یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۷۶۳
گزارشگر : محمد قدس
همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی

امور مساجد برنده جایزه ویژه ایده برتر فرهنگی شد

در اختتامیه چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی جایزه ویژه ایده برتر فرهنگی برای طرح نظام مدیریت فرهنگی در تراز اسلامی ۱۳۹۵ به امور مساجد رسید.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجدبه نقل از فارس آیین اختتامیه چهارمین همایش و جشنواره دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی همراه با پنج پنل تخصصی و معرفی ۳۰ محصول فرهنگی و ۶ مقاله برگزیده عصر دیروز شنبه ۳۰ دی ماه در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار ‌شد.

در حوزه مقالات برتر ۶ مقاله با عنوان‌های «تاثیر برند سازی ملی در ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی» اثر حمید عابدی، «فعالیت‌های فرهنگی حوزه دفاع مقدس و سرمایه اجتماعی مخاطبان» اثر احسان قدمی، «رتبه بندی تک معیاره و چند معیاره شاخص‌های کیفیت بازی‌های رایانه‌ای» اثر حامد طالبیان، «احصای تبیین و تحلیل ریزکارکردهای فرهنگی کشور در افزایش کیفیت آثار، محصولات و کالاهای فرهنگی» اثر خلیل نوروزی، «آسیب‌شناسی ایستگاه‌های مطالعه و کتابخوانی شهر تهران از دید کاربران» اثر معصومه عبدالهی و «جایگاه کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» اثر علی آقاپور برگزیده و از پژوهشگران آن تقدیر شد.

جایزه ویژه هیئت داوران برای سریال‌های فاخر تلویزیونی به زنده یاد فرج الله سلحشور رسید و فرزند این هنرمند حجت الاسلام بصیر سلحشور این هدیه را دریافت کرد. جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم‎های سینمایی تهیه کننده فیلم ماجرای نیمروز «سید محمود رضوی» رسید و نادر طالب‌زاده جایزه ویژه هیئت داوران را برای برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار دریافت کرد.

 جایزه ویژه هیئت داوران برای فعالیت موثر فرهنگی به مسجد امیرالمومنین و مسجد جامع امام علی (ع) رسید

جایزه ویژه هیئت داوران برای فعالیت موثر فرهنگی به مسجد امیرالمومنین شهرک شهید محلاتی و حجت الاسلام رضایی رسید و حجت الاسلام حمیدرضا دانایی امام جماعت مسجد جامع امام علی (ع) شهران جایزه ویژه امام جماعت نمونه تهران را دریافت کرد. 

همچنین جایزه ایده برتر فرهنگی برای طرح نظام مدیریت فرهنگی در تراز اسلامی ۱۳۹۵ به امور مساجد رسید.

جایزه ویژه هیئت داوران برای برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را سید مرتضی فاطمی برای برنامه ۱۸۰ درجه شبکه افق، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند برای مجموعه برنامه‌های این شبکه و حسام اسلامی و علی رمضان برای مسابقه «خانه ما» دریافت کردند.

جایزه نویسندگی حوزه انقلاب اسلامی به کتاب وقتی مهتاب گم شد خاطرات شهید علی خوش لفظ نوشته حمید حسام رسید همچنین جایزه نویسندگی دفاع مقدس را کتاب همه سیزده سالگی‌ام  نوشته گلستان جعفری دریافت کرد و جایزه برتر کتاب را کتاب واژه‌نامه را کتاب فرهنگ‌نامه علوم قرآنی منتشر شده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم دریافت کرد. جایزه  کتاب خاطرات شهدای دفاع مقدس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز به کتاب گلستان یازدهم  نوشته بهناز ضرابی زاده رسید. جایزه پایگاه الکترونیکی به بزرگترین پایگاه الکترونیکی مجلات علوم انسانی «نور مگز» رسید.

  جایزه فیلم مستند شهدای دفاع مقدس حوزه هنری انقلاب اسلامی به فیلم مستند a157 با موضوع بیداری اسلامی به کارگردانی بهروز نورانی‌پور رسید همچنین ساناز بیان برای نگارش فیلمنامه «در بی زمان» رسید جایزه فیلمنامه‌‌نویسی را دریافت کرد.

جایزه برنامه فراگیر سازمان فرهنگی هنری به ویژه‌برنامه بوسه‌های آسمانی کاری از معاونت فرهنگی این سازمان به حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور و طرح استانداردسازی آموزش توسعه منابع انسانی کاری از نسیم مداحی رسید.

جایزه کتاب حوزه فرهنگی را کتاب ساختار دستگاه‌های فرهنگی نوشته حمید شریفی زارچی دریافت کرد. جایزه کتاب قرآنی اتحادیه انجمن دانش‌آموزی به کتاب آن‌ها که می‌آیند نوشته حمیدرضا و حامد وحیدی رسید.

از حسین سعیدی و انتشارات موسسه فرهنگی به‌نشر آستان قدس رضوی برای طراحی نوشت افزار گلدسته با رویکرد سبک ایرانی اسلامی تقدیر شد و گروه سرود و همخوانی «محمد رسول الله» وابسته به سازمان بسیج مستضعفان جایزه گروه سرود برتر را دریافت کرد. جایزه خوانندگی برتر نیز به مهدی عباسی رسید. 

در بخش نوشت افزار از سعید حسینی و مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، محمد حسین حلواییان برای مجموعه نوشت افزار بچه‌های آسمان و آقای کبریایی برای مجموعه نوشت‌افزار نشر پرسمان تقدیر شد.

جایزه طراحی و گرافیک خط فارسی مد و لباس طراحی ایرانی اسلامی به محمد اردوانی رسید.

خانم نجم الدینی جایزه طراحی صنایع دستی برای طراحی المان‌های ایرانی اسلامی را دریافت کرد و  جایزه کمیک استریپ به انتشارات موسسه فرهنگی هنری خراسان و بابک سمیعی برای کمیک استریپ حمله به اچ3 و بر بال سرنوشت رسید.

در پایان از بنیاد فرهنگی شهید شیرازی برای کتاب شبیه دیوارها نوشته امیر محمد عباس نژاد تقدیر شد.

محتوای فرهنگی باید برگرفته از جهان‎بینی توحیدی باشد / ضرورت نگاه نقادانه در کارهای فرهنگی

مجید کمالی دبیر برگزاری چهارمین همایش ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی نخستین سخنران این مراسم بود. وی درباره مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از همایش گفت: تبیین نقش‌ها و وظایف دستگاه‌ها، نخبگان و ذی‌نفعان در حوزه فرهنگ و هنر، معرفی مدل‌های بومی سنجش و ارزیابی محصولات فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، تعامل و هم‌اندیشی نخبگان عرصه فرهنگ با مسئولان فرهنگی و در نهایت معرفی و تقدیر از فعالان، هنرمندان و نمایندگان دستگاه‌ها که در عرصه ارنقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی تلاش می‌کنند بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای چهارمین دوره این همایش بود.

وی درباره بخش مقاله در این دوره از همایش توضیح داد: پس از انتشار فراخوان این همایش در بخش مقاله ۱۰۳ اثر از دستگاه‌های فرهنگی و همچنین استادان و پژوهشگران در حوزه فرهنگ به دبیرخانه رسید که از با سختگیری فراوان و با دقت نظر بسیار این مقالات بررسی شد و حدود ۲۱ مقاله در مجموع حائز کیفیت لازم شناخته شد که در قالب مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.  

کمالی افزود: در این دوره از جشنواره تاکید ما بر خود محصولات و فعالیت‌های فرهنگی بود و تلاش شد در حوزه‌های کاملا مشخص برای تولید مطلوب این شاخص‌ها اقدام شود.

دبیر برگزاری این دوسالانه فرهنگی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره از همایش، اضافه شدن جشنواره بود که در دوره نخست هم در عرصه فعالیت‌های دستگاهی و هم مردمی برگزار می‌شود.

وی درباره دیگر فعالیت‌های این دوره از همایش توضیح داد: در روزهای پیشین تا به امروز ۱۷ کارگاه و پنل تخصصی با مشارکت دستگاه‌ها با حضور ۶۰۰ کارشناس فرهنگی در مراکز فرهنگی هنری برگزار شده است که می‌تواند تاثیر مستقیم بر نگاه فعالان فرهنگی داشته باشد.

کمالی در خاتمه عنوان کرد: برگزاری این همایش و تداوم فعالیت دبیرخانه این جشنواره بدون هدایت و راهنمای دکتر غلامی حمایت‌های بی وقفه رییس سازمان ممکن نبود.

محتواهای فرهنگی باید برگرفته از جهان‎بینی توحیدی باشد

در ادامه حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و رئیس شورای سیاست گذاری همایش ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: به لطف الهی شاهد برگزاری چهارمین همایش و جشنواره ارتقای کیفیت هستیم. امروز کسی در اهمیت ارتقای کیفیت آثار، خدمات و محصولات فرهنگی تردیدی ندارد و همه می‌دانند که در کشور ما این موضوع کاملا ضروری است و باید شرایطی فراهم شود که آثار، محصولات و خدمات فرهنگی باکیفیت‌تری به مردم عزیزمان ارائه شود.

وی در توضیح ارتقای کیفیت گفت: ارتقای کیفیت پیوند و هم افزایی پنج عنصر محتوا، هنر، ادبیات، فناوری و فضای اجتماعی در ظرف زمان و مکان برای پاسخ‌گویی موثر به نیاز مخاطب است. معتقدم نمره ارتقای کیفیت را باید در میزان اثرگذاری عینی یک کار جستجو کنیم. کاری که اثرگذار نیست کاری کیفی تلقی نمی‌شود.

غلامی افزود: همچنین در این بیان عنصر محتوا در کنار چهار عنصر هنر، ادبیات، فناوری و فضای اجتماعی قرار گرفت اما تعیین می‌کند که در بحث ارتقای کیفیت محتوا در عرض سایر عناصر نیست بلکه در راس و مشرف به همه عناصری است که در بحث ارتقای کیفیت صاحب نقش شمرده می‌شوند. بنابراین در اینجا نه فقط فهم عمیق محتوا ضرورت دارد بلکه باید مراقب باشیم محتوا قربانی جلوه‌گری‌های هنر، ادبیات، فناوری و فضای اجتماعی نشود.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر باید توجه داشته باشیم که بحث‌های ما در زمینه ارتقای کیفیت در ذیل چتر گفتمان انقلاب اسلامی است. لذا جهت‌گیری‌های درست محتوایی برای عینیت بخشی به گفتمان انقلاب در آثار، در محصولات و در خدمات فرهنگی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. وقتی می‌گوییم گفتمان انقلاب یعنی گفتمانی که بر جهان‌بینی توحیدی، بر عقلانیت، بر عدالت و ظلم ستیزی، بر اخلاق، کرامت اسلامی و منافع و مصالح عمومی تاکید دارد. همچنین دولت اسلامی را در قبال فرهنگ و تعالی و رشد فرهنگی اعضای جامعه کاملا مسئول تلقی می‌کند. هیچ وقت دولت اسلامی نمی‌تواند در قبال رشد فرهنگی جامعه بی‌تفاوت باشد و خودش را در حاشیه قرار دهد.

رضا غلامی با اشاره به کارهای خوب چهارمین همایش ارتقای کیفیت گفت: کارهای خوب این همایش را در چهار شاخه می‌توان دسته‌بندی کرد؛ ۱- بالا بردن حساسیت مسئولان و فعالان فرهنگی نسبت به ارتقای کیفیت. ۲- تولید ادبیات علمی بومی حول ارتقای کیفیت. ۳- آموزش و کادرسازی در زمینه مدیریت ارتقای کیفیت. ۴- الگوسازی یعنی معرفی کارهای مطلوب که در جشنواره معرفی شده با شاخص‌های مشخص.

وی در پایان از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس آن محمود صلاحی، از مجید کمالی و همکارانش در مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری تشکر کرد که با کمک مجموعه‌های فرهنگی این بار مهم را به دوش کشیدند و نقش محوری ایجاد کردند.

 تاکید بر «تولیدکنندگان» و «مصرف کنندگان»

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در سخنان کوتاهی از لزوم ایجاد شاخص‌هایی از نگاه تولیدکنندگان آثار و محصولات فرهنگی تاکید کرد و گفت: تا به امروز اکثر شاخص‌هایی که در این همایش تعریف و تبیین شده است از نگاه نخبگان و دانشگاهیان بوده است و ما امروز به بیان شاخص‎هایی برای تولید کنندگان نیازمندیم.

 وی در ادامه گفت: یکی دیگر از ضلع‌هایی که در این شاخص‌ها باید به شکل ویژه‌ای به آن نگاه کرد، شاخص «مصرف کننده» است. ضلعی که اگر وجود نداشته باشد تمام تلاش‌ها چه در سیاست‌گذاری کلان و چه در بحث تولید محصول فرهنگی بی استفاده و ناکارآمد باقی می‌ماند. 

 رییس حوزه هنری در ادامه درباره ویژگی‌های یک محصول استاندارد گفت: برای تولید یک محصول فرهنگی استاندارد باید به سه اصل توجه کنیم. این محصول باید به دارای یک زبان مشترک باشد، برای همه قابل فهم باشد و در تیراژ وسیع قابل انتشار باشد.

ضرورت وجود نگاهی نقادانه در حوزه کارهای فرهنگی

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری در این نشست در سخنان کوتاهی با اشاره به تاکید‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: از میان همه مسائل کشور فرهنگ همواره از حیاتی‌ترین و مهمترین موضوع‌ها بوده است و در این راستا سازمان‌هایی تشکیل شده‌اند تا نیازهای موجود در این زمینه را برآورده کنند.

وی افزود: در بین سازمان‌های مختلف سازمان فرهنگی هنری به دلیل اقدام‌های خاص و امکانات کم‌نظیری که در اختیار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران الگویی برای دیگر شهرهای کشور است.

 رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش بر ضرورت وجود نگاهی نقادانه در حوزه کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: نخستین ویژگی همه جشنواره‌ها و یا نشست‌های سالانه و دوسالانه این است که گذشته را نقد و بررسی کنند و آن را در قالب میزگرد‌ها، نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها به نمایش بگذارند. همچنین هر کنفرانس و جشنواره‌ای باید افق آینده خود را به طور روشن ترسیم کند. بنابراین اگر نشست و جشنواره‌ای این دو ویژگی را نداشته باشد شاید وقت و امکان خود را اسراف کرده باشیم.

 پیش از برگزاری آیین اختتامیه و از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در سالن‌های جانبی مجموعه باغ کتاب نیز پنج پنل تخصصی برای ارائه مقالات برگزیده در جشنواره تدارک دیده شده بود که در هر کدام از این پنل‌ها پنج ارائه تخصصی انجام ‌شد. حسن خجسته، مجید ملکی‌تبار، مهدی ناظمی اردکانی، سید مجید کمالی و محمدرضا سلطانی ریاست این پنل‌ها را به عهده داشتند.

در این مراسم در بخش محصولات فرهنگی از حدود ۳۰۰ محصول فرهنگی به ۳۰ محصول تندیس و نشان کیفیت اهدا و از بین مقالات دریافت شده از ۶ مقاله برتر تقدیر شد.

https://www.masjed.ir/u/4cC

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: