چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۹۲۶
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام حاج‌علی اکبری؛

قرآن کریم منبعی بیدار کننده برای انسان است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ذکرپذیری از قرآن کریم یکی از اموری است که باید رعایت شود. انسان باید توجه داشته باشد که قرآن کریم منبع بیدارکننده در اختیار، آسان، روان و کاملا متفاوت است و این امکان را به انسان می‌دهد تا به هر میزان که او ظرفیت دارد انسان را از ظلمت و غفلت به نور و روشنایی هدایت کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته در جلسه شرح تفسیر دعای نورانی صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: با قرآن بودن آدابی دارد که باید رعایت شود تا مورد پسند خداوند قرار گیرد.

وی افزود: ذکرپذیری از قرآن کریم یکی از اموری است که باید رعایت شود. انسان باید توجه داشته باشد که قرآن کریم منبع بیدارکننده در اختیار، آسان، روان و کاملا متفاوت است و این امکان را به انسان می‌دهد تا به هر میزان که او ظرفیت دارد انسان را از ظلمت و غفلت به نور و روشنایی هدایت کند.  بنابراین انسان به هر میزان که ظرفیت داشته باشد می‌تواند به وسیله قرآن کریم از غفلت رها و به نور هدایت شود.

حجت الاسلام حاج علی‌اکبری با استناد به سوره مبارکه قمر، ابراز کرد: خداوند در این سوره مبارکه می‌فرماید: ما قرآن را برای ذکر، آسان و روان کردیم آیا کسی هست این ذکر آسان و روان شده را دریافت کند؛ خداوند متعال در این آیه انسان را به سوی قرآن کریم برای بیداری و ذکر پذیری دعوت می‌کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خداوند می‌فرماید«وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»، براساس این آیه خداوند به ما نشان می‌دهد که بیدار شدن از خواب غفلت کار آسانی نیست زیرا ما در محیطی قرار داریم که طبع این محیط غفلت است برهمین اساس می‌فرماید: غفلت روی غفلت است؛ بنابراین قرآن ذکر آسان شده است تا به این وسیله انسان بیدار شود و حجاب‌ها از مقابل دیدگانش کنار بروند و خود را در میان هستی کشف کرده و بتواند رحمت و عزت الهی را مشاهده کند.

وی قرآن کریم را گنج عظیم قابل دسترس بیان کرد و اظهار داشت: براساس آیات قرآن انسان اگر بخواهد به مقام ذکر نائل شود باید دلش را خاشعانه و در خلوت به محضر قرآن ببرد بنابراین زمانی که انسان به حال انابه افتاد در این هنگام جام ذکر را خواهد نوشید.

حجت الاسلام حاج علی‌اکبری ادامه داد: خداوند در سوره یس اشاره به حضور خاشعانه همراه با ترس دارد، مقصود از ترس، ترسیدن از مهربان است برای مثال ترس کودک از والدین به سبب وحشت محروم شدن او از مهربانی آنان است، امام سجاد(ع) می‌فرمایند: بارالها؛ مرا از دستان خودت رها مکن یا جای دیگر می‌فرمایند: خدایا؛ مرا از محیط عنایتت دور نکن؛ بنابراین اگر انسان خاشعانه در محضر قرآن حاضر شود مقدمه بهره بردن از برکات ذکر برای او فراهم خواهد شد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص اینکه آیات وعید فرصتهای مناسبی برای بیداری انسان از خواب سنگین فراهم می‌آورد، تصریح کرد: خداوند برای بیدار ساختن برخی انسانها‌ از خواب سبک از آیات وعده و برای بیداری کردن برخی دیگر که در خواب سنگین فرو رفته‌اند از آیات وعید بهره می‌برد. انسان در گام نخست گرفتار خواب سنگین است.

وی درباره آیات عبرت آموز بودن قرآن کریم، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما برای هدایت شما در قرآن عبرت قرار دادیم؛ قصص قرآنی منبع دریافت عبرت‌ها است برای مثال خداوند در سوره یوسف اشاره به ابتدا و انتهای ماجرای حضرت دارند و این سرگذشت را با بیانی شیرین و تصویرگری فوق العاده معجز گون نقل می‌کند و زمانی که ماجرا تمام می‌شود می‌فرماید: این آیات عبرت است برای صاحبان خرد.

حجت الاسلام حاج علی‌اکبری ادامه داد: مرحوم طباطبایی می‌فرمایند: کل سوره یوسف اشاره به ولایت الهی دارد؛ در این سوره خداوند به انسان این گونه بیان می‌کند که اگر خودت را به من بسپاری تو را از ته چاه به عزیزی مصر می‌رسانم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید براینکه انسان باید شرایط و موقعیت خود را با آیات عبرت آموز قرآن تطبیق دهد، عنوان کرد: این آیات به انسان قواعد زندگی کردن را آموزش می‌دهد برای مثال خداوند در قرآن کریم اشاره به ماجرای حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س)، حضرت یوسف(ع)، حضرت نوح(ع) می‌کند تا انسان با خرد از آنان عبرت گرفته و به نقاط ضعف و موقعیت خود بیشتر آشنا شود و بداند در زندگی باید چگونه رفتار کند.

وی در پایان با بیان اینکه ماجرای قوم بنی اسرائیل سراسر عبرتهای اجتماعی و سیاست‌های متکی بر قوم است، خاطر نشان کرد: توجه به تبیین و تشریح ماجرای قوم بنی اسرائیل نیاز ویژه امروز است مقایسه اوضاع و شرایطی که ما در نظام شاهنشاهی داشتیم و خارج شدیم همچنین آفت‌ها و ضربه‌هایی که به قوم بنی اسرائیل وارد شد و امروز ما را تهدید می‌کند باید تطبیق داده شود و مورد عبرت قرار گیرد. انسان اگر موقعیت خود را با آیات عبرت آموز الهی تطبیق دهد در پیچیده‌ترین شرایط هم قرار بگیرد به سلامت از آن عبور خواهد کرد.

https://www.masjed.ir/u/3lZ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن