یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۷
سرویس : سرویس اصلی خبری
کد خبر : ۳۰۲۰۶
گزارشگر : محمد قدس
حجت الاسلام صداقت عنوان کرد:

حرکت خودجوش مساجد در زلزله کرمانشاه

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فعالیت خودجوش مساجد در بحران های کشوری مانند زلزله اخیر، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد عضو کمیته مدیریت بحران نیست در حالی که باید از ظرفیت مساجد در بحران‌ها استفاده شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تحلیل عملکرد مساجد در بحران‌ها به ویژه زلزله اخیر استان کرمانشاه پرداخت و عنوان کرد: اولین محلی که پیامبر(ص) در حکومت اسلامی بنا کردند مسجد بود. مسجد در طول تاریخ اسلام محل اجتماعات مردمی و خدمت رسانی به مردم بود به نحوی که حتی اگر فقیری می‌خواست فقرش را برطرف کند به مسجد مراجعه می‌کرد، پیامبر (ص) نیز اجتماعات را در مسجد تشکیل می‌دادند و در مسجد به امور مردم رسیدگی می کردند.

کمرنگ شدن محوریت مساجد در اثر سیاست گذاری‌های غلط رخ داد

وی کمرنگ شدن محوریت مساجد در جامعه را یکی از غفلت‌هایی دانست که در اثر سیاست‌گذاری‌های غلط رخ داده است و عنوان‌ کرد: یکی از اتفاقاتی که در جامعه ما به دلیل غفلت رخ داد این بود که محور اجتماعی مسجد را به خاطر سیاست گذاری های غلط کمرنگ کردیم. این سیاست‌ها چه از طرف سیاست گذاران و قانون گذاران اتفاق افتاده باشد و چه از طرف متولیان و نمازگزاران مساجد موجب شد که نقش اجتماعی مساجد کمرنگ شود.

حجت‌الاسلام صداقت ادامه داد: برخی می‌خواستند مساجد به یک عبادتگاه صرف تبدیل شوند اما با توصیه‌هایی که رهبر کبیر انقلاب داشتند با این عنوان که مساجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید و تأکیدات مقام معظم رهبری تحت عنوان مسجد هسته مقاومت این کار عملی نشد و رویکرد مساجد به خصوص طی چند سال اخیر به سمت توجه بیشتر به کارکردهای اجتماعی پیش رفته است.

وی در خصوص فعالیت‌های مساجد در زلزله اخیر کرمانشاه گفت: در مسئله زلزله اخیر شاهد میلیاردها تومان کمک از طرف مساجد به مردم بودیم. تنها در یک مورد کمک، مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران در یک روز و طی یک جلسه یک ساعته ۴۰۰ میلیون تومان کمک جمع آوری کرد. این پول برای تهیه زیرانداز جمع آوری شده بود که همانجا نیز با یک کارخانه در تهران قرارداد تولید زیرانداز بسته شد و در حال حاضر این زیراندازها تولید و ارسال شده است.

در بحران ها از ظرفیت مساجد استفاده شود

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سؤال که اگر جمع‌آوری همه کمک‌ها در کشور با محوریت مساجد صورت می‌گرفت آیا منجر به برنامه‌ریزی بهتر و پیشگیری از برخی اسراف‌ها و هدر رفت کمک‌ها نمی‌شد؟ گفت: اگر این اتفاق می‌افتاد بسیار بهتر بود. پیشنهاد ما به مسئولان در جمعیت هلال احمر و سازمان مدیریت بحران این بود که از ظرفیت مساجد در بحران ها استفاده شود. در این حادثه مساجد به صورت خودجوش وارد میدان فعالیت شدند و ما فقط توانستیم این حرکت خودجوش و آتش به اختیار را سامان داده، هدایت کنیم و وزن کارشناسی اقدامات را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ما جلساتی را با مسئولان هلال احمر، سپاه و سایر نهادهای مسئول در زلزله برگزار و نیازها را شناسایی کردیم و سپس به مساجد توصیه کردیم نمازگزاران و مردم را تشویق کنند که در درجه اول وسایل گرمایشی و زیرانداز اهدا کنند، در مرحله دوم نیز مساجد را به سمت جمع آوری کمک‌های نقدی جهت تهیه کانکس و سرپناه پیش بردیم.

مساجد خواه ناخواه محور محلات و جوامع ما هستند/ چرا ایجاد نهادهای جدید؟

صداقت با تأکید بر اینکه مساجد خواه ناخواه محور محلات و جوامع ما است، گفت: مردم مسلمان و کسانی که انسانیتشان زنده است و دلشان برای مظلومان عالم می‌تپد مسجد را یک مأمن و محل مراجعه می‌دانند و این ظرفیت بزرگی است که خداوند در جامعه اسلامی آن را پیش بینی کرده است اما ما در برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غافلانه نقش مسجد را کمرنگ کرده‌‌ایم و روی آوریم به تأسیس نهادهای جدید در حالی که یک مرکز مردم نهاد قوی وجود داشت.

وی با ابراز خرسندی از توجه بیشتر مردم و دست اندرکاران مساجد به نقش اجتماعی مساجد در سال‌هال اخیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردمی که در مساجد رفت و آمد می‌کنند و فعالان مساجد این دغدغه را دارند که در بحران‌هایی مانند زلزله فعال باشند و به سایر فعالیت‌های اجتماعی مانند کمک به تأمین جهیزیه، درمان معتادان و ... نیز ورود خوبی داشته‌اند.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سؤال که آیا مرکز رسیدگی به امور مساجد عضو ستاد بحران کشور هست؟ گفت خیر. یکی از انتقادهای ما هم همین است که چرا مساجد را به عنوان عضوی از ستاد بحران قرار نداده‌اند. اگر بحرانی مانند زلزله به خصوص در شهرهای بزرگ اتفاق بیفتد به غیر از مساجد کجا را آماده داریم که بتوانیم در آن پایگاهی به عنوان مدیریت بحران آن مناطق قرار دهیم؟ محلی که بتوان محله به محله شبکه‌ای از مراکز مدیریت بحران را ایجاد و به مردم منطقه کمک کند؟ بر همین اساس در حال رایزنی با سازمان مدیریت بحران کشور هستیم تا مرکز امور مساجد را به عنوان عضوی از ستاد مدیریت بحران معرفی کنند.

https://www.masjed.ir/u/39p

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: