سه شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۰۷۲
گزارشگر : ایده ایده
معرفی کتاب؛

بایسته‌های شورای فرهنگی مسجد منتشر شد

کتاب اول "مجموعه بایسته های برنامه ای مسجد" در اختیار ائمه جماعات و علاقه مندان به موضوعات مسجدی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، کتاب "بایسته های شورای فرهنگی مسجد" به عنوان اولین کتاب از "مجموعه بایسته های برنامه ای مسجد" به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شده است. مجموعه پنج جلدی بایسته های برنامه‌ای مسجد، که توسط معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد طراحی گردیده است، تلاش می‌کند ابعاد مختلف نظام برنامه ای مساجد را مشتمل بر الگوی تصمیم‌ گیری و تصمیم سازی برنامه‌ای (با محوریت شورای فرهنگی مسجد) الگوی برنامه ریزی و طراحی های برنامه ای، برنامه‌های عبادی و نیایشی، برنامه‌های فرهنگی تربیتی و برنامه ها و فعالیت‌های اجتماعی، با بهره گیری از آموزه ها و بایسته‌های دینی، آیات و روایات، تجربه‌ها و ایده‌های موجود و الگوها و چارچوب‌های طراحی شده، در اختیار ائمه محترم جماعات و سایر فعالین مسجد گذارد.

تشکیل شورای فرهنگی در مسجد، یا جلساتی که به نحوی در موضوعات فرهنگی مسجد به بحث و تبادل نظر می پردازد، سابقه ای دیرینه دارد. به هر حال اغلب مساجدی که به نحوی در زمینه کارکردها و برنامه های فرهنگی، اقدامات موفقی را به عنوان تجربه در اختیار دارند، از چنین ظرفیتی برای طراحی‌های فرهنگی و همچنین استفاده از خرد جمعی برخوردارند.

با این وجود تشکیل شورای فرهنگی موضوعی است که از سال 1392 توسط معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به عنوان یک تجربه قابل تعمیم، تلقی و در قالب آیین نامه شورای فرهنگی در اختیار ائمه جماعات قرار گرفته است و از تاریخ فوق تاکنون نیز در جلسات آموزشی توجیهی، هم‌اندیشی های دوره ای، بازدید های میدانی و کلیه تعاملات صورت گرفته با ائمه محترم جماعات، تشکیل و فعال‌سازی شورای فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین شاخص های موفقیت مسجد، مطرح گردیده است.

در نظام نامه مدیریت فرهنگی مسجد نیز که در سال 1394 توسط معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان چارچوب و الگوی کارکرد فرهنگی مسجد طراحی گردیده است، تشکیل و فعال سازی شورای فرهنگی مسجد، به عنوان چارچوب و الگوی کارکرد فرهنگی مسجد طراحی گردیده است، تشکیل و فعال‌سازی شورای فرهنگی مسجد، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و کلیدی در بعد فرهنگی فعالیت های مسجد، مد نظر و مورد تاکید قرار گرفته است.

آنچه پس از گذشت چند سال از طرح موضوع شورای فرهنگی به عنوان یک نیاز روزآمد به چشم می خورد، ارائه چارچوبی نظام مند و برگرفته از تجربه های میدانی است که بتواند ائمه محترم جماعات و سایر فعالین مسجد را در تشکیل، استمرار و نقش آفرینی موثر شورای فرهنگی یاری نماید.

آنچه در این کتاب وجود دارد، تبیین ضرورت و مبنای تشکیل شورای فرهنگی به عنوان الگوی تصمیم گیری و تصمیم سازی در محیط مسجد و همچنین تبیین ابعاد مختلف این سازوکار مدیریتی می باشد.

همچنین در این کتاب پیشنهاداتی برای اداره‌ی مطلوب تر جلسات، انتخاب اولویت های موضوعی و کاربرگ های اجرایی آورده شده است.

شورای فرهنگی مسجد  

https://www.masjed.ir/u/32e

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری