شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۷۲۲
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد آل یاسین:

لزوم حمایت بیشتر آموزش و پرورش از «پیوند مسجد و مدرسه»

حجت‌الاسلام شربیانی گفت: شایسته است مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش کمی بیشتر نسبت به ائمه جماعات توجه داشته باشند؛ با توجه به اینکه بنده از چند سال پیش هم امام جماعت بودم متاسفانه مدیران مدارس، مربی پرورشی و مسئولان فرهنگی مدرسه حمایت چندانی از ما ندارند

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام عباس شربیانی امام جماعت مسجد آل یاسین(ع) شهرستان ورامین در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه مسجد آل یاسین(ع) در راستای تحقق اهداف پیوند طرح مسجد و مدرسه چه فعالیت‌هایی را تاکنون انجام داده است، گفت: بنده حدود دو هفته یکبار در مدرسه‌ای که در نزدیکی مسجد آل یاسین(ع) قرار دارد حضور پیدا می‌کنم، با هماهنگی که با مدیر و مسئولین فرهنگی مدرسه انجام داده‌ام برنامه‌هایی که داخل مدرسه انجام می‌شود مانند مسابقات کتاب و کتابخوانی در داخل مسجد ما برگزار شود تا یک پیوندی بین مدرسه و مسجد برقرار شود.

وی اظهار داشت: وقتی دانش‌آموزان به بهانه‌های مختلف در مسجد حضور می‌یابند و در فعالیت‌های مسجد مشارکت می‌کنند ناخودآگاه جذب پایگاه بسیج و مسجد می‌شوند که در حال حاضر ما تا حدودی در این خصوص موفق بوده‌ایم اما در ادامه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

امام جماعت مسجد آل یاسین(ع) تصریح کرد: مسأله‌ای که به نظر بنده در جذب دانش آموزان به مسجد بسیار اهمیت پیدا می‌کند این است که یک فرد روحانی در قالب امام جماعت مسجد محله، باید بیش از اینها در فضای مدرسه حضور داشته باشد. البته مسئول فرهنگی مسجد نیز در این زمینه ورود پیدا کند؛ روحیه جهادی‌ای که در اهالی مسجد وجود دارد یقین دارم به راحتی می‌توانند دانش‌آموزان را جذب مسجد کنند.

وی با اشاره به زمینه های جذب دانش آموزان به مسجد، ادامه داد: در واقع می‌توان دانش‌آموزان را از طریق برگزاری کلاس‌های قرآنی، اردوهای تفریحی، برنامه‌های ورزشی، برگزاری مسابقات علمی و تفریحی و… به راحتی به مسجد جذب کرد. خوشبختانه هیأت امنای مسجد آل یاسین همگی  جوان هستند؛ یک نفرشان معلم و دو نفر دیگر آنها سپاهی هستند که مخلصانه فعالیت می‌کنند و به طور کلی همه ما دغدغه پرداختن به مسائل فرهنگی را داریم.

حجت‌الاسلام شربیانی در خصوص اینکه آیا حضور دانش‌آموزان در مسجد رونقی هم در فعالیت‌های مسجد ایجاد کرده است یا خیر، عنوان کرد: بله حقیقتاً حضور دانش‌آموزان و مشارکت آنها در فعالیت‌های مسجد، فضای مسجد را پرشور و گرم کرده است؛ خوشبختانه غالب فعالیت‌های مسجد آل یاسین توسط جوانان و نوجوانان انجام می‌شود و آنها هستند که مدیریت اجرایی مراسم‌ها را در دست دارند و البته مدیریت مسجد هم با خودِ جوانان و نوجوانان است و به همین دلیل است که مسجد آل یاسین توانسته رتبه نخست را شهرستان ورامین کسب کند.

وی درباره عمده‌ترین فعالیت‌های جوانان در مسجد، گفت: با توجه به ایام امتحانات کلاس‌های تقویتی از جمله کلاس زبان و ریاضی برای نوجوانان داریم، دانش‌آموزانی که واقعاً ممتاز هستند آنها برای همکلاسی‌هایی که از نظر علمی به آن رتبه نرسیدند با توجه به مناسبت زمانی که با ایام امتحانات داریم، شاگرد زرنگ‌ها برای دانش‌آموزان ضعیف‌تر تدریس دارند. در کنار آموزش‌های درسی ما برنامه‌های منظمی هم داریم که در طی هفته در مسجد برگزار می‌شود از جمله کلاس‌های حفظ قرآن، مفاهیم قرآن، آشنایی با سیره شهدا.

 امام جماعت مسجد آل یاسین(ع) خاطرنشان کرد:  همچنین هفته‌ای یک جلسه هم برنامه‌ای تحت عنوان «کلاس صالحین» داریم که بنده در آن مباحث اعتقادی و تفسیری را برای دانش‌آموزان بیان می‌کنم. جلسات هیأت و روضه خوانی هم داریم که در مناسبت‌های مختلف مذهبی و در شب‌های جمعه برگزار می‌شود که مدیریت آن نیز در دست جوانان و نوجوان مسجد است.

وی در خصوص انتظاراتش از آموزش و پرورش گفت: شایسته است مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش کمی بیشتر نسبت به ائمه جماعات توجه داشته باشند؛ با توجه به اینکه بنده از چند سال پیش هم امام جماعت بودم متاسفانه مدیران مدارس، مربی پرورشی و مسئولان فرهنگی مدرسه حمایت چندانی از ما ندارند؛ اینکه مثلاً هنگام اذان، برنامه‌های آنها تعطیل شود و در بحث‌های فرهنگی کلاً تابع امام جماعت و روحانی باشند، اینطور نیست.

حجت‌الاسلام شربیانی اظهار داشت: در حال حاضر جای خالی روحانیون در مساجد کاملاً مشهود است؛ اگر از آنها حمایت شود تأثیگذاری کلام امام جماعت دوچندان می‌شود، با توجه به اینکه بسیاری از روحانیون دغدغه امور فرهنگی را دارند و غالب آنها افرادی جوان و دلسوز هستند خیلی راحت و بهتر می‌توانند به انجام فعالیت‌های مختلف و جذب دانش آموزان به مسجد بپردازند.

وی ابراز داشت: بنابراین درخواست ما از آموزش و پرورش این است که قدمی هم آنها بردارند، باید آنها از روحانیون و از قشر فعالِ فرهنگی حمایت کنند تا بتوانند حضوری پر شور و فعال در مدارس داشته باشند اینکه حرف آنها خریدار داشته باشد و با روحانیونی که در مدارس حاضر می‌شوند حداقل مانند معلمین دیگر برخورد شود نه اینکه فقط یک شخصی باشد که یک نمازی بخواند و برود واقعاً صِرف نماز خواندن تاثیر خاصی نخواهد داشت.

https://www.masjed.ir/u/4bB

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن