دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۸:۱۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۰۲۹۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد :

تصمیم ترامپ درباره قدس باعث افزایش خشونت ها می شود .

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است که ترامپ از سر لجبازی اقدام به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس کرده و این کار بعید است به نتیجه مورد دلخواه واشنگتن برسد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد _ گروه بین الملل :اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خصوص بیت المقدس تبعات زیادی را به دنبال داشته بطوریکه علاوه بر برگزاری اعتراضات گسترده در کشورهای مسلمان موجب منزوی شدن آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز شده و حتی مالزی به کشورهای مسلمان صادر کننده نفت پیشنهاد داده که در اعتراض به تصمیم آمریکا اقدام به حذف دلار از معاملات نفتی خود کنند.

نکته جالب در این خصوص آن است که حتی نزدیک ترین همپیمانان آمریکا نیز از این تصمیم ترامپ حمایت نکرده و خواستار بازبینی این تصمیم از سوی ترامپ شده اند. بدون شک این تصمیم و اقدام آمریکا تبعات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی را خواهد داشت.

پروفسور سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد موسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است.

بعید به نظر می رسد که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود شاهد صلح میان فلسطینیان و اسرائیل که «جرد کوشنر» داماد وی رهبری آن را برعهده دارد باشد سرور در تشریح دیدگاه خود در مورد تصمیم ترامپ گفت: در مورد تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس سه سوال پیش می آید: اول آنکه چرا او این کار را انجام داد؟ دوم آنکه پیامدهای این تصمیم چه خواهد بود؟ و سوم آنکه آیا این تصمیم و اقدام منجر به نتیجه می شود؟

وی افزود: در پاسخ به پرسش اول باید گفت که این اقدام به دلیل سیاست های داخلی بوده است. ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی وعده انتقال سفارت به بیت المقدس را داده بود و مهمترین حامیان مالی وی خواهان تحقق این وعده بودند. این اقدام ترامپ با استقبال زیادی در میان «مسیحیان اوانجلیکن» مواجه شد اما در میان یهودیان استقبال در این حد نبود. باید این نکته را به ترامپ متذکر شد که باید به فکر سایر وعده های انتخاباتی خود که در دولت رها شده اند نیز باشد.

سرور یادآور شد: در مورد سوال دوم باید گفت مخالفت دوستان و متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه تاثیری در انجام این کار از سوی ترامپ نداشت و گویا رئیس جمهور آمریکا از پیش بینی این موضوع که انتقال سفارت به بیت المقدس چه تاثیراتی می تواند داشته باشد خودداری کرده است. این نکته عجیب و مهمی است چون ترامپ اعلام کرده که بیت المقدس تقسیم نمی شود.

وی افزود: از نقطه نظر فلسطینیان، اعراب و مسلمانان این اقدام ترامپ هیچ جذابیتی ندارد و بصورت کلی این امر آمریکا را به عنوان یک میانجی عادل در مناقشات اسرائیل و فلسطین بی اعتبار می کند. در مورد تبعات دیگر این اقدام باید منتظر ماند و دید چه می شود. ادامه اعتراضات و تظاهرات ها کمترنی پیامد آن است. این تصمیم پیامدهای بلند مدت دیگری را هم دارد. ترامپ با این کار پایداری راه حل ۲ کشوری را که اغلب فلسطینی ها و اسرائیلی ها و همچنین آمریکائی ها و سایر کشورهای جهان به آن اعتقاد داشتند و برای چند دهه از آن حمایت می کردند زیر سوال برد. فلسطینی ها خواهان کشوری که بیت المقدس پایتخت آن نباشد نیستند.

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر فلسطینی ها نتوانند کشور خودشان را داشته باشند آنگاه بدنبال رسیدن به حقوق برابر در دورن یک کشور خواهند بود که این امر ماهیت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی را زیر سوال می برد چون اگر ما کرانه باختری و نوار غزه را نیز جزو این کشور به حساب بیاوریم فلسطینی ها در اکثریت هستند.

وی افزود: برای رهایی از این وضعیت شاید اسرائیلی ها بخواهند غزه را به مصر بدهند. مصر در سال های دور غزه را کنترل می کرد اما در شرایط فعلی چنین چیزی را قبول نمی کند. مصر نمی خواهد جمعیت فقیری از فلسطینی ها را جذب کند چون در حال حاضر با مشکلات زیادی از سوی افراطیون در سیناء مواجه است.

سرور در ادامه یادآور شد: دولت ترامپ در این مورد افراطی عمل کرده شاید ترامپ دوست دارد اینطور فکر کند که با این کار روند صلح خاورمیانه سرعت می گیرد اما بعید به نظر می رسد که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود شاهد صلح میان فلسطینیان و اسرائیل که «جرد کوشنر» داماد وی رهبری آن را برعهده دارد باشد. من حتی در این مورد تردید دارم که این طرح ترامپ به نتیجه برسد. ترامپ تصمیم به انجام کاری گرفته که موجب انحراف افکار عمومی و همچنین افزایش خشونت ها می شود که فلسطینی ها عامل آن قلمداد خواهند شد.

وی در پایان افزود: من به عنوان کسی که سال های زیادی را در خاورمیانه بوده و به نظریه های توطئه تمایل دارد می گویم که نادیده انگاشتن و لجبازی موجب این تصمیم ترامپ شده است. باید ببینیم که آیا کنگره آمریکا با این تصمیم و انتقال سفارت به بیت المقدس موافقت می کند و حاضر است میلیون ها دلار را صرف ساختن «دژی» که آمریکا در بیت المقدس به آن نیاز دارد بکند یا خیر . آیا ممکن است ما از تبعات این تصمیم متحمل مشکلاتی بشویم اما شاهد ساخته شدن این دژ نباشیم؟

منبع: خیرگزاری مهر

https://www.masjed.ir/u/3j6

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن