجعه کنند، ادامه داد: پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) پدران معنوی جامعه بودند و مردم همواره به آنان مراجعه می‌کردند. 

وی خاطرنشان کرد: علما، روحانیون و ائمه جماعات مساجد، پدران روحانی جامعه هستند که در این صورت، مردم، مساجد را مهمترین و اصلی‌ترین مامن و ملجا خود می‌دانند. تاکید می‌کنم که حضور مستمر ائمه جماعات در مساجد، مهم‌ترین لازمه تحقق مسجد تراز اسلامی است.

https://www.masjed.ir/u/1tT

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن