یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۰۷۴۴
گزارشگر : ایده ایده
عبدخدایی در مسجد جامع نارمک؛

مبارزات فدائیان اسلام حاصل فرهنگسازی امام(ره)بود

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در مراسم شب خاطره ویژه بزرگداشت شهید نواب صفوی، اخوان واحدی و شهدای فدائیان اسلام گفت: اینکه امثال شهید نواب صفوی با حکومت ظلم می‌جنگیدند به خاطر فرهنگ سازی امام خمینی(ره) بود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مراسم شب خاطره ویژه بزرگداشت شهید نواب صفوی، اخوان واحدی و شهدای فدائیان اسلام با سخنرانی محمد مهدی عبدخدائی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام شنبه 30 دی ماه بعد از نماز عشاء در مسجد جامع نارمک برگزار شد.

همچنین در این مراسم از حجت الاسلام والمسلمین سید جواد واحدی اخوی شهیدان واحدی تقدیر شد.

یادآور می‌شود این مراسم با اجرای سیداقبال واحدی برادرزاده شهیدان واحدی و مجری پیش کسوت صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم محمد مهدی غبدخدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به مجاهدت های شهیدان واحدی و به خصوص شهید بزرگوار نواب صفوی گفت: من قدیمی ترین زندانی سیاسی و مذهبی کشور هستم. درست ۶۶ سال پیش به زندان رفتم و ۶۴ سال پیش آزاد شدم. دوباره ۶۱ سال پیش زندان رفتم پنجاه و سه سال پیش آزاد شدم.

وی در ادامه با صدایی بغض آلود گفت: اگر با شهید نواب صفوی دستگیر می‌شدم قطعاً تیرباران می‌شدم. الان که آقای سید جواد واحدی را دیدم تمام خاطرات گذشته برایم روشن شد. آن روزهایی که با شهیدان واحدی همرزم بودیم. مجاهدان و بزرگوارانی که دیگر تکرار نمی‌شوند. کسانی که در راه آزادی این مملکت تلاشها و رشادتهای بسیار کردند.
عبدخدایی در ادامه گفت: امروز می‌خواهم در مورد رضاخان صحبت کنم. در حال حاضر در مورد او صحبتهایی می‌شود که گویا او یک بت است.

وی افزود: یکی از کارهایی که به قول بعضی ها کار بزرگی است راه آهن است. راه آهنی که ۶۰ میلیون دلار خرج برداشت. همین راه آهن باعث قحطی در این مملکت شد. مقصد این راه آهن بندر ترکمن و مبدأ آن بندر خرمشهر بود. از طریق همین راه آهن نفت، بنزین و تدارکات متفقین به پشت جبهه های روسیه می‌رفت.

عبدخدایی خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون در مورد رضاخان طوری صحبت می‌کنند که گویا تمام حکومت او خدمت بود و بس. بله خدمت به انگلیس و روسیه بود. در آن موردی  که مردم را متحدالشکل کرد، بسیاری اطلاعاتشان ناقص است و این کار را در مسیر تمدن سازی می‌بینند در حالیکه کارهای او همه در مسیر منافع روسیه و انگلستان بود.

اولین زندانی از فدائییان اسلام در ادامه گفت: دلیل این متحدالشکل کردن این بود که سرمایه داران انگلیسی در هندوستان کارخانه پارچه بافی زده بودند به دلیل سیاست‌ها و خط مشی گاندی دچار رکود شده بودند. به همین دلیل رضاخان دستور متحدالشکل کردن تمام مردم ایران را داد. در واقع با این دستور رضاخان، پارچه های بسیاری از هندوستان وارد ایران شد و سرمایه داران انگلیسی از ورشکستگی نجات یافتند. او به نام تمدن تمام مردم را وادار به پوشیدن فاستونی انگلیسی کرد.

وی با اشاره به خدمات هیئت های مذهبی در دوران رضاخانی و استعمار گفت: این هیئت‌های مذهبی بودند که قلم‌ها و قدم‌های انگلستان را در ایران شکستند. اگر فتوای مرحوم شیرازی را هم این هیئت های مذهبی در حالی که هفت درصد مردم آن زمان را باسوادان تشکیل می دادند، به نقاط مختلف ایران نمیفرستادند این فتوای مذهبی فراگیر نمیشد. همین هیئت های مذهبی بودند که فتوای میرزای شیرازی را به تمام مردم ایران رساندند. با این حرکتِ هیئت‌های مذهبی، تحریم تنباکو در ایران عملی شد.

عضو فدائیان اسلام یادآور شد: یکی از دلایلی که رضاخان هیئت های مذهبی و درس‌های قرآن و مذهب را از مدارس و جامعه برداشت این بود که این روضه خوانی‌ها، تکایا و هیئت های مذهبی حوزه‌های قیام شیعه بودند

وی با اشاره به وقایع شهریور ۲۰ گفت: بعد از شهریور ۲۰ در ایران سه دسته فکری پیدا شدند. دسته اول خدا باور ستیزان. دسته دوم دین باور سنیزان و دسته سوم شیعه باور ستیزان. احمد کسروی جزو دسته سوم بود و در تمام کتابهایش به شیعه تاخته است. اگر تلاش های شهدایی چون نواب صفوی و برادران واحدی و شهدای فدائیان اسلام نبود این افکار خطرناک ذهن باسوادان را فاسد می‌کرد و به مردم عادی تسری پیدا می‌کرد.

عبد خدایی ادامه داد: در آن زمان حزب توده ای در این مملکت درست کردند که افتخارشان این بود که سفارت شوروی خط مشی می‌گیرند. حزب توده ابتدا قرار نبود از افکار مارکس، راسل و امسال آن خط بگیرند. بعد از مدتی که دیدند فضا آماده است گفتند خداوند و دین زاییده پندار است.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در ادامه گفت: سال ۳۲ وقتی از زندان آزاد شدم شهید نواب صفوی گفت که ده  روز روضه بخوانید. قرار بود این ده روز روزه را در مسجد امام خمینی(ره) (شاه)بخوانیم. به آقای دکتر حسن امامی که هنوز هم کتاب‌هایش در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، تلفن کردیم که به خانه ما بیاید. خانه ما در دولاب بود چهار اتاق داشت. در یک اتاق آن نواب صفوی به همراه همسر خود زندگی می کرد. اتاق دیگر برادر بزرگ شهید نواب صفوی و همسرش بود. یک اتاق خلیل طهماسبی و همسرش زندگی می کرد و اتاق دیگر من و شهید سید محمد واحدی زندگی می کردیم.

وی افزود: امام جمعه تهران به این خانه ما آمد و دید در اتاق ها زیلو انداخته شده است. گفت: آقای نواب صفوی وضع مالی شما چطور است؟ شهید نواب جواب داد: وضع مالی ما خیلی خوب است. امامی گفت: من ۵۰ هزار تومان طلب شخصی از اعلی حضرت دارم اجازه بدهید این مبلغ را برای شما با چک بفرستند. این مبلغ در آن زمان بسیار با ارزش بود شاید در حدود چندین میلیارد تومان امروز.

عضو فدائیان اسلام ادامه داد: پس از شنیدن این جمله شهید نواب صفوی به حیاط خانه آمد. مدت بسیاری فکر کرد. چندین بار شال سبز خود را از این شانه به آن شانه انداخت. برگشت بالا و گفت: آقای سید حسن امامی! متوکل امام علی النقی را بر میز شراب نشاند و شراب تعارف کرد. حضرت شعری خواند که من اکنون ازبر نیستم ولی شهید نواب صفوی آن‌را برای امامی خواند و گفت: خون ما با این پولها آلوده نشده است. این پول ها حرام است. مگر ما می خواهیم خودمان را بفروشیم در ازای پول. ما  طرفداران حکومت اسلامی هستیم و می‌گوییم حکومت اسلامی باید به وجود بیاید.

وی خاطر نشان کرد: اینکه چرا نواب صفوی در آن روزگاران این پول را قبول نکرد به خاطر فرهنگ‌سازی و تربیت امام راحل بود. امام خمینی(ره) آرمان گرا و فرهنگ ساز بود. امام(ره) سال ۱۳۲۵ امام به آقای منتظری و آقای مطهری اسفار درس می‌دادند. در سال ۴۵ علیه حکمی زاده نوشتند. چهل حدیثش بوی سیاست می داد. امام فرهنگ‌ساز بود. طلبه و متفکر تربیت می‌کرد. همه کسانی که امروز مرجع هستند شاگرد امام(ره) بودند.

عبدخدایی یادآور شد: امام فرهنگ‌ساز ضد استعمار بود. در جریان کاپیتولاسیون فریاد زد: جانسون! امروز منفورترین آدم در نظر ملت ایران، تو هستی. در آن سخنرانی معروف، علیه کاپیتولاسیون، استعمار آمریکا را محکوم کرد. در جریان انقلاب سفید، اصلاحات ارضی را محکوم کرد و گفت: من این خوانین را مالک نمی دانم!

وی خاطرنشان کرد: نسخه اصلی این اصلاحات ارضی را کندی قبلاً در آمریکا پیچیده بود. قبل از اصلاحات ارضی تولید گندم ۷ میلیون تن بود که بعد از آن به ۴ میلیون تن کاهش یافت مجبور شدیم الباقی را از آمریکا بخریم. برنج از اروگوئه می آمد و نارنگی از پاکستان و سیب از لبنان، پنیر از دانمارک و ..

وی افزود: تمام نیازمندیهای کشورهایی می‌امد که اقمار آمریکا بودند. تمام پول نفت به خرید کالاهای کشورهایی نظیر اینها صرف می‌شد. آقای هویدا در سخنرانی خود می‌گوید: روزی که من آمدم کبریت یک قران بود وقتی که دارم میروم بازهم همان یک قران است. به این نکته توجه نداشت که ۸۵ درصد از درآمد کشور از نفت بود. در عربستان هم سی سال پیش نوشابه یک ریال بود الان هم یک ریال است زیرا روزانه۹  میلیون دلار نفت می فروشد. در یک قلم از ترامپ ۴۶۰ میلیون دلار کالا خریدند.

 


مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی
مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی
مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی
مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی
مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی
مراسم شب خاطره بزرگداشت شهید نواب صفوی

 

https://www.masjed.ir/u/4cj

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: