یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۹:۳۷
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۰۲۸۷
گزارشگر : وحید پورتجریشی
مدیر اداره وقف جعفری کویت:

تفسیر نادرست قرآن موجب بیشتر فتنه ها در جهان اسلام است .

گروه بین‌الملل: مدیر اداره وقف جعفری با اشاره به این که اهمیت مبارزه فکری و فرهنگی در مرحله پساداعش کمتر از مبارزه مسلحانه نیست، تأکید کرد: متأسفانه فهم نادرست مفاهیم قرآن و متون دینی و تفسیر به رأی کلام وحی، ریشه برخی فتنه‌انگیزی‌ها در جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از اسامه منصور ابراهیم صایغ»، مدیر اداره وقف جعفری کویت، اهمیت مبارزه فکری و فرهنگی با اندیشه و اعتقادات تکفیری داعش در منطقه و جوامع اسلامی کمتر از مبارزه مسلحانه و میدانی با عناصر این جریان ضاله و منحرف نیست.

مدیر اداره وقف جعفری کویت به مرحله پساداعش و شکست میدانی این گروه در عراق و سوریه و به طور کلی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: به لطف خدا جریان‌های تکفیری در تحقق اهداف شوم خود که تفرقه و اختلاف‌افکنی میان امت اسلام بود، شکست خوردند و اکنون مرحله همدلی و همبستگی برای تحقق امنیت و آرامش در جوامع اسلامی است.

صایغ یادآور شد: جریان تکفیری ـ تروریستی داعش که اکنون متحمل شکست و نابودی در بخشی از جهان اسلام شد، تلاش می‌کند از راه‌ها و ابزارهای مختلف خود را احیا و با کسانی که در اصول و اعتقادات با افکار و اندیشه‌های این گروه ضاله اختلاف دارند، مبارزه کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بر همه کشورهای اسلامی لازم است با هدف تبیین چهره رحمانی و درخشان اسلام، برای اصل همزیستی مسالمت‌آمیز حتی با کشورهای غیراسلامی توجه و اهمیت ویژه‌ای قائل باشند، زیرا قبول اندیشه‌ها و افکار مختلف در شرایط کنونی برای فراگیر شدن صلح در منطقه امری ضروری است.

محکومیت معرفی

ابراهیم صایغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسئله فلسطین و قدس به عنوان اولویت اصلی و امروز امت اسلامی اشاره کرد و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا را به شدت محکوم کرد.

وی درباره نقش علما و اندیشمندان مسلمان در حمایت از مسئله قدس شریف و مقابله با توطئه‌هایی که هویت این شهر را هدف قرار داده است، تصریح کرد: بدیهی است که تنها کسی که از فتنه‌ها و اختلافات موجود در جهان اسلام نفع می‌برد، اسرائیل است، بنابراین تمامی علما، صاحب‌نظران، فرهیختگان و اصحاب قلم و رسانه در جهان اسلام موظفند توجه و اهتمام ویژه‌ای به مسئله قدس داشته باشند و ضمن کنارگذاشتن اختلاف‌نظرها، موضوع قدس را در اولویت مسائل خود قرار دهند.

ضرورت آگاهی‌بخشی 

مدیر اداره وقف جعفری کویت در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بر ضرورت آگاهی‌بخشی میان جوانان مسلمان نسبت به اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه و تکفیری از سوی علمای شیعه و سنی تأکید کرد و گفت: علمای مسلمان موظفند علاوه بر تبلیغ و ترویج اسلام و فرهنگ  صحیح این دین مبین و آموزه‌های ارزشمند آن همچون پذیرش یکدیگر، جنبه رحمانی اسلام و تسامح، به آگاهی‌بخشی به جوانان و ممانعت از افتادن آن‌ها در دام افکار و اندیشه‌های تکفیری نیز اهمیت دهند.

تفسیر نادرست

وی همچنین به مقوله تفسیر نادرست آیات قرآن و متون دینی از سوی برخی گروه‌های مغرض به‌ویژه جریان‌های تکفیری و تروریستی اشاره کرد و گفت:این موضوع در سال‌های اخیر یکی از عوامل مهم در ایجاد فتنه و تفرقه در کشورهای اسلامی و عربی بوده است.

اسامه منصور ابراهیم صایغ با اشاره به ظهور فرق اسلامی و از جمله خوارج بعد از پیامبر اسلام (ص) وظهور خوارج در زمان حاضر که در قالب گروه‌های تروریستی و تکفیری نمود پیدا کرده است، گفت: اختلاف‌نظر در مسائل و اختلاف آراء در استنباط احکام فقهی و شرعی امری طبیعی است، اما مهم این است که همگان باید به آراء و اعتقادات یکدیگر احترام بگذارد و از تعصب به یک اندیشه و مقابله با دیگر آراء خودداری کنند.

وی در پایان بر ضرورت تحقق انسجام و وحدت میان امت اسلام برای مقابله با فتنه‌ها و چالش‌های کنونی تأکید کرد و گفت: برگزاری سالانه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، فرصتی برای دعوت همگان به وحدت کلمه، اخوت، دوستی و برادری است.

یادآور می‌شود، سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با مشارکت ۵۰۰ اندیشمند، عالم، صاحب‌نظر و متفکر دینی طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه سال جاری در تهران برگزار شد/. 

https://www.masjed.ir/u/3vz

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: