دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۰۲۸۳
گزارشگر : محسن عزیزی
معرفی مساجد جهان / 2

مسجد جامع الکبیر تونس/ مسجدی که حملات فرانسویان نیز نتوانست آن را از بین ببرد + تصاویر

مسجد جامع الکبیر در شهر صفاقس تونس اولین مسجد جامع این شهر است که تاریخ تأسیس آن به سال ساخت دیوارهای اولیه این شهر در 849 میلادی بازمی گردد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد الکبیر در مرکز شهر و بافت قدیمی شهر صفاقس واقع شده است و این موقعیت باعث شباهت بسیار زیاد آن به شهر کوفه شده است. این مسجد در زمان دولت اغلبیان که در قرن نهم میلادی بر آفریقا حکومت می کردند، ساخته شد.

تاریخچه مسجد

با گذر زمان و تغییر حاکمان در شهر صفاقس، تغییراتی نیز در مسجد جامع الکبیر ایجاد شد. این مسجد همزمان با دیوارهای شهر در سال 235 هجری قمری با گل و آجر ساخته شد که با حکمرانی علی بن سالم البکری همزمان بود. حدود ده سال بعد یعنی در سال 859 میلادی ساختمان مسجد با سنگ آهک و گل رس بازسازی شد که با دوران زمامداری ابی ابراهیم حمد الأغلب همزمان بود.

نخستین عملیات توسعه مسجد الکبیر در زمان فرمانروایی ابی الفتوح المنصور در سال 378 هجری قمری شروع شد. در این سال دو گنبد بر روی در اصلی و بخش جنوبی مسجد بنا و اکثر بخش های ساختمان بازسازی شد، همچنین گلدسته ای به ارتفاع حدود 25 متر به آن اضافه شد.

از قرن یازدهم میلادی تا قرن هفدهم شهر صفاقس شاهد سلسه ناآرامی ها، جنگ ها و درگیری ها بود. در این مقطع بخش هایی از مسجد که تخریب و فرسوده شده بود توسط افراد با نفوذ به خانه مسکونی و دکان تبدیل شده و یا اینکه فروخته شد.

در قرن هیجدهم میلادی شیخ العزیز الفراتی امام جماعت مسجد جامع الکبیر تولیت آن را بر عهده گرفت. وی با هزینه خود بخش هایی از بنای آن را ترمیم کرد و اعتبار سابق را به آن بازگرداند. منبری جدید برای آن ساخت و به بازسازی، توسعه و بازسازی آن تا سال 1774 میلادی ادامه داد.

 استعمار فرانسه و حمله به مسجد الکبیر

شاید استعمار فرانسه تاریکترین دوره مسجد جامع الکبیر از زمان تاسیس آن باشد. اولین بمبی که ناوگان جنگی فرانسه در سال 1881 به شهر صفاقس تونس شلیک کرد، به گنبد این مسجد اصابت کرد. بعد از اینکه سربازان فرانسوی توانستند شهر را به تصرف خود در بیاورند، مسجد را به پادگان محل استراحت خود کردند و از صحن مسجد به عنوان اصطبل برای اسب های خود استفاده می کردند. در بحبوحه جنگ جهانی دوم در سال 1942 دو بمب دیگر به این مسجد اصابت کرد.

بعد از استقلال تونس، بخش های مختلف مسجد جامع الکبیر ترمیم و بازسازی شد. شهر صفاقس به خاطر بناهای تاریخی موجود و همچنین مسجد جامع الکبیر در انتظار ثبت در میران جهانی یونسکو است.

 

مسجد الکبیر 5
مسجد الکبیر 4
مسجد الکبیر 3
مسجد الکبیر 2

 

برای مشاهده این گزارش در بخش عربی بر روی http://www.masjed.ir/ar/newsagency/30305 کلیک کنید.

https://www.masjed.ir/u/3iA

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری