چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۴
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۳۳۴
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد لیلة‌القدر مطرح کرد:

همکاری مدارس لازمه تحقق پیوند مسجد و مدرسه است

حجت‌الاسلام عبدالحمیدی گفت: معمولاً مدیران مدارس از فعالیت امام جماعت در مدرسه استقبال کمتری می‌کنند چراکه انجام چنین فعالیت‌هایی برای آنها مستلزم صرف وقت و هزینه است ولی به هر حال ما فعالیت‌های خودمان را در مدارس دنبال می‌کنیم

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام محمدحسین عبدالحمیدی امام جماعت مسجد لیلة القدر در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد درباره فعالیت‌های مسجد لیلةالقدر در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه گفت: ما یکسری فعالیت‌هایی را از قبل در دستور کار داشته‌ایم و هر کدام از اینها به نحوی در بعضی از مقاطع انجام شده است؛ نخست برگزاری جشن عبادت پر شور برای دانش‌آموزان پسر بوده که ما برگزار کردیم و برای آینده نیز در دستور کار داریم.
 
وی با اشاره به عدم استقبال مدیران مدارس از فعالیت امام جماعت در مدرسه عنوان کرد: معمولاً مدیران مدارس از فعالیت امام جماعت در مدرسه استقبال کمتری می‌کنند چراکه انجام چنین فعالیت‌هایی برای آنها مستلزم صرف وقت و هزینه است ولی به هر حال ما فعالیت‌های خودمان را در مدارس دنبال می‌کنیم که برگزاری جلساتِ مشاوره‌ و مسائل آموزشی و تربیتی و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌های ما در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه است.
 
امام جماعت مسجد لیله القدر اظهار داشت: همچنین ما برای بعضی از مناسبت‌ها در بعضی از مدارس برای ارائه سخنرانی یا نشست‌هایی حضور داریم؛ در هفته معلم نیز با همکاری چند تن از اعضای شورای فرهنگی مسجد در مراسمی همراه با دسته گل و شیرینی از معلمان مدارس اطراف مسجد لیلةالقدر تقدیر کرده و به آنها خسته نباشید می‌گفتیم و نشستی هم با کادر آموزشی مدرسه داشتیم.

وی بیان داشت: از دیگر اقداماتی که در راستای تحقق پیوند مسجد و مدرسه داشته‌ایم عبارتند از اینکه بعضی از مدارس نیاز به امام جماعت برای نماز داشتند در این خصوص اقدام کردیم، بعضی از مدارس اعلام آمادگی کرده بودند که ظهرها بچه‌ها را بیاورند مسجد و یک برنامه تشویقی برای آنها بین دو نماز داشته باشیم و این برنامه گاهی وقتها اتفاق می‌افتد و بعضی از مدارس این آمادگی دارند. 
 
حجت‌الاسلام عبدالحمیدی تصریح کرد: در راستای تحقق این طرح، نامه‌ای به اداره آموزش و پرورش منطقه نوشتیم و لیست کارهایی که برای انجام آنها آمادگی داریم را نیز عنوان کردیم و گفتیم ما برای اجرای پیوند مسجد و مدرسه آمادگی داریم که آموزش و پرورش هم با اِعمال تغیییراتی در موارد بیان شده از سوی ما، طی نامه‌ای از مدارس خواست که با ما در این زمینه همکاری کنند و نگرانی خاصی در این خصوص نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که پیوند مسجد و مدرسه تا چه اندازه در جذب و حفظ دانش‌آموزان مؤثر بوده است، گفت: ما یک کانون فرهنگی در مسجد لیلةالقدر داریم که معمولاً از دانش‌آموزان ثبت‌نام می‌کنیم در حالی که قبلاً در این مورد مشکل داشتیم یعنی به طور عمومی اعلام ثبت‌نام می‌کردیم، بنر می‌زدیم و تبلیغات می‌کردیم که در نتیجه، معمولاً حداقلی از افراد ورود پیدا می‌کردند، همچنین قبلاً مدیران اجازه اینکه ما در مدارس تبلیغ کنیم را نمی‌دادند و  بعد از اینکه این ارتباط و پیوند برقرار شد، ما الان معمولاً اوایل تابستان زمان تعطیلات مدارس، تبلیغاتمان را در مدارس داریم و با مدیران هم رایزنی می‌کنیم الان ما برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در کانون با مراجعاتی مواجه هستیم که نمی‌توانیم جوابگوی آنها باشیم؛ یعنی بیش از ظرفیت مسجد مراجعه داریم که مجبور هستیم خیلی از آنها را جواب کنیم ولی شاید بخشی از این اقبال تحت تاثیر این پیوند بوده است.
 
امام جماعت مسجد لیلةالقدر ادامه داد: حالا به شکلهای دیگر هم بچه‌هایی که در مدارس اطراف هستند، خود مدیران مقیدند که هفته‌ای یکی دو بار بچه‌ها را بیاورند و این رفت و آمدها خواه ناخواه بچه‌ها را با مسجد مأنوس می‌کند و پیگیری بعدی آنها برای مشارکت در فعالیت‌های مسجد را هم به دنبال دارد.

وی با اشاره به حضور پرشور دانش‌آموزان در فعالیت‌های مسجد، اظهار داشت: کانون فرهنگی مسجد لیلةالقدر ظرفیت بیش از 70-80 دانش‌آموز را ندارد و رقمی معادل همین تعداد دانش‌آموز مراجعه کرده بودند که بنا به محدودیت مسجد  نتوانستند نام‌نویسی کنند. این 70-80 دانش‌آموز هر روز در مسجد حضور دارند، زمان نماز، زمان مناسبت‌ها و مراسم‌ها، در کلاسهای معارف و قرآن حضور دارند، اردو می‌روند. بنابراین حضور دانش‌آموزان است که طبیعتاً فضای متنوعی را به لحاظ سنی برای نمازگزاران  و مسجدی‌ها ایجاد کرده است.
 
حجت‌الاسلام عبدالحمیدی درباره انتظارات مساجد از آموزش و پرورش، ابراز داشت: معمولا مدیران مدارس افراد خوب و زحمتکشی هستند ولی نوعاً درگیر یکسری کارهای خویش هستند و این حضور و پیوند با مسجد برای آنها جا نیفتاده است و فکر می‌کنند همکاری با امام جماعت در راستای تحقق پیوند مسجد و مدرسه کارِ فوق‌العاده‌ای است و زحمت فراوانی برای آنها دارد و به همین دلیل است که بعضی وقتها مدیران مداس به طور کلی قفل می‌کنند و ورود نمی‌کنند و یک جاهایی هم در رودربایستی اعلام آمادگی می‌کنند اما در عمل آمادگی خویش را نشان نمی‌دهند. 
 
وی با بیان اینکه البته ما تلاش بسیاری برای اجرای پیوند مسجد و مدرسه داشته‌ایم و سعی کردیم از طریق آموزش و پرورش، معاونت پرورشی منطقه کارهایمان را پیگیری کنیم، عنوان کرد: چون معمولاً مدیران مدارس می‌گویند ما اجازه نداریم غیر از فعالیت‌های جاری مدرسه فعالیت‌های دیگری انجام دهیم و ما بر همین اساس از طریق منطقه و اداره آموزش و پرورش و ابلاغ آنها ورود کردیم و جلساتی با آنها نیز برگزار کردیم.

امام جماعت مسجد لیلةالقدر افزود: وقتی به مدیران مدارس می‌گوییم مثلاً جشن تکلیف برای بچه‌ها، چون معمول نیست برای پسرها جشن تکلیف برگزار کنند، باید برویم به مدیر التماس کنیم که ما آمادگی‌اش را داریم، بعضی اوقات هم بحث هزینه‌اش را ما خودمان تقبل می‌کنیم ولی اینکه می‌خواهند یک چیزی را تعهد کنند فکر  می‌کنند یک مسئولیت اضافه بر کارِ جاریشان است؛ گاهی وقت‌ها زبانی و بیانِ حالشان این است که ما به اندازه کافی خودمان مشکل داریم سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند، لذا ما باید خیلی پررویی کنیم که یک طوری آنها را مجاب کنیم و چندین مرتبه می‌رویم و می‌آییم و آنها را دعوت می‌کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین عدم همکاری مدیران مدارس یک مقوله مهمی است که ما خیلی تلاش کردیم تا آنها را با خود، همراه کنیم و در بعضی جاها موفق شدیم؛ مدارس دخترانه نوعاً آمادگیِ بیشتری دارند، قاعدتاً مدیران خانم بیشتر همکاری می‌کنند و به همین دلیل هم شاید ارتباطات بیشتر است ولی ارتباط با مدیران آقا خیلی مشکل‌تر است و کمتر آمادگی دارند، در عین حال ما تلاش خودمان را داریم.

حجت‌الاسلام عبدالحمیدی گفت: برای مدیران مدرسه یکسری آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها از طرف منطقه می‌آید که اصلاً به فراتر از کارهای موظفشان فکر نمی‌کنند، همچنین مدیران مدارس معمولاً درگیری‌های بسیاری در کارهای داخلی مدارس دارند و تنها به دنبال این هستند که کارِ موظفشان را که از آنها خواستند حالا کلاسی برگزار شود، معلمی بیاید امتحانی برگزار شود و پایان دوره قبول شوند و.. برگزار شود و فراتر از این کمتر به خودشان اجازه می‌دهند که در فکر این باشند که بخواهند بچه‌ها را با یک توان و کیفیتِ بهتری تربیت بکنند.

وی تصریح کرد: البته بعضی از مدارس غیرانتفاعی  هستند که بعضی از مدیران آنها دنبال اهداف تربیتی و اعتقادی هستند و آن هم نه همه آنها که مدارس غیرانتفاعی هم خودشان بودجه دارند و خودشان اگر در فکر باشند می‌توانند با سرمایه‌گذاری، اهدافشان را تامین کنند، ما بیشتر فکر می‌کنیم به مدارس دولتی باید کمک بیشتری کرد که متاسفانه آنها هم این حالت را ندارند. به هر حال اینها واقعیت‌هایی است که ما تا آنجا که در توانمان است برای پیوند مسجد و مدرسه تلاش می‌کنیم.

https://www.masjed.ir/u/4au

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری